Salony urody częściej w pojedynkę niż w sieci

Autor: Redakcja
Data dodania: 27 kwietnia 2010
Kategoria:


Czołówka franczyzowych sieci salonów fryzjerskich niezmienna od kilku lat: Trendy Hair Fashion, Gabriel Professional oraz Jean Louis David. Więcej zamieszania nastąpiło wśród gabinetów urody – tu na prowadzenie wysunęły się partnerskie sieci Vacu Fit, PowerSlim oraz Yasumi.

W segmencie salonów fryzjerskich na rozwój poprzez franczyzę zdecydowało się dotychczas dziewięć firm, mają one łącznie ok. 180 jednostek, co oznacza miażdżącą dominację salonów niezależnych, których liczbę szacuje się na blisko 30 tysięcy. Wartość rynku usług fryzjerskich w Polsce to ponad 4 mld zł, tak więc jeden salon generuje średnio ok. 150 tys. zł przychodów rocznie. W sieci franczyzowej, zwłaszcza pod znaną ekskluzywną marką można jednak liczyć na lepsze wyniki, np. salon Jean Louis David powinien docelowo generować 100-150 tys. zł przychodów w ciągu miesiąca.

Mimo to niezależne salony na przystąpienie do sieci decydują się rzadko, najczęściej robią to osoby, które dopiero chcą uruchomić tego typu biznes. Sprawdzone standardy działania, know-how, a przede wszystkim znana marka dają im większe poczucie bezpieczeństwa. Zwłaszcza że w Polsce na franczyzę postawiły przede wszystkim sieci zagraniczne, które w różnych krajach mają już kilkaset, a niekiedy nawet ponad 1000 salonów.

Polska kontra Francja

Palma pierwszeństwa należy jednak do polskiej firmy - wywodzącego się z Bielska-Białej Trendy Hair Fashion. Pod tą marką działa w naszym kraju ponad 70 salonów, w tym tylko 5 własnych. Uruchomienie takiej placówki to łączny koszt rzędu 80-100 tys. zł, co czyni z tego systemu jeden z najtańszych w tej branży. THF posiada także własną akademię, w której młodzi adepci sztuki fryzjerskiej przygotowywani są do pracy w salonach tej marki.

Element szkoleniowy jest zresztą istotną częścią rozwoju większości sieci franczyzowych. Zgodnie przyznają one bowiem, że edukacja fryzjerska to Achillesowa pięta tego sektora w Polsce. Tak więc własną akademię uruchomiła także firma Deco rozwijająca sieć Gabriel Professional, Berendowicz&Kublin, Franck Provost oraz Pierre Lupina. Na podobne rozwiązanie zdecydowało się też kilka sieci, które tworzą jedynie placówki własne np. Lovely Look (18 jednostek) czy Hair Coif (14 jednostek).

uroda_-_graf_1

Powyższe zestawienie pokazuje wyraźnie, że przeważają w Polsce sieci francuskie. Wśród nich wyróżnia się Jean Louis David. Pod tą marką działa już ponad 1000 salonów na całym świecie, z czego w Polsce 32. Rozwija je tutaj firma Provalliance Poland, która ma 23 salony własne, zaś dziewięć należy do franczyzobiorców. W ubiegłym roku  część franczyzobiorców zwróciła się do Provalliance z prośbą o przejęcie ich salonów. Było to związane z zaostrzeniem warunków umów franczyzowych dotyczących m.in.  przestrzegania  procedur związanych ze standardami sieci. Kilka salonów wówczas wykruszyło się z sieci i zostało przejętych przez L'Oréal Professionnel Salon Express (marka dla sieci partnerskich salonów, w ramach której funkcjonuje grubo ponad 100 salonów w Polsce). Ze względu na wysokie koszty inwestycji (300-350 tys. zł) JLD pozyskuje 1-2 franczyzobiorców rocznie. W tym roku już jedna taka placówka została uruchomiona, niewykluczone, że do końca roku nastąpi jeszcze tylko jedno otwarcie – salonu własnego.

Konkurencyjna dla JLD sieć Camille Albane (ok. 400 salonów na świecie) ma obecnie 11 placówek, z czego 10 franczyzowych. Sieć rozwijana jest w Polsce przez firmę Elmak, która posiada w swoim portfelu jeszcze dwie inne francuskie marki salonów fryzjerskich – Dessagne oraz Frederic Moreno. W tym roku planuje położyć większy nacisk na rozwój tej drugiej sieci, także w mniejszych miastach. Na razie należą do niej tylko dwa salony własne. Rozwój franczyzowy zapowiada także kilka innych firm, które mają na razie tylko jednostki własne. Wśród nich jest Franck Provost, Eric Stipa i Pierre Lupina.

Wyspecjalizowana uroda

Salony kosmetyczne to dużo bardziej zróżnicowana kategoria niż salony fryzjerskie, praktycznie nie występują w niej dwa identyczne koncepty. Ma to swoje wady i zalety. Pozytywna na pewno jest pewna unikalność, przekładająca się na konkurencyjność konceptu. Minusem jest mały wybór dla franczyzobiorcy zainteresowanego uruchomienie salonu z konkretnym zakresem usług.

uroda_-_graf_2

Największą siecią w branży kosmetycznej są partnerskie Ambasady Urody Vacu Fit, których jest łącznie ok. 250 w Polsce i zagranicą (m.in. w Portugalii, Grecji, Niemczech, Belgii, a wkrótce powstanie pierwszy salon w USA). Podstawą działalności owych salonów są urządzenia polskiego producenta Vacu Fit, który wytwarza kapsuły termalne i próżniowe pozwalające na stosowanie terapii odchudzających i antycellulitowych.

Na stosowaniu określonych urządzeń opiera się także system partnerski PowerSlim, w ramach którego działa już ok. 50 gabinetów. Flagowe urządzenie PowerSlim to PowerSlim Studio, które oferuje zabiegi wyszczuplające, likwidację cellulitu oraz gorące relaksujące masaże. Wyposażone jest w telewizję, dvd, system nagłośnienia, jonizację, światłoterapię, łóżko kosmetyczne, dotykowy panel sterowania.

Na trzecie miejsce niedawno wysunęło się Yasumi – jeszcze na koniec 2009 r. działały pod tą marką 23 salony, tyle samo co Kosmetycznych Instytutów Dr Irena Eris. Obecnie jest ich już 25, a na koniec 2010 r. ma być minimum 40.  Każdy gabinet Yasumi oferuje bardzo szeroki zakres usług – są to zabiegi odchudzające, redukujące cellulit, zabiegi z zakresu medycyny estetycznej jak np. fotoodmaładzanie, a także klasyczne zbiegi kosmetyczne na twarz czy ciało jak mikrodermabrazja czy peelingi.

Najbardziej znaną marką dysponują w tym sektorze Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris – wspierane są bowiem doskonale znaną i mocno promowaną marką kosmetyków. Niestety ich liczba w ostatnim czasie lekko stopniała. Na koniec 2008 r. funkcjonowało w naszym kraju 26 Instytutów, rok później tylko 23. Nie oznacza to jednak wstrzymania rozwoju. Firma nadal będzie poszukiwać franczyzobiorców oraz uruchamiać placówki własne. Na koniec tego roku planuje mieć 6 placówek własnych (w tym dwie przy hotelach spa) oraz 19 franczyzowych.

Oprócz wymienionych powyżej sieci, które już ze sporym sukcesem wdrożyły swoje systemy franczyzowe i partnerskie istnieje jeszcze kilka mniejszych, dużo bardziej wyspecjalizowanych. Wśród nich znajdziemy m.in. Glamour – Studio Paznokci, Collagena Botox Express – kliniki likwidujące zmarszczki przy pomocy botoksu, Bailine – norweski system modelowania sylwetki łączący odpowiednio dobraną dietę z ćwiczeniami fizycznymi i motywacją psychologiczną, No+Vello – hiszpańska sieć salonów fotodepilacji i fotoodmładzania, a także jej polski odpowiednik Expelos.

Szybciej raczej nie będzie

Niektóre sieci mają bardzo ambitne plany rozwoju – mowa zwłaszcza o No+Vello, które w tym roku chce uruchomić 100 salonów  (jest na dobrej drodze, gdyż udało mu się otworzyć już ok. 25) oraz Expelos – w granicach 20-30. To nowe koncepty franczyzowe na polskim rynku. Te, które są tu już obecne od jakiegoś czasu, zauważają jednak, że rozwój poprzez franczyzę w tym sektorze jest dość powolny i na razie nic nie wskazuje na to, by miał przyspieszyć. Głównym powodem jest niechęć istniejących placówek do przyłączania się do takich sieci.

Nowych inwestorów może zaś zniechęcać wysokość inwestycji, w większości przypadków zaczynająca się od 100 tysięcy złotych oraz duża konkurencja panująca na rynku. Nawet jeśli wiele niezależnych salonów nie świadczy usług na najwyższym poziomie i nie podąża za najnowszymi trendami, polskiemu klientowi często to nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie, wiele osób ma swojego stałego fryzjera oraz kosmetyczkę i te przyzwyczajenia ciężko zmienić. Łatwiej może być w większych miastach, gdzie chęć do korzystania z coraz to nowych zabiegów stanowi szansę dla nowoczesnych salonów.

Przeczytaj pełny raport Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych "Franczyza na rynku fryzjersko-kosmetycznym 2010".

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 26 września 2022
Jak kradną pracownicy
Data dodania: 19 września 2022
Prawie połowa Polaków prowadzi swój biznes lub myśli o jego założeniu
Data dodania: 13 września 2022
Dyskonty w Polsce coraz silniejsze
Data dodania: 1 sierpnia 2022
Polski rynek aptekarski wymaga zmian

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram