Spadek wskaźnika koniunktury konsumenckiej 

Autor: Redakcja
Data dodania: 17 lipca 2014
Kategoria:
Spadek wskaźnika koniunktury konsumenckiej; Foto: freeimages.com

Spadek wskaźnika koniunktury konsumenckiej; Foto: freeimages.com

Wartość Barometru Carrefour, wskaźnika koniunktury konsumenckiej w lipcu wyniosła -1,0 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru spadło o 0,5 punktu. Był to pierwszy spadek wartości Barometru po czterech następujących po sobie miesiącach wzrostu. 

Spadek ten traktować należy jako korektę trendu wzrostowego. W nadchodzących miesiącach spodziewać się należy kontynuacji wzrostów i przekroczenia wartości neutralnej (zero punktów), co oznaczać będzie, że koniunktura znalazła się w korzystnej fazie. Na zmianę wartości Barometru negatywnie wpływały następujące jego składowe: pogorszenie ogólnego klimatu koniunktury w handlu, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw, spadek wskaźnika inflacji oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

Stosunkowo wysoka wartość wskaźnika, pomimo odnotowanego spadku, świadczy o poprawianiu się stanu polskiej gospodarki. Wartość Barometru od sześćdziesięciu siedmiu miesięcy, a więc od ponad pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego (czyli zera), co stanowiło odbicie dominacji negatywnych czynników w gospodarce. Utrzymanie się w najbliższych miesiącach trendu wzrostowego sprawi jednak, że stan ten się zmieni.

Potwierdzają to dostępne na rynku prognozy makroekonomiczne. Poprawiająca się w kraju sytuacja gospodarcza sugeruje, że w najbliższych miesiącach utrzymywać się powinien trend wzrostowy Barometru. Według zaktualizowanych prognoz  Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR), tempo wzrostu PKB w 2014 roku przyspieszy do 3,5%. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3,6% w ostatnich trzech miesiącach roku. Tempo takie, chociaż wyższe od prognozowanego jeszcze niedawno, trudno uznać jednak za zadowalające, zwłaszcza w porównaniu z wynikami osiąganymi w rekordowych pod tym względem latach 2006-2008. Podobnych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać, chociaż w roku 2015 tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy do poziomu 3,8%.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 3%, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale – od 2,6% w pierwszym, do 3,3% w czwartym. W 2015 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego zwiększyć się powinno do 3,5%. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 8,8%.

INK

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram