W 2014 roku rynek spożywczy w Polsce rozwijał się głównie dzięki sieciom dyskontowym oraz sieciom sklepów spożywczych typu convenience (m.in. Żabka, Freshmarket, Carrefour Express, Odido) – wynika z raportu Cushman&Wakefield „Marketbeat Wiosna 2015”.
Zmniejszyło się jednak tempo ekspansji tych podmiotów (w 2014 roku Biedronka otworzyła 211 nowych sklepów, wcześniej było to 250-270 sklepów rocznie)
Zmiany, które zaszły na rynku w ostatnim czasie, zwłaszcza stopniowe nasycenie rynku, konsolidacja rynku hipermarketów i supermarketów, zmiany zachowań konsumenckich oraz dynamiczny rozwój handlu internetowego, powodują, że operatorzy sieci spożywczych skupiają swoje działania na podniesieniu efektywności już istniejącej bazy sklepów, a nie na dynamicznej ekspansji.
Wyraźnym trendem na rynku sklepów spożywczych są liczne obecnie modernizacje istniejących sklepów i dopasowywanie ich do standardów sieci. Takie działania przeprowadza m.in. Tesco (przebudowa hipermarketów do formatu Extra), Carrefour (modernizacja hipermarketów i rozbudowa pasaży handlowych), Odido (standaryzacja sklepów).
Oprócz rozszerzania oferty handlowej wyraźnym trendem jest również podążanie za potrzebami nowoczesnego klienta. Wprowadzenie usługi płatności mobilnych (Biedronka), możliwość płatności kartą (Biedronka) czy testowanie e-commerce (Biedronka, Intermarche), są najlepszymi przykładami tej tendencji.
INK