Dynamika na rynku budowlanym uległa spowolnieniu, nie obserwujemy już spektakularnych dwucyfrowych wzrostów, co nie oznacza, że panuje na nim recesja. Po fali hossy nastąpił okres stabilizacji, który tak naprawdę jest dużo lepszym momentem na otwieranie własnego biznesu niż niestabilne warunki spadkowe lub wzrostowe.
Na pytania odpowiada Krzysztof Kondracki, Marketing Manager, BORGA GROUP
Jak oceniacie Państwo rynek w chwili obecnej oraz jego perspektywy?
Dynamika na rynku budowlanym uległa spowolnieniu, nie obserwujemy już spektakularnych dwucyfrowych wzrostów co nie oznacza, że panuje na nim recesja. Po fali hossy nastąpił okres stabilizacji, który tak naprawdę jest dużo lepszym momentem na otwieranie własnego biznesu niż niestabilne warunki spadkowe lub wzrostowe. Wg danych GUS w tym roku w Polsce wydano więcej pozwoleń na budowę, niż w zeszłym roku w analogicznym okresie co powinno wpłynąć pozytywnie na sprzedaż i rozwój firm związanych z budownictwem, a szczególnie z tymi którzy obsługują detalicznych odbiorców materiałów budowlanych.
Czy i w jaki sposób kryzys wpłynął na Państwa działalność? Jak Państwo zadbaliście o zmniejszenie ryzyka związanego z kryzysem?
Naszym zdaniem "wszechobecny kryzys" tak bardzo promowany przez media nie wpłynął dotkliwie na budownictwo szczególnie na tą cześć która związana jest z obsługą klientów indywidualnych, do których kierujemy głównie naszą ofertę.
Co nowego, ciekawego dzieje się obecnie w Państwa firmie?
Przygotowujemy się do wdrożenia platformy ERP czyli zintegrowanego systemu zaradzania przedsiębiorstwem, który pozwoli wszystkim franczyzobiorca jeszcze lepiej działać w naszej organizacji, a poprzez jego szerokie zastosowanie zdecydowanie ułatwi pracę. Cały czas pracujemy nad zwiększeniem i uatrakcyjnieniem naszej oferty produktowej, tak, aby nasi franczyzobiorcy byli jeszcze bardziej konkurencyjni na swoich rynkach.
Jaką firma ma strategię rozwoju?
BORGA działa w dwóch gałęziach biznesowych: KOMPONENTY - oferta dachowa - obecnie skupiamy się na rozbudowie sieci Franczyzowej w Polsce, w drugim kwartale 2009 rozpoczynamy ekspansję także w Rumunii i na Białorusi. W 2010 planujemy otworzenie kolejnego zakładu produkcyjnego, który będzie obsługiwał Bałkany. HALE STALOWE - umacniamy swoją pozycje na rynkach czeskim, rumuńskim oraz rynkach wschodnich.
Ile obecnie działa placówek własnych a ile franczyzowych/partnerskich?
Na dzień dzisiejszy Borga ma 6 jednostek własnych i 33 franczyzowe w krajach Europy. Pierwsza jednostka własna powstała w 1973 roku w Szwecji, pierwszy oddział w Polsce powstał w 1994 roku.
Ile punktów zamierzacie Państwo jeszcze otworzyć (docelowo/do końca 2009 roku) i w jakich lokalizacjach? Gdzie szukają Państwo franczyzobiorców?
Szacujemy ze w Polsce powinno optymalnie funkcjonować około 40 franczyzobiorców. Poszukujemy ludzi, którzy chcieliby z nami współpracować na terenie całej Polski, ponieważ w każdym województwie jest jeszcze możliwość otworzenia placówki franczyzowej.
Kiedy i gdzie będą najbliższe otwarcia placówek?
Najbliższe otwarcia to Świecie, Tomaszów Mazowiecki i Rzeszów.
Jak oceniają Państwo rynek i jaka jest Państwa zdaniem jego przyszłość?
Rynek Polski jest już nasycony jeżeli chodzi o dostawców pokryć dachowych, mimo to nasze oferta jest nadal bardzo atrakcyjna, ponieważ oprócz produktów najwyższej jakości tworzących kompletny system dachowy Borga, oferujemy najwyższe standardy jeżeli chodzi o profesjonalne podejście merytoryczne i handlowe naszych franczyzobiorców - co bardzo często wpływa na decyzje zakupowe naszych klientów i odróżnia nas od konkurencji
Do kogo skierowana jest Państwa oferta?
Do osób zorientowanych na sukces, przedsiębiorczych, chcących współpracować na zdrowych i uczciwych zasadach prowadzenia wspólnego biznesu. Dodatkowymi atutami są doświadczenia w branży budowlanej i prowadzeniu własnej działalności handlowej.
Jakie są wymagania wobec franczyzobiorców: kapitałowe i lokalowe?
Zabezpieczenie finansowe na poczet inwestycji oraz prawo własności lub umowa najmu lokalu.
Jakie są warunki inwestycji? Jaka jest kwota inwestycji?
Minimalna kwota inwestycji to około 40 000 pln, w tym zawiera się opłata licencyjna i koszt dostosowania punktu handlowego. w jakiej kwocie zamykają się koszty remontu koszt remontu jest zależny od stanu lokalu, jego wyposażenia i rozplanowania. Jeśli już lokal odpowiada specyfice naszej działalności to wtedy koszt będzie znikomy.
Ile wynoszą opłaty: wstępna, bieżąca ?
Opłata wstępna to 3000, opłata bieżąca to 5% od obrotu.
Czy są opłaty na fundusz marketingowy?
Nie ma opłaty marketingowej.
Jaki jest szacowany okres zwrotu z inwestycji ?
Szacowany okres zwrotu to 1-2 sezony
Czy franczyzobiorcy samodzielnie muszą poszukiwać lokalizacji? W jakich miejscach najczęściej znajdują się Państwa lokale? Jakiej są wielkości?
Pomagamy naszym franczyzobiorcom na każdym etapie przed i w trakcie przygotowań do otwarcia punktu handlowego. Punkty handlowe Borga najczęściej znajdują się przy drogach wyjazdowych z miast, przy traktach o dużym nasyceniu ruchu samochodowego. Typowy punkt handlowy powinien się składać z 3 "części": - biuro handlowe o powierzchni 30- 60 m2 - usytuowane w dobrze widocznym miejscu, na parterze budynku, z wejściem od ulicy z możliwością umieszczenia wizualizacji zewnętrznych - magazyn o powierzchni 50 - 100 m2 - położony bezpośrednio przy biurze handlowym, - utwardzony plac od 200 do 500 m2 z łatwym dojazdem dla samochodów ciężarowych z naczepą W najbliższym sąsiedztwie powinien się także znajdować parking dla klientów.
Co oferują Państwo w ramach pakietu franczyzowego?
Oferujemy - szkolenia handlowe i produktowe - ekspozycje i wystawki produktowe przedstawiające pełna paletę produktów Borgi - wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną - oprogramowanie specjalistyczne min. program do liczenia i ofertowania dachów - część wyposażenia biura w sprzęt biurowy - indywidualne wsparcie na każdym etapie przygotowania i prowadzenia działalności
Czy planujecie Państwo rozwój w innych krajach?
Tak, w naszym zasięgu jest Rumunia, Ukraina, Białoruś, Estonia, Słowacja, Rosja
Jakie były obroty firmy za miniony rok?
Tajemnica handlowa.
Dziękujemy za rozmowę