Stop Cafe na zagranicznych stacjach Orlenu

Autor: Redakcja
Data dodania: 31 marca 2011
Kategoria:

Sprzedaż paliw na stacjach koncernu w kraju wzrosła w 2010 r. o 6 proc., zaś artykułów pozapaliwowych - o ponad 8 proc. Orlen jest wyjątkowo zadowolony z wyników sieci Stop Cafe i chce ją rozwijać w innych krajach.

Koncern ma sumie 2,6 tys. stacji paliw w Polsce, Czechach, na Litwie i w Niemczech. Najwięcej obiektów działa oczywiście w naszym kraju - 1714, w tym 1333 własne oraz 381 franczyzowych. Najbardziej dynamicznie rozwijającym się obszarem jest już od kilku lat franczyza. W ubiegłym roku do sieci Orlenu dołączyło 48 stacji franczyzowych nowo wybudowanych bądź działających na rynku już wcześniej niezależnie lub w barwach innej firmy. W tym czasie koncern otworzył w Polsce 8 stacji własnych, zmodernizował 22, zaś 7 obiektów zostało zamkniętych. Orlen intensyfikuje poszukiwania nowych franczyzobiorców, bowiem do końca 2012 r. chce zwiększyć liczbę stacji franczyzowych w Polsce do ok. 500.

Orlen jest zdecydowanym liderem na krajowym rynku stacji paliw. Na koniec ubiegłego roku spółce udało się zwiększyć swój udział w rynku sprzedaży detalicznej paliw do ponad 32 proc. Jej przychody z tej działalności podskoczyły o ok. 6 proc. rok do roku, głównie dzięki wyższej sprzedaży w ramach programu Flota skierowanego do klientów instytucjonalnych.

Spółka zauważa jednak, że sytuacja w obszarze handlu detalicznego paliwami staje się coraz trudniejsza. Ze względu na rosnące ceny paliw zwiększa się także presja na marże. Problem jest na tyle dotkliwy, iż z powodu niższych marż wynik operacyjny Orlenu na sprzedaży paliw mógł być o ponad 200 mln zł, tj. o jedną czwartą niższy niż w 2009 r. Spółce udało się jednak częściowo zniwelować niekorzystny wpływ marż paliwowych wyższymi wolumenami sprzedaży. Osiągnęła ona także wyższe marże na sprzedaży towarów i usług pozapaliwowych. Dlatego też ten ostatni segment nabiera coraz większego znaczenia zarówno dla Orlenu, jak też innych firm prowadzących stacje paliw.

Orlen koncentruje się m.in. na dynamicznym rozwoju punktów gastronomicznych przy swoich stacjach - Stop Cafe i Stop Cafe Bistro. Na koniec 2010 r. było ich już 620, o ok. 150 więcej niż rok wcześniej. Bardzo dobre wyniki tej działalności oraz zainteresowanie ze strony franczyzobiorców spowodowały, że koncern postanowił przymierzyć się do udostępnienia go stacjom franczyzowym. Nowym projektem jest także rozpoczęcie prac związanych z rozwojem programu na rynku niemieckim i czeskim.

W Czechach Orlen ma 325 obiektów własnych oraz 12 we franczyzie.  Ponad 500 stacji niemieckich jest własnością koncernu. Spółka jest obecna ze swoimi stacjami także na Litwie, gdzie ma 26 stacji własnych i 9 franczyzowych.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 3 grudnia 2021
Potężna kara dla Eurocash
Data dodania: 1 grudnia 2021
Nowy koncept franczyzowy sieci Gruby Benek
Data dodania: 30 listopada 2021
ZPPHiU przeciwny wprowadzaniu nowych opłat na rzecz centrów handlowych
Data dodania: 29 listopada 2021
Grene podąża za trendami
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram