Właściciele małych i średnich firm przekonują się do długoterminowego wynajmu samochodów.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, organizację reprezentującą w Polsce branże CFM i Rent a Car, w trzecim kwartale 2015 r. rynek wynajmu długoterminowego samochodów urósł aż o 14% w ujęciu rocznym.
Usługa ta konsekwentnie zastępuje pozostałe formy finansowania samochodów w przedsiębiorstwach – przede wszystkim zwykły leasing finansowy, ale także kredyt czy zakup aut służbowych ze środków własnych.
Dziś pojęcie outsourcingu flot dobrze znane jest nie tylko wielkim, międzynarodowym koncernom, ale również małym i średnim przedsiębiorstwom. Dla branży CFM firmy te są jedną z najbardziej atrakcyjnych i perspektywicznych grup klientów. Według danych prezentowanych przez GUS oraz ZUS w Polsce działa już 2,1 mln przedsiębiorstw, z czego zdecydowaną większość stanowi właśnie segment MŚP.
Większość przedsiębiorców zna usługę wynajmu długoterminowego aut
Z najnowszej edycji badania Instytutu Keralla Research wynika, że aktualnie ponad trzy czwarte właścicieli firm z sektora MŚP (76,8%) ma świadomość dostępności wynajmu długoterminowego pojazdów służbowych. Najwięcej przedsiębiorców deklarujących znajomość tej usługi reprezentuje branżę transport i telekomunikacja (93,8%) i ulokowanych jest we wschodniej (45,9%) oraz północno-zachodniej części Polski (31%).
Mimo, że od 2009 roku liczba firm, które nie znają usługi spadła o ponad sto procent, wciąż jednak pozostaje grupa przedsiębiorców, którzy w ogóle nie wiedzą, że mogą rozważać skorzystanie z tej usługi (22,5%). Firmy, które wykazują najniższy poziom znajomości wynajmu reprezentują głównie branżę usługową (65,8%) i mają siedzibę w Regionie Północnym (11,1%).
Najważniejsze są korzyści finansowe
Obecnie niemal co piąty badany przedsiębiorca deklaruje, że korzysta z wynajmu długoterminowego, natomiast co czwarty rozważa skorzystanie z tej usługi. Ze wskazaniem potencjalnych korzyści, jakie wiążą się z outsourcingiem firmowej floty przedsiębiorcy nie mają problemów. Blisko 64% spośród tych, którzy mają świadomość dostępności takiej usługi, potrafi jednocześnie wskazać jej potencjalne zalety.
Kluczowe są korzyści finansowe. Aż 44,7% przedsiębiorców uważa, że stałe, comiesięczne raty stanowiące dla firmy koszty uzyskania przychodu nie obciążają bilansu firmy i zwiększają płynność finansową. Kolejnymi korzyściami wymienianymi przez respondentów były: przewidywalność kosztów (36,6%) oraz oszczędność kosztów i czasu poświęconego na obsługę serwisową, likwidację szkód czy wymianę opon w samochodach (23,7%).
W dalszej części rankingu znalazły się takie zalety jak: możliwość wymiany samochodów na nowe bez angażowania się w sprzedaż dotąd używanego samochodu, udogodnienia wynikające z usług towarzyszących, większy dostęp do nowości oraz mniej formalności w procesie finansowania niż w przypadku kredytu.