Sfinks Polska, do której należą sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i WOOK, opublikowała strategię na lata 2015-2020, która zakłada systematyczny wzrost wyników spółki w ciągu 6 lat i osiągnięcie przychodów ze sprzedaży w 2020 roku w wysokości 332 mln zł. Spółka prognozuje także w tym okresie wzrost zysku netto do 30,2 mln zł.
Jednocześnie w 2016 roku Sfinks zamierza obniżyć wskaźnik długu do EBITDA do poziomu 3,1 oraz odnotować dodatnie kapitały własne. Spółka szacuje, że za cztery kwartały br. jej przychody jednostkowe wzrosną o 16,6% r/r i osiągną wartość 164,6 mln zł, zaś wynik netto – w związku ze spodziewanym rozwiązaniem rezerw – wyniesie 13,8 mln zł. Strategia Sfinksa przewiduje także możliwość zrealizowania przez spółkę akwizycji sieci o silnie rozpoznawalnej marce z segmentu fast casual dining, pizzerii lub kawiarni oraz uruchomienie masterfranczyzy sieci Sphinx w minimum 3 krajach.
– Sytuacja w spółce została już na tyle uporządkowana, a nowe standardy działań wypracowane w wielu obszarach potwierdziły swoją skuteczność, że oceniamy nasz biznes jako przewidywalny i przygotowany do dalszych wzrostów. Zdecydowaliśmy się więc przedstawić szczegółowe założenia dotyczące rozwoju naszego biznesu w ciągu kolejnych lat – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
– Przygotowana przez nas strategia zakłada podwojenie sprzedaży z 2013 roku w ciągu najbliższych 6 lat, a szczególnie dynamiczny wzrost sprzedaży zakładamy w latach 2015-2016, kiedy to planujemy otworzyć co najmniej 30 restauracji. Wynika to z faktu, iż mamy podpisanych kilkanaście umów na uruchomienie lokali w bardzo dobrych punktach w tym okresie, a kolejne są w fazie zaawansowanych negocjacji. Chcemy skorzystać z dobrej dla najemców sytuacji na rynku, by móc zbierać żniwo w kolejnych latach. Nie wykluczamy jednak, że w związku z tym będziemy potrzebowali dodatkowych środków na inwestycje. To dotyczy zwłaszcza pojawienia się szansy uruchomienia większej liczby restauracji. Mamy już rozpoznane możliwości i rozpoczęliśmy rozmowy zmierzające do zwiększenia potencjału inwestycyjnego bez podnoszenia kapitału. W ostateczności zdecydujemy się na emisję akcji lub obligacji zamiennych. Zakładamy jednocześnie, że w ramach inwestycji będziemy realizować wyłącznie te projekty, które zapewnią nam zwrot na poziomie minimum 30% – dodaje Sylwester Cacek.
Według założeń nowej strategii motorem rozwoju spółki mają być restauracje Sphinx działające w modelu operatorskim i franczyzowym. Spółka zamierza generować wynik EBITDA restauracji w wysokości minimum 20% przychodów w przypadku restauracji własnych oraz 7% przychodów na restauracjach franczyzowych. Dla konceptu Sphinx zostanie także wdrożony model masterfranczyzy, który w okresie obowiązywania strategii powinien zacząć działać na trzech rynkach zagranicznych. Sfinks zakłada także dalszy rozwój restauracji Chłopskie Jadło i WOOK pozwalający na osiągnięcie przez te sieci statusu drugiej i trzeciej co do wielkości sieci restauracji casual dinnig w Polsce. Jednocześnie Sfinks będzie pracować nad planem pozyskania inwestorów dla tych sieci.
Jednym z celów strategicznych Sfinksa na najbliższe lata w zakresie rozwoju sieci jest również dokonanie akwizycji sieci marki z segmentu fast casual dining, pizzerii lub kawiarni. Przejęcie może być zrealizowane w celu stworzenia drugiej obok restauracji Sphinx sieci strategicznej, jeśli kupowany podmiot będzie wyróżniać się silną marką, dużym zasięgiem i potencjałem rozwoju za granicą. Sfinks rozważa także dokonywanie przejęć sieci gastronomicznych w celu ich rozwoju lub restrukturyzacji, a następnie odsprzedania z odpowiednią stopą zwrotu.
Sfinks Polska zarządza 108 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 92 restauracji Sphinx (segment casual dining), 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 6 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.
INK