- W zeszłym roku pozyskaliśmy około 45 franczyzobiorców. To są partnerzy działający zarówno w dużych miejscowościach, jak i małych. Planujemy, że w tym roku sieć franczyzowa będzie liczyć 400 efektywnych aptek – mówi w rozmowie z portalem Franczyzawpolsce.pl Rafał Obarzanek, dyrektor ds. sieci sprzedaży Aptek Dbam o Zdrowie.
- Jaka strategia rozwoju została przyjęta dla marki Apteki Dbam o Zdrowie w tym roku?
- Po pierwsze, zakładamy dalszy rozwój sieci i pozyskanie partnerów, którzy wchodząc do systemu wzmocnią naszą pozycję na rynku. Po drugie, poprawa oferty handlowej pod względem dostępności i atrakcyjności cenowej. Po trzecie, stała praca nad udoskonalaniem narzędzi marketingowych i informatycznych. Po czwarte, rozszerzanie współpracy z Radą Franczyzobiorców. Te działania powinny doprowadzić, że na koniec roku będziemy mieli zoptymalizowaną i efektywną sieć 400 aptek franczyzowych.
- Kim są franczyzobiorcy sieci, w jaki sposób są pozyskiwani?
- 98% naszych franczyzobiorców to klienci naszej spółki hurtowej. Od początku działalności stawialiśmy rozwój w ramach struktury hurtowni PGF S.A. Oczywiście szukamy partnerów wśród wszystkich aptek działających na rynku i oraz nowych współpracowników, którzy otwierają apteki od podstaw.
- Czy przy wejściu do sieci franczyzowej doświadczenie biznesowe jest niezbędne?
- Osoby z dyplomem farmaceuty są dobrymi fachowcami w tej konkretnej dziedzinie. Jednak nikt na studiach nie uczył ich ekonomii, zarządzania personelem itd. To jest rola franczyzodawcy, który powinien zapewnić pomoc franczyzobiorcom w tym zakresie.
- Co najbardziej interesuje kandydatów na franczyzobiorców?
- Pierwsze pytanie jakie zadają - co daje franczyza w ramach opłaty, jakie narzędzia i korzyści. Następnie pytają ile trzeba wnieść do tego biznesu (koszt obrandowania, dostosowania lokalu). Kolejnym pytaniem jest, w jakim okresie następuje zwrot inwestycji oraz o ile poprawi to ich wynik ekonomiczny.
- Co decyduje o sukcesie działania na licencji Apteki Dbam o Zdrowie?
- Wskazałbym na korzyści wizerunkowe i biznesowe. W pierwszej grupie najważniejszym atutem będzie fakt przystąpienia apteki do największej sieci w Polsce, która jest rozpoznawalna i cieszy się zaufaniem pacjentów. Z tego faktu wynikają korzyści biznesowe. Duża sieć może liczyć na dobre kontrakty z kluczowymi producentami, a to z kolei oznacza nie tylko lepsze ceny, ale i lepszą dostępność leków. To pozwala budować aptekom Dbam o Zdrowie przewagę konkurencyjną.
- Z rynku znikają apteki prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców, w zamian rozwijają się placówki pod logiem znanych sieci. Czy mały biznes utrzyma się na tym rynku?
- Sieci aptek to kierunek zmian na rynku. Podobnie rozwijał się rynek spożywczy czy paliwowy. Dziś większość placówek z tych sektorów działa pod marką znanych sieci.
Rozwój konkurencyjnych marek jest pewnym zagrożeniem dla małych aptek. Nie chciałbym jednak budować tezy, że sieć jest zagrożeniem dla małej przedsiębiorczości. Moim zdaniem to jest kwestia efektywnego prowadzenia apteki, która stosuje pewne narzędzia lepiej. Ma określoną sprzedaż, poziom kosztów i to co ważne - dba o swojego pacjenta.
Sprawdźcie ofertę sieci aptek Dbam o Zdrowie w naszej bazie systemów franczyzowych.
Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk