Sieci gastronomiczne szturmują centra handlowe

Data dodania: 20 listopada 2015
Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: Silesia City Center

Marki gastronomiczne w szybkim tempie podbijają nasz rynek. Dla centrów handlowych oferta kulinarna staje się coraz bardziej istotna.

W ciągu ostatnich 10 lat operatorzy z sektora gastronomii podwoili wolumen powierzchni zajmowanej w centrach handlowych z 7% do 15% – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę JLL. Usługi gastronomiczne w centrach handlowych w Europie zajmują 15% całkowitej powierzchni najmu brutto (GLA). Firma JLL przewiduje, że w ciągu następnej dekady liczba ta wzrośnie do co najmniej 20%.

Jedzenie jest obecnie postrzegane jako kluczowy element zachęcający do spędzania większej ilości czasu w centrach handlowych. Wyniki badań pokazują, że klienci, którzy korzystają z oferty gastronomicznej podczas wizyt w galeriach handlowych spędzają na zakupach średnio 27% czasu dłużej oraz przeznaczają 18% więcej pieniędzy na wydatki.

Rozwój sieci gastronomicznych w Polsce

W Polsce widać coraz większą ekspansję sieci gastronomicznych takich jak np. Starbucks, Costa Coffee, Green Cafe Nero. Na polski rynek wchodzą nowe sieci gastronomiczne z zagranicy takie jak Wagamama. Bardzo istotnym trendem jest rozbudowa oferty pozazakupowej w centrach handlowych. Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna – komentuje wyniki badań Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Europa podatnym gruntem dla azjatyckich sieci gastronomicznych

Wzrost sektora gastronomicznego w handlu przypisuje się trendowi poszukiwania nowych doświadczeń kulinarnych. Firma JLL przewiduje również wzrost popytu na azjatyckich operatorów spożywczych, będący odpowiedzią na potrzeby nowych konsumentów z Chin i innych azjatyckich rynków. W szczególności Wielka Brytania może spodziewać się napływu chińskich turystów, co będzie rezultatem liberalizacji reżimu wizowego. Ippudo, japońska sieć serwująca dania z makaronu, otworzyła ostatnio punkty sprzedaży w Londynie, potwierdzając tym samym rosnący popyt na kuchnię azjatycką, a także zaspokajając zapotrzebowanie na dania diety „clean eating”, która zakłada spożywanie produktów w stanie jak najbardziej naturalnym, nieprzetworzonym.
– W świecie zdominowanym przez Internet rządzą doświadczenia, a doświadczenia kulinarne stają się dla wielu konsumentów coraz bardziej istotne. Wzrost sprzedaży online oznacza, że klienci w trakcie swoich wizyt w centrach handlowych będą poszukiwać nowych form spędzania wolnego czasu, w tym poznawania nowych smaków, których Internet nie jest w stanie dostarczyć. Dodatkowo różnorodna i ciekawa oferta gastronomiczna może również wydłużyć czas, jaki spędzają w centrach handlowych, a także dać im powód, aby w przyszłości odwiedzić centrum po raz kolejny. Trend ten na pewno będzie wzrastał – mówi Jonathan Doughty, Dyrektor Zarządzający firmy Coverpoint, która jest częścią JLL.
Niesie to za sobą wiele możliwości zarówno dla inwestorów, sieci handlowych oraz zarządców nieruchomości.
– W chwili obecnej w świecie handlu można zauważyć rywalizację między zakupami w formie fizycznej a formie online. Wzrost sektora gastronomicznego niesie wiele możliwości dla restauracji potrafiących wpasować się w nowe trendy żywienia i spędzania wolnego czasu – dodał Robert Bonwell, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w regionie EMEA w firmie JLL.

Co jeszcze wpływa na rynek handlowy?

Innymi kluczowymi trendami konsumenckimi wpływającymi na sektor gastronomii są:
„Smakowanie”: Rosnące pragnienie wśród konsumentów, aby doświadczać nowych doznań smakowych. Można również dostrzec popularność potraw, w których łączy się podstawowe produkty, aby stworzyć coś zupełnie nowego. Przykładem może być restauracja Sushi Samba serwująca mix produktów z kuchni japońskiej, peruwiańskiej i brazylijskej czy produkt o nazwie  „cronut”, czyli połączenie pączka (ang.: donut) i rogala (ang.: croissant) serwowane przez piekarnię Rinkoff.

„Mix usług”: W restauracjach pojawia się wiele nowych usług oraz form samoobsługi, ze zwiększoną rolą obsługi klientów grupowych. Przykładem może tu być Vapiano, gdzie zamówienie rejestruje się na karcie zbliżeniowej i płaci się za nie przy wyjściu. Od pracowników wymaga się także zwiększonego zaangażowania, wiedzy gastronomicznej oraz sprawności.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram