SPAR przyspieszy dzięki przejęciu przez Bać-Pol?

Autor: Redakcja
Data dodania: 12 listopada 2009
Kategoria:

Bać-Polu nie zwalnia w próbach wzmocnienia pozycji rynkowej. Po niepowodzeniu fuzji ze spółką Rabat Pomorze z grupy Bomi rzeszowska firma ma na oku kolejne dziłania konsolidacyjne. Trwają właśnie zaawansowane rozmowy w sprawie przejęcia przez Bać-Pol spółki SPAR Polska.

Spółka SPAR Polska posiada licencję SPAR International i jest operatorem sieci franczyzowej SPAR zrzeszającej w Polsce prawie setkę sklepów prywatnych różnych formatów. Jest to największa na świecie sieć supermarketów, działająca w 33 państwach, w 12680 sklepach, realizująca każdego dnia oczekiwania 10 mln klientów. Roczna sprzedaż w roku 2008 wyniosła 27 miliardów EUR. SPAR nie dysponuje jednak w naszym kraju centrum dystrybucyjnym. Z kolei w ostatnich latach dynamicznie zarówno poprzez wzrost organiczny, otwierając centra dystrybucyjne w nowych lokalizacjach oraz poprzez przejęcia rozwijał się Bać-Pol. Ze swym zapleczem magazynowym i logistycznym, byłby więc wymarzonym partnerem.

Jerzego Z. Bednarka, Dyrektora działu Franchising Corporate Finance ARSS, który koncept SPAR rozwijał w Polsce praktycznie od zera, pozyskiwał pierwszych franczyzobiorców, tworzył pierwsze umowy franczyzowe, a z firmą rozstawał się w 2001 roku, kiedy sklepów było ponad 50, fakt przejęcia SPARa nie dziwi. - Należy oczywiście wyrazić żal, że master franczyzobiorca na Polskę największej pod względem liczebności sklepów sieci handlowej na świecie jest przejmowany przez o wiele mniejszy podmiot. Jednak o losach spółki decyduje fundusz inwestycyjny, a jak wiadomo, fundusz inwestycyjny nigdy nie będzie optymalnym właścicielem, skrzętnym gospodarzem – mówi Bednarek.

Co przejęcie oznacza dla partnerów? Zdaniem Bednarka to dobra wiadomość dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców. - Wreszcie obietnice kolejnych zarządów Spar Polska zostaną spełnione i franczyzobiorcy SPARa będą mieli zaplecze dostaw towarowych. Warto jednak podkreślić, iż stworzenie własnej bazy magazynowej było już przygotowane przez zarząd SPAR Polska w 2000 roku. Szkoda, że 9 lat temu nie zostały zrealizowane. Dzisiaj to prawdopodobnie SPAR Polska przejmowałby innych graczy rynkowych – mówi.

Nie da się ukryć, że dla Bać-Polu rysuje się niezwykle interesująca alternatywa rozwoju. Spółka uzyskuje międzynarodowy brand, dostęp do doskonałego know-how i obecność w globalnych strukturach. Jak zauważa jednak Bednarek, wiele będzie zależeć od dalszej strategii rozwoju i wykorzystania marki SPAR jako lewara do wzrostu wartości przedsiębiorstwa. – Z moich doświadczeń wynika, iż SPAR International (właściciel systemu) mający siedzibę w Amsterdamie zawsze jest skłonny podpowiadać rozwiązania, szczególnie w zakresie wymiany doświadczeń, ale także i tworzenia nowych konceptów rynkowych. Należy życzyć SPAR zajęcia należnego mu miejsca na polskim rynku sieci handlowych. Być może po 14 latach istnienia w Polsce SPAR pod skrzydłami Bać-polu albo - jak kto woli - Bać-pol pod skrzydłami SPARa będzie efektywnym przedsięwzięciem – kończy Bednarek.

 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 26 września 2022
Jak kradną pracownicy
Data dodania: 19 września 2022
Prawie połowa Polaków prowadzi swój biznes lub myśli o jego założeniu
Data dodania: 13 września 2022
Dyskonty w Polsce coraz silniejsze
Data dodania: 1 sierpnia 2022
Polski rynek aptekarski wymaga zmian

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram