Sieci gastronomiczne rosną kosztem niezależnych punktów

Autor: Redakcja
Data dodania: 22 sierpnia 2011
Kategoria:
gastronomiaW minionym roku przychody niezależnych punktów gastronomicznych skurczyły się o blisko 4 proc., podczas gdy lokali sieciowych wzrosły o niemal 10 proc.

Najnowszy raport „Rynek gastronomiczny w Polsce” przygotowany przez Brog Marketing przywołuje dane firmy Euromonitor International, z których wynika, że sieci zdobywają coraz mocniejszą pozycję wśród polskich klientów. Co prawda, zdecydowanie większa część rynku wciąż należy do niezależnych punktów. Ich obroty jednak stopniowo maleją na rzecz sieci. Nie inaczej było w ubiegłym roku.

W 2010 r. przychody niezależnych restauracji i barów zamknęły się w kwocie 5 mld 630 mln euro i były o 3,8 proc. niższe niż rok wcześniej. Z kolei punkty zrzeszone w sieciach odnotowały sprzedaż na poziomie 1 mld zł 117 mln euro. To o 100 mln euro, czyli o blisko 10 proc. więcej niż w 2009 roku. Niewątpliwie jest to związane z nieustannym rozwojem poszczególnych sieci. Najwięksi, tacy jak McDonald's, AmRest czy Da Grasso potrafią otwierać po ok. 20 lokali rocznie. Do tego dochodzą setki mniejszych sieci, które własnymi siłami bądź przy współpracy z franczyzobiorcami, uruchamiają nowe punkty.

Przypomnijmy, że przygotowany na początku tego roku raport Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych i portalu FranczyzawPolsce.pl na temat franczyzy w gastronomii pokazał, że pomimo kryzysu, jaki dotknął branżę gastronomiczną na przestrzeni dwóch ostatnich lat, zainteresowanie otwieraniem barów i restauracji działających na licencji franczyzowej w tym okresie nie zmalało. W 2010 roku sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę powiększyły się łącznie o ok. 300 lokali, z czego ok. 260 zostało uruchomionych przez franczyzobiorców. Jest to tempo rozwoju podobne do osiągniętego w 2009 roku.

Co więcej, z sondy przeprowadzonej przez nasz portal na przełomie maja i czerwca br. wynika, że wciąż najwięcej osób poszukuje ofert franczyzy w branży gastronomicznej. Ponad 22 proc. naszych czytelników jest zainteresowanych działalnością właśnie w tym obszarze. Najnowsza sonda pokazała z kolei, że za najbardziej perspektywiczny uważany jest segment restauracji z jedzeniem na wagę.

Decyzja o tym, jakiego typu lokal gastronomiczny, otworzyć jest bardzo istotna. Pokazują to także dane Euromonitor International. Nie każdy segment rynku cieszy się obecnie takim samym powodzeniem wśród konsumentów. W 2010 roku najbardziej wzrosły obroty fast foodów - o 5,1 proc. do ponad 1,5 mld euro. Spory skok sprzedaży zanotowały uliczne punkty gastronomiczne oraz  firmy specjalizujące się w serwowaniu jedzenia na wynos lub w dostawie – oba segmentry urosły po ok. 4 proc. Na plusie były też pizzerie, ich przychody wzrosły o 0,5 proc. do 622,2 mln euro. Stołówki samoobsługowe, restauracje oraz kawiarnie zantowały spadki sprzedaży. Ten ostatni segment aż o 7,5 proc.


Polecamy również:

Raport: Franczyza w gastronomii - podsumowanie 2010 i perspektywy na 2011 rok

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram