Setki nowych sklepów odzieżowych jeszcze w tym roku

Autor: Redakcja
Data dodania: 11 sierpnia 2010
Kategoria:


Polskie i zagraniczne sieci planują rozwój w naszym kraju. Do współpracy chcą pozyskać kolejnych franczyzobiorców. A zainteresowanie inwestorów tą branżą jest spore – we franczyzie działa już około sześciu tysięcy markowych salonów odzieżowych.

Branża odzieżowa i obuwnicza jest najliczniej reprezentowaną przez franczyzodawców branżą w Polsce. Na tę formę rozwoju postawiło już ok. 120 marek, które odpowiadają ok. 20 procentom wszystkich systemów franczyzowych w naszym kraju. Jednocześnie, podobnie jak w każdej innej branży, placówki franczyzowe stanowią tylko część rynku. W Polsce działa bowiem ok. 48 tysięcy sklepów z odzieżą i obuwiem, z czego ok. 6 tysięcy stanowią sklepy franczyzowe.

Dzięki tak dużej liczbie konceptów, jaką posiada odzieżówka, można powiedzieć, że jest to biznes na każdą kieszeń. Koszty otwarcia sklepu w tej branży zaczynają się bowiem już od 15-20 tysięcy złotych, najczęściej w przypadku sklepów z odzieżą używaną. A dochodzą do kwot rzędu 400-500 tys. zł w przypadku marek z wyższej półki jak np. Solar czy Pepe Jeans. Mogą też w wyjątkowych przypadkach przekraczać tę kwotę nawet dwu-, trzykrotnie. Tak może się stać np. w przypadku salonów Reserved, które mają wyjątkowo dużą powierzchnię (rzędu 700 mkw.), jeśli są otwierane w lokalach w stanie deweloperskim.

Minimalny koszt uruchomienia sklepu z odzieżą lub obuwiem
liczba sieci zakwalifikowanych do poszczególnych kategorii w proc.

odziez_-_obrazek_1

Ponad połowa sieci rozwijających franczyzę w branży odzieżowej i obuwniczej deklaruje, że inwestycja franczyzobiorcy w ich sklep może zamknąć się w kwocie do 100 tys. zł. Jest to więc branża dosyć dobrze dopasowana do polskich realiów rynkowych jeśli chodzi o możliwości franczyzobiorców. Przypomnijmy, że z przeprowadzonej niedawno przez portal FranczyzawPolsce.pl sondy wynika, że blisko 80 proc. potencjalnych franczyzobiorców jest w stanie zainwestować we własny biznes pod cudzą marką nie więcej niż 100 tys. zł.

Zauważalna jest też tendencja, że koszty inwestycji we franczyzowe sklepy odzieżowe są coraz niższe. Jest to zasługa tego, że na przestrzeni ostatnich latach większość sieci wprowadziła agencyjne zasady współpracy. Oznacza to, że franczyzobiorca otrzymuje towar w depozyt, nie musi więc za niego płacić. Ubrania przez cały czas są własnością franczyzodawcy, a franczyzobiorca otrzymuje prowizję od ich sprzedaży.

Na ukształtowanie się takiego modelu współpracy niewątpliwie wpływ miał fakt, że pełna franczyza w wielu przypadkach nie zdawała egzaminu. Partnerzy, którzy odnotowali słabą sprzedaż danej kolekcji, po sezonie zostawali z pełnym magazynem i bez środków na zakup nowych ubrań. Sieci miały więc niekiedy problem z rotacją kolekcji. Część firm jednak wciąż działa w tradycyjnym systemie zakupowym. Ich rozwój jest jednak w większości przypadków nieco wolniejszy niż sieci opartych na depozycie.

Największe sieci odzieżowe rozwijane poprzez franczyzę
liczba sklepów własnych, franczyzowych i partnerskich w Polsce w czerwcu 2010 r.

odziez_-_obrazek_2
Liderzy ekspansji

Wśród najprężniej rozwijających się sieci znajdziemy nie tylko te, które już dziś są największe.  Chociaż oczywiście wiele z nich może pochwalić się imponującymi osiągnięciami i ambitnymi planami.  Butik, Yups! czy Coccodrillo chcą w tym roku otworzyć po 30-40 sklepów. LPP, właściciel takich marek jak Reserved, Cropp Town, House, Mohito czy Esotiq zadeklarowało, że zwiększy w tym roku swoją powierzchnię handlową o ok. 40 tys. mkw., co odpowiada otwarciu około 100 nowych sklepów. Spora część z nich powstanie jednak poza granicami Polski.

Szybkim tempem ekspansji wyróżniają się także m.in. Quiosque (30 otwarć w ubiegłym roku, 25 zaplanowanych na ten rok), Okay Multibrand Shops (30 otwarć zaplanowanych na 2010 r.) oraz Moodo (45 otwarć w 2009 r i 30 zaplanowanych na ten rok). Rosną w siłę także małe sieci np. No Comment, które miało na koniec 2009 r. 6 sklepów, a ten rok chce zamknąć z liczbą 10 placówek. Sieć Pepe Jeans na koniec minionego roku liczyła 10 sklepów, a obecny planuje zakończyć z liczbą 14, choć koszt otwarcia takiej placówki jest niebagatelny – ok. 400-500 tys. zł.

Otwarcia zaplanowane na ten rok
plany wybranych sieci
Marka Łączna liczba otwarć w 2010 Koszt otwarcia sklepu *
Butik your new style 40 50-95 tys. zł
Reserved ok. 40 (w Polsce i zagranicą) od 650 tys. zł
Yups! 30-40 ok. 50 tys. zł
Coccodrillo ok. 30 ok. 100 tys. zł
House ok. 30 (w Pol. i zagr.) 300-600 tys. zł
Okay Multibrand Shops 30 25-50 tys. zł
Atlantic 26 35-50 tys. zł
Moodo 25 40 tys. zł
Quiosque 25 100-360 tys. zł
Cropp Town ok. 25 (w Pol. i zagr.) 300-600 tys. zł
City Hell ok. 20 od ok. 80 tys. zł
Cache Cache kilkanaście 350 tys. zł
Miss Trendy kilkanaście 25 tys. zł
Quadri Foglio od 13 do 17 od 50 tys. zł
50 Style 12 120-300 tys. zł
Volcano 7 od 40 tys. zł
Sizeer 6 220-350 tys. zł
Lee Cooper 5 ok. 30 tys. zł
No Comment 5 od 75 tys. zł
Caterina od 4 do 5 150 tys. zł
Pepe Jeans 4 400-500 tys. zł
Solar 4 (zagranicą) 400 tys. zł
Smith's 3 od 100 tys. zł

* średni koszt dla placówki franczyzowej

Jaka przyszłość przed branżą?

Branża odzieżowa jest wyjątkowo zróżnicowana, dlatego trudno tutaj o jednoznaczne osądy. Niektórym firmom, mimo wzrostu liczby sklepów, sprzedaż spada. Inne sieci notują coraz wyższe przychody.

Wśród czynników utrudniających dalszą ekspansję sieci wyliczają m.in. zbyt niski popyt ze strony klientów, a także zwiększoną ostrożność ze strony potencjalnych franczyzobiorców spowodowaną kryzysem. Dlatego coraz więcej sieci opiera się w większym stopniu na dotychczasowych partnerach, którzy uruchamiają kolejne placówki. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron. Franczyzodawcy umożliwia otwarcie nowych sklepów we współpracy ze sprawdzonymi partnerami, zaś franczyzobiorcom pozwala zwiększyć dochody oraz zdywersyfikować ryzyko na wypadek gdyby któraś z lokalizacji straciła na popularności.

Wśród kolejnych barier wskazywana jest, zwłaszcza przez sieci ze średniej i wyższej półki cenowej, zbyt mała zamożność mieszkańców mniejszych miast (do 100 tys. mieszk.), co uniemożliwia tym firmom wejście do tych miejscowości. Z kolei dla sieci oferujących tańsze ubrania problemem nierzadko jest ekspansja w dużych miastach, gdzie ceny czynszów w galeriach handlowych są bardzo wysokie, a średnia wartość rachunku w ich sklepach zbyt niska, by zbilansować działalność.

Szansą dla wszystkich firm z branży jest natomiast z pewnością fakt, że rynek odzieżowy w Polsce będzie się rozwijał. Obecnie Polak wydaje średnio ponad 600 zł rocznie na odzież i obuwie. Jednak wraz ze wzrostem dochodów naszych rodaków, kwota ta będzie się zwiększać.

Nasz kraj jest także jednym z ważniejszych rynków w Europie dla deweloperów, którzy mają poważne plany związane z budową tutaj kolejnych centrów handlowych, które w większości są wynajmowane właśnie przez sieci odzieżowe. Tego typu obiekty powstają w coraz mniejszych miastach, a wraz z ich pojawieniem się handel przenosi się z ulic do galerii. Sprzyja to także rozwojowi franczyzy w branży. Niezależni przedsiębiorcy, którzy chcą działać pod własnymi szyldami, mogą mieć bowiem problem z pozyskaniem miejsca w centrach handlowych. Lokale są zwykle oferowane dużym firmom – właścicielom sieci. W związku z tym jest im dużo łatwiej zdobyć atrakcyjną lokalizację i wynegocjować odpowiednią stawkę za wynajem.

Artykuł został przygotowany na podstawie raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych i portalu FranczyzawPolsce.pl na temat franczyzy na rynku odzieży i obuwia w Polsce. Z pełną treścią raportu można się zapoznać tutaj.

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram