Na wzmocnienie formatu convenience decydują się nie tylko znane sieci sklepów spożywczych, ale również deweloperzy budujący centra handlowe. Co stoi za sukcesem tego formatu?
Centra handlowe typu convenience, zarówno jak i powiększające się sieci sklepów osiedlowych to odpowiedź na potrzeby zabieganych konsumentów.
W niedużych centrach handlowych, o metrażu liczącym 3-5 tys. m²GLA, klienci mogą dokonać szybkich zakupów podstawowych produktów, w tym tych niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Najemcami tego typu obiektów są m.in.: operatorzy spożywczy, drogerie, księgarnie, dyskonty odzieżowe, apteki, kioski z prasą, banki, sklepy z akcesoriami do domu czy punkty gastronomiczny. Bardzo często najemcy to franczyzobiorcy znanych marek z różnych branż, bo dla wielu konceptów franczyzowych centra handlowe są najlepszą lokalizacją.
Szczególną popularnością cieszy się jeden z rodzajów centrów wygodnych zakupów - strip mall, obiekt z ciągiem punktów handlowo-usługowych, do których wchodzi się bezpośrednio z parkingu. Autorzy raportu The Polish Real Estate Guide Edition 2016 Poland zauważają wzmożony popyt na takie budynki komercyjne, często budowane w miastach regionalnych. Tego rodzaju obiekty zrealizowała grupa Dekada m.in. w Krakowie, Grójcu czy Nowym Targu, czy KG Group m.in. w Węgrzcach i Pruszkowie.
- Popularne w USA i Kanadzie obiekty handlowe typu strip mall docenia coraz więcej polskich konsumentów nastawionych na codzienne zakupy. Niezależne wejścia z parkingu bezpośrednio do sklepów znacznie wpływają na komfort i czas dokonywania zakupów - komentuje Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada.
Dzisiejsi klienci oczekują nie tylko łatwości w poruszaniu się po centrach handlowych, ale również kompleksowej i szybkiej obsługi. Według raportu przygotowanego przez JLL i Atrium wśród cenionych elementów centrów handlowych na pierwszych 3 pozycjach znajdują się: wygodny parking, dobre oznakowanie i łatwy wjazd na parking - te kryteria spełniają centra handlowe typu convenience i m.in. dlatego ten format święci sukcesy. Niekwestionowanym atutem obiektów tego rodzaju jest lokalizacja przy głównych szlakach komunikacyjnych, w pobliżu dużych gęsto zaludnionych osiedli. Klient dociera do obiektu w łatwy i komfortowy sposób. Do poszczególnych sklepów najczęściej wchodzi bezpośrednio z parkingu, dokonuje codziennych, szybkich zakupów, nierzadko w drodze z pracy do domu.
- Istnieje duża grupa klientów niemogących sobie pozwolić na robienie zakupów w dużych galeriach lub w kilku sklepach usytuowanych w różnych częściach miasta, co wymaga poświęcenia większej ilości czasu. Centra handlowe convenience są dla nich świetnym rozwiązaniem, umożliwiającym zakup produktów pierwszej potrzeby w jednym miejscu, do tego szybko i komfortowo - mówi Krzysztof Gaczorek, Prezes Zarządu KG Group.
Format convenience doskonale sprawdza się nie tylko w przypadku osiedli w dużych miastach, ale również w przypadku przedmieść i mniejszych miast. Z raportu opracowanego przez Cushman&Wakefield wynika, że udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców w powierzchni handlowej w Polsce wzrósł z 9 do 25 proc. na przestrzeni ostatnich 5 lat (dane na koniec I poł. 2016).
Stale wzrastające tempo życia Polaków i, co z tym związane, potrzeba szybkich i kompleksowych zakupów, pozwalają sądzić, że rynek centrów handlowych w formacie convenience w najbliższych latach będzie się nadal intensywnie rozwijać.