Smaczny biznes na okrągło

Autor: Redakcja
Kategoria:
Grzegorz Kłos
Pizza jest jednym z najczęstszych dań pierwszego wyboru gdy jesteśmy głodni. Dlatego przybywa lokali z tym daniem w roli głównej, a szczególnie swą liczebność zwiększają sieci franczyzowe. Jedną z nich jest sieć pizzerii Fabryka Pizzy o której opowiada nam Grzegorz Kłos, właściciel sieci.
Jakie były początki sieci?

 

Pierwsza restauracja Fabryka Pizzy powstała w roku 2000, a pierwszy lokal franczyzowy zaczął funkcjonować w roku 2010. Wcześniej firma otwierała restauracje pod różnymi brendami, od roku 2010 skoncentrowaliśmy się jedynie na rozwoju restauracji Fabryka Pizzy.

Ile jest obecnie jednostek własnych i franczyzowych?

Aktualny status to 2 restauracje własne funkcjonujące w Krakowie,  7 franczyzowych, zlokalizowanych w Krakowie, Lublinie, Warszawie, Piasecznie. W trakcie realizacji są trzy lokale - jeden w Warszawie i  2 w Trójmieście.

Jakie lokalizacje są najlepsze z punktu widzenia rentowności takiego biznesu?

Szukamy partnerów raczej w większych ośrodkach miejskich, otwieramy lokale zarówno w centrach miast jak i na dużych osiedlach. Każdy lokal otrzymuje swój rewir wyłączności w obrębie którego świadczy usługę dowozu.

Czy kryzys sprzyja otwieraniu nowych placówek?

Sytuacja na rynku gastronomicznym jest trudna jak i w całej gospodarce, lecz należy być świadomym, iż wynikają z tego nie tylko same problemy, ale także i korzyści. Poza naturalnym zmniejszeniem popytu w związku z kryzysem, wartościami dodatnimi są: dużo większa dostępność interesujących lokali do wynajęcia oraz możliwość agresywnego negocjowania warunków najmu w szczególności dla lokali sieciowych; dobra sytuacja na rynku pracy z perspektywy pracodawcy; korzystne warunki negocjowania usług dodatkowych związanych z uruchamianiem lokalu jak np. prace budowlane związane z dostosowaniem lokalu do usług gastronomicznych. Równocześnie kryzys przebudował nieco strukturę rynku, pod kątem wyboru preferowanej lokalizacji restauracji z perspektywy klienta. Aktualnie w dużo większym stopniu niż kilka lat temu poszukiwane są restauracje w pobliżu miejsca zamieszkania, a nie tylko w samym centrum miasta. Oczywiście pojawia się oczekiwanie aby taki lokal był nieco tańszy, z dogodnościami typu parking i np. kącikiem zabaw dla dzieci. Ważnym elementem funkcjonowania tego typu obiektów jest dostawa do klienta, w przypadku dobrze dobranej lokalizacji może to stanowić blisko połowę przychodu restauracji.

Czy w związku z rozwojem rynku franczyzobiorcy świadomiej podejmują decyzję o zakupie licencji?

Sytuacja z perspektywy Franczyzodawcy wygląda korzystnie, osoby planujące otwarcie restauracji są coraz bardziej świadomi jak trudna jest to branża i chętniej sięgają po sprawdzone rozwiązania, widzą także iż oferta  sieci franczyzowych jest zróżnicowana i nie wszyscy niezależnie od deklaracji reprezentują ten sam wysoki standard.

Co zapewnia franczyzodawca?

Należy pamiętać, iż zakup licencji franczyzowej powinien wiązać się z bardzo kompleksową usługą obejmującą wsparcie na poziomie przygotowania lokalu do uruchomienia, poprzez szkolenia, a kończąc na bieżącym doradztwie operacyjnym, dalszym rozwoju oferowanego produktu dla finalnego klienta, tak żeby nie dać wyprzedzić się konkurencji.
Przed ostateczną decyzją co do wyboru Franczyzodawcy potencjalny Franczyzobiorca powinien sprawdzić dokładnie nie tylko jego biznesową wiarygodność, ale również dokładnie zapoznać się z zasadami udziału w sieci. Franczyzodawca to nie tylko wsparcie, know-how  itp., ale również wymogi wobec franczyzobiorców nakładane  w trosce o utrzymanie ustalonych standardów. Współpraca w ramach franczyzy to układ dwustronny - nie należy o tym zapominać.

 
 
rozmawiała Marta Rolka

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram