Ogółem sektor modowy w Grupie Redan (marki Top Secret, Troll, Top Secret & Friends) wygenerował w pierwszym kwartale 2010 roku sprzedaż na poziomie 32,5 mln zł, co oznacza, że była ona wyższa o 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Wyjątkowo dobrymi wynikami może się jednak pochwalić marka Top Secret, bowiem jej sprzedaż w Polsce urosła aż o 28 procent. Jest to znacząco wyższy wzrost od tego osiągniętego przez sieć dyskontową Textilmarket – 20 proc. do 33,1 mln zł, przy czym duża w tym zasługa nowo otwartych sklepów. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko te sklepy Textilmarket, które działały także w I kwartale 2009 r., to zauważymy, że wzrost sprzedaży wyniósł w nich 9 procent.
Wzrost sprzedaży Grupy Redan został uzyskany pomimo zakończenia działalności w Czechach i na Słowacji, likwidacji sklepów własnych Troll, rezygnacji z dystrybucji marki Morgan oraz ograniczenia sprzedaży do sieci handlowych. Przedstawione przez nią wyniki to pozytywny sygnał dla rynku odzieży markowej, który w ubiegłym roku miał spore kłopoty. Rozwijały się wówczas głównie sieci z tańszymi markami, outlety i dyskonty, w tym Textilmarket. Redan nadal pokłada w tej sieci największe nadzieje i planuje na ten rok otwarcie 50 takich sklepów tak, że ich liczba wzrośnie do ponad 200. Będą to wyłącznie placówki własne.
Sklepy z odzieżą markową należą z kolei w większości do franczyzobiorców – Redan ma bowiem ok. 50 takich sklepów (głównie pod marką Top Secret & Friends), zaś franczyzobiorcy – ponad 140 (głównie Top Secret). Aby dołączyć do sieci Top Secret należy dysponować lokalem o powierzchni od 120 do 300 mkw. w mieście powyżej 30 tys. mieszkańców oraz kapitałem pozwalającym na dostosowanie go do standardów sieci (ok. 600 zł na mkw.).
Współpraca z siecią odbywa się na zasadach agencyjnych, tak jak w przypadku większości sieci odzieżowych. Oznacza to, że franczyzobiorca nie ponosi nakładów na zakup towaru, pozostaje on własnością centrali. Franczyzobiorca otrzymuje zaś wynagrodzenie prowizyjne zależne od sprzedaży. W przypadku sklepów z Grupy Redan jest ono różne w zależności od marży, która na przestrzeni roku ulega wahaniom. W I kw. tego roku marża w sklepach Grupy Redan była o 12 proc. wyższa niż przed rokiem.
Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl