Sprzedaż detaliczna utrzyma stabilny wzrost

Autor: Redakcja
Data dodania: 30 kwietnia 2014
Kategoria:
Foto: sxc.hu

Foto: freeimages.com

Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w marcu br. wzrosła o 3,1% i była najmniejsza od dziewięciu miesięcy. Nie ma jednak podstaw do niepokoju. W kolejnych miesiącach dynamika sprzedaży detalicznej powinna ustabilizować się na poziomie 5-7%.

W marcu br. dynamika sprzedaży detalicznej była najniższa od dziewięciu miesięcy. Zdaniem dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan, nie jest to niepokojące zjawisko. Spadła bowiem sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, czyli hiper- i supermarketach, mniejsza też była sprzedaż żywności, co pokazuje jak ogromne znaczenie dla wielkości sprzedaży mają święta Wielkanocne.

Ekspert przypomina, że ub.r. wypadły one 31 marca i 1 kwietnia, a zatem całe świąteczne zakupy były realizowane właśnie w marcu. W związku z tym baza sprzed roku, do której porównujemy wyniki sprzedaży detalicznej w marcu 2013 r., była bardzo wysoka.

Odwrotną sytuację będziemy mieli w kwietniu br. Sprzedaż żywności i w supermarketach, w związku ze świętami, będzie bardzo wysoka, a baza z kwietnia 2013 r. - niska. W efekcie dynamika sprzedaży detalicznej będzie istotnie wyższa niż w marcu br. W innych grupach produktów sprzedaż detaliczna ustabilizowała się na znacznie wyższych poziomach niż w 2013 r. Dotyczy to m.in. sprzedaży sprzętu RTV i AGD, odzieży i obuwia, czy farmaceutyków i kosmetyków. To świadczy o tym, że wśród gospodarstw domowych trwale wzrosła skłonność do konsumpcji, ale jednocześnie nie jest to wzrost bardzo silny, który wiązałby się z ryzykiem odwrócenia tego pozytywnego trendu przekładającego się na spożycie indywidualne, a tym samym na wzrost PKB – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Ponadto w marcu, kolejny miesiąc z rzędu mieliśmy do czynienia z efektem aut z kratką. Tylko do końca marca można było jeszcze kupić auto z kratką, korzystając z pełnego odpisu VAT. Wzrost sprzedaży samochodów nie był jednak już tak duży jak w lutym.

W kwietniu sprzedaż detaliczna będzie pozostawać z jednej strony pod wpływem zdecydowanie wyższych, bo związanych ze światami Wielkanocnymi, wydatków gospodarstw domowych na zakupy żywności, z drugiej zaś może na nią oddziaływać negatywnie sprzedaż aut, bowiem od kwietnia obowiązują już nowe, mniej korzystne zasady odliczania VAT. W efekcie wzrost sprzedaży powinien wrócić do poziomu 5-6%. A w kolejnych miesiącach dynamika sprzedaży detalicznej powinna ustabilizować się na poziomie 5-7% – podsumowuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram