Sfinks chce konkurować z fast foodami

Autor: Redakcja
Data dodania: 13 kwietnia 2010
Kategoria:
sfinksOprócz tradycyjnych restauracji spółka będzie uruchamiała punkty z jedzeniem na wynos. Do końca przyszłego roku chce mieć łącznie ponad 150 lokali, a do końca 2014 roku ponad 290. Ok. 85-90 procent ma być prowadzonych przez franczyzobiorców.

- W dalszym ciągu podstawą naszych sieci będą pełnowymiarowe restauracje z obsługą kelnerską. Jednocześnie będziemy otwierać mniejsze punkty typu express. W ten sposób otwieramy się na duży segment klientów, który dotychczas był obsługiwany przez globalne sieci fast food. Koncepty typu express umożliwią nam też wejście do mniejszych miast, bo uruchomienie takiej restauracji wymaga mniejszych nakładów. Jest to też sposób na zwiększenie rentowności w punktach o dużym natężeniu ruchu, gdzie ludzie nie mają czasu, by usiąść i coś zjeść. Doskonałym przykładem są tu centra handlowe lub dworce – mówił Bogdan Bruczko, wiceprezes Sfinks Polska podczas dzisiejszej prezentacji strategii spółki na lata 2010-2014.

- Uważamy, że expressy są bardzo korzystnym rozwiązaniem także dla franczyzobiorców. Pozwolą na prowadzenie prostego biznesu pod znaną marką i przy ograniczonym zaangażowaniu finanasowym – dodał Bruczko.

Sphinx i Wook na wynos i z dowozem

WookPierwsze expressy pojawią się jeszcze w tym roku, będą tworzone na bazie menu i marek Sphinx i Wook (na zdjęciu). Bowiem to głównie te dwie sieci Sfinks postrzega jako najbardziej rozwojowe. Chłopskie Jadło na razie pozostaje w strukturach spółki, jego profil zostanie jednak zmieniony w kierunku casual dining. Dalsze losy sieci mogą potoczyć się dwutorowo: sprzedaż, jeśli znajdzie się inwestor gotowy zpłacić satysfakcjonująca dla Sfinksa cenę bądź przygotowanie dla niej koncepcji rozwoju w ramach dotychczasowej grupy.

Oprócz rozwoju sieci fast casual dining Sfinks planuje także wprowadzić nowości do swoich pełnowymiarowych restauracji. - Serwowanie jedzenia na wynos, catering, czyli obsługa imprez oraz dowóz – wylicza Sylwester Cacek, akcjonariusz i były prezes Sfinksa. Wszystkie te koncepcje zostały już przetestowane w pojedynczych lokalizacjach, teraz będą wdrażane w pozostałych. Wprowadzenie nowych kanałów dystybucji umożliwi zwiększenie obrotów i rentowności restauracji.

Co z Grasso?

Plany, według których, Sfinks ma mieć na koniec 2011 roku ponad 150 restauracji oraz 250 mln zł przychodów, a na koniec 2014 r. - ponad 290 restauracji i 450 mln zl przychodów, nie obejmują zagranicznej ekspansji oraz przejęcia Da Grasso. - Do końca lipca zapadnie decyzja w sprawie zakupu Da Grasso – przypomina Mariola Krawiec-Rzeszotek, nowy prezes Sfinks Polska. Spółka ma też plany rozwoju zagranicznego na zasadzie masterfranczyzy. Obecnie posiada pojedyncze lokale w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i we Francji. Działają one na bardzo różnych zasadach, to na nich w pierwszej kolejności zostaną przetestowane nowe zasady współpracy.

Nowe zasady spółka przygotowała także dla polskich franczyzobiorców. Obecnie jest w trakcie zmieniania obowiązujących umów, co niekiedy styka się z oporem ze strony dotychczasowych współpracowników. - Piętnastu franczyzobiorców na Śląsku jednocześnie wypowiedziało nam umowy. Na szczęście byliśmy stanie nawet w bardzo krótkim czasie przejąć wszystkie lokale – przyznaje Sylwester Cacek, akcjonariusz i były prezes Sfinksa.

Franczyza w Sfinksie

Jak wygląda podział ról w ramach współpracy franczyzowej ze Sfinksem? Spółka jako franczyzodawca odpowiada za przygotowanie całego zaplecza działalności restauracji, tj. pozyskanie lub weryfikację lokalu, aranżację i przygotowanie koncepcji wystroju wnętrz, finansowanie lub pomoc w uzyskaniu finanasowania działalności inwestycyjnej, opracowanie podręczników operacyjnych i przekazanie know-how operacyjnego franczyzobiorcom, a także szkolenie personelu. Franczyzobiorcy w zamian wnoszą opłatę wstepną oraz miesięczną. Wysokość tych opłat ustalana jest w opraciu o opracowane standardy  i zależy od typu konceptu gastronomicznego, wysokość opłaty miesięcznej dostosowana jest zaś do aktualnych warunków rynkowych.

sphinxSpółka w całym okresie trwania umowy wspiera resturatora w wielu obszarach, np. w zachowaniu standardów technologii, obsługi, jakości oraz menu, poprzez organizację dostaw, wspólną ogólnopolską reklamę i promocję, jak również poprzez pomoc w pozyskaniu lokalizacji dla nowych restauracji. Sfinks także nadzoruje działalność restauracji poprzez monitorowanie jej wyników, kontrolę utrzymania standardów i jakości oraz prowadzi uzupełniające szkolenia personelu. Ponadto, odpowiada za opracowanie i wdrożenie menu oraz receptur dań, dokonuje wyboru centralnych dostawców produktów oraz zarządza polityką cenową.

Firmą zakłada także, że część restauracji pozostanie jej własnością – około 10-15 procent. Będą one stanowić zaplecze rozwojowo-szkoleniowe spółki. W nich szkoli się personel, testowane jest nowe menu czy sprawdzana jest skuteczność promocji oraz nowych rozwiązań operacyjnych i technicznych. Wypracowane tam nowe standardy są następnie wdrażane w całej sieci.

Nowe twarze w zarządzie

Wczoraj rada nadzorcza Sfinksa wymieniła znaczną część zarządu spółki. Odwołani zostali: prezes Sylwester Cacek, wiceprezes Tomasz Morawski i wiceprezes Dariusz Strojewski. Było to zgodne z zapowiedziami spółki, osoby te miały bowiem pełnić swoje funkcje do czasu przygotowania długoletniej strategii rozwoju Sfinksa. Na ich miejsce zostali powołani: na stanowisko prezesa Mariola Krawiec-Rzeszotek, wcześniej wieloletni (lata 1993-2007) członek zarządu Dominet Banku oraz wiceprezesi Janusz Bossak i Jacek Woźniewicz.

Celem spółki na ten rok jest uporządkowanie jej sytuacji i doprowadzenie do uzyskania rentowności przez wszystkie restauracje. Przychody powinny być podobne do tych osiągniętych w 2009 r. (ok. 174,5 mln zł), co będzie dobrym osiągnięciem, zważywszy na to, że Sfinks stracił w ubiegłym roku kilkanaście restauracji. Obecnie Sfinks Polska zarządza 111 restuaracjami: 97 pod marką Sphinx, 9 – Chłopskie Jadło oraz 5 – Wook.

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 12 sierpnia 2022
Bezrobocie w Polsce najniższe od 32 lat
Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram