Sprzedaż w outletach dynamicznie rośnie

Autor: Redakcja
Data dodania: 29 lipca 2010
Kategoria:
outlet_centerW minionym roku podskoczyła o 20 proc. Oferta franczyzowa w tym segmencie nie jest na razie duża, ale firmy, które ją posiadają, zauważyły wyraźny wzrost zainteresowania ze strony inwestorów.

Wszystko wskazuje na to, że wzrośnie także liczba centrów handlowych dedykowanych wyłącznie sklepom z końcówkami kolekcji. Ich popularność chcą bowiem wykorzystać deweloperzy, którzy planują kolejne inwestycje w tym segmencie rynku - wynika z raportu firmy Colliers International, cytowanego przez portalspozywczy.pl.

Szacowana łączna wielkość powierzchni sklepów outletowych wynosi obecnie około 100 tys. mkw. W samej tylko Warszawie działają dwa centra wyprzedażowe o łącznej powierzchni 37 tys. mkw. Do 2011 roku powierzchnia centów outletowych powinna znacznie wzrosnąć m.in. w wyniku oddania kompleksu handlowego Futura Park Kraków, w którym centrum outletowe będzie stanowiło ok. 21 tys. mkw. powierzchni najmu. Planowana jest także budowa nowego outletu na warszawskiej Białołęce o nazwie Annopol. Powierzchnia obiektu ma wynosić około 14 tys. mkw., a jego otwarcie ma nastąpić w czwartym kwartale 2011 roku.

– Dzięki dużemu wyborowi marek i atrakcyjnym cenom centra outletowe mogą się pochwalić nie tylko wysoką frekwencją, ale także bardzo optymistycznymi wynikami finansowymi. W kryzysowym roku zanotowały 20-proc. wzrost sprzedaży, a w wybranych branżach nawet 30-procentowy – mówi Agnieszka Piekarska, specjalista w dziale powierzchni handlowych Colliers International.

– Ponadto średnia wielkość czynszu za mkw. powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi ok. 20 proc. mniej w porównaniu ze standardowymi centrami handlowymi, co przyciąga nowych najemców – dodaje.

Na popularność outletów niewątpliwie wpłynął kryzys gospodarczy, który znacznie osłabił budżety gospodarstw domowych. W związku z tym konsumenci ostrożniej decydują o tym, gdzie robić zakupy. Dzięki outletom nie muszą jednak rezygnować z markowej odzieży i mogą kupować ją po niższej cenie. Obniżki sięgają 30-70 proc., a nawet 80 proc. w stosunku do ceny wyjściowej.

Według analityków firmy Colliers International, rozwój outletów jest odbiciem regularnej sprzedaży. Sieci mają wystarczająco dużo zapasów, by wprowadzić je do sprzedaży wyprzedażowej, nie obawiając się przy tym utraty jakości. Outlety stanowią dla nich ważny element zarządzania towarem i jednocześnie pozwalają dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

W centrach outletowych znajdziemy wiele znanych i cenionych marek jak Mango, Simple, Benetton, czy Wójcik. Pojawiają się również marki luksusowe, takie jak Deni Cler czy Tommy Hilfiger. Cały czas dołączają nowe sieci jak np. Marks & Spencer, który zdecydował się ostatnio na dwa sklepy outletowe: w Fashion House w Piasecznie oraz Fashion House w Gdańsku.

Gdzie szukać franczyzy?

Monobrandowe outlety są sklepami własnymi firm rozwijających poszczególne sieci. Także te firmy, które oferują franczyzę, swoim partnerom proponują jedynie prowadzenie sklepu z aktualnymi kolekcjami. Nie oznacza to jednak,że w branży outletowej nie ma ofert franczyzowych.

Działają w tym obszarze szczególnie intensywnie sieci Brand New Products oraz City Hell. W obu można kupić ubrania wielu marek. W Brand New Products będą to m.in. Dolce & Gabbana, Versace, Tommy Hilfiger, Lee Cooper, Wrangler, Lee, Mustang, Mexx, Esprit czy Puma. Sklepy tej sieci działają na powierzchni od 20 do 150 mkw. Na uruchomienie sklepu o minimalnej powierzchni trzeba sobie zarezerwować niewiele ponad 30 tys. zł  Chcąc uruchomić większą placówkę, powinniśmy doliczyć 14 tys. zł na każde dodatkowe 10 mkw. 

Asortyment sklepów City Hell to odzież takich marek jak m.in. Levis, Wrangler, Lee, Vero Moda, Zara, Stradivarius, Mango, Sisley czy Mexx. Sklepy powstają na powierzchni od 40 mkw. w centrum handlowym lub od 60 mkw. przy ulicy do 300 mkw. Koszt otwarcia takiej placówki to ok. 1000 zł na mkw. Koncept wystartował we wrześniu ubiegłego roku i od razu spotkał się z zaskakująco dużym zainteresowaniem. Firma planowała uruchomić do końca 2009 r. 4 salony, udało jej się otworzyć 10. Dziś jest ich już 16, a do końca roku firma chce podwoić tę liczbę.

– Asortyment typu końcówki kolekcji sprawdza się bardzo dobrze w mniejszych i średnich miejscowościach. Radzi sobie również w większych miastach, ale tam trzeba się przygotować na walkę z ogromną konkurencją – mówi Bartłomiej Kucy, dyrektor dystybucji w firmie Outlet Polska, która jest twórcą sieci City Hell oraz dostawcą odzieży do ponad 1000 niezależnych outletów.

Na franczyzowym  rynku outletowym działa także firma Okazja!, która ma ponad 20 sklepów. Wyróżnia się tym, że oferuje ubrania z polskich fabryk. Koszty otwarcia takiego sklepu to ok. 30 tys. zł, na zwrot z inwestycji można liczyć w ciągu roku.

Obok outletów renesans przeżywają w ostatnim czasie także secondhandy. W tym segmencie franczyzę oferują m.in. Gwoździej, Szafa z Ciuchami, a także firma Sorens, która ma 3 koncepty dla sklepów detalicznych: Moja Szafa, Laruu oraz 123-Partner. Koszty otwarcia secondhandu zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych i dochodzą do ok. 30 tys. zł.

Joanna Cabaj - Bonicka

FranczyzawPolsce.pl
 
 
 
portal_spozywczy_logo

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram