Jak pokazuje ostatnia edycja raportu Ipsos „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków” w ubiegłym roku zmniejszyła się liczba osób jedzących czasem posiłki poza domem. Zmalał także odsetek osób kupujących kanapki i sałatki w miejscu pracy. To kiepskie wiadomości dla wszystkich, którzy planują uruchomienie biznesu gastronomicznego.
Według ostatniego raportu Ipsos „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków” 69 proc. Polaków spożywa przynajmniej od czasu do czasu posiłki poza domem. Jeśli żywimy się poza domem, to zazwyczaj u rodziny lub znajomych (94% osób deklarujących jedzenie poza domem), odwiedzamy pizzerie (81% proc. osób jedzących poza domem), fast foody (74%), budki z zapiekankami (73%) czy popularne „kebaby” (73%). Na końcu wymieniane są bary sushi, z oferty których zdarza się korzystać co czwartej osobie spożywającej posiłki poza domem.
Jeśli porównamy wyniki badania do tego przeprowadzonego w r. 2010 widać, że w ciągu ostatniego roku zmniejszył się odsetek Polaków spożywających od czasu do czasu posiłki poza domem (z 75% w 2010 roku do 69% w 2011 roku) – przede wszystkim zmniejszyła się liczba osób deklarująca odwiedzanie restauracji.
W porównaniu z rokiem 2010 obniżeniu uległa także średnia wartość wydatków ponoszonych na żywienie się poza domem – w 2010 roku osoby stołujące się poza domem wydawały średnio 87 zł na miesiąc, podczas gdy w roku bieżącym kwota ta wynosi 81 zł.
Wykres 1. Jak często, jedząc poza domem, je Pan/i w następujących miejscach? Jak często jada Pan/i posiłki poza domem, niezależnie, czy jest to na mieście, czy w miejscu pracy, szkole? Porównanie wyników z roku 2010 i 2011, dane w %, N=825.
Zamawianie gotowych posiłków
Polacy generalnie nie mają nawyku zamawiania gotowych posiłków (np. pizza, chińszczyzna) do domu. Połowa z nas nigdy nie zamawia takiego posiłku, a 25% deklaruje, że zamawia gotowe posiłki rzadziej niż raz w miesiącu. Co dwudziesta osoba korzysta regularnie (raz w tygodniu) z jedzenia „na wynos” spożywanego w domu.
Wykres 2. Jak często zamawia Pan/i gotowe posiłki do domu (typu pizza czy chińszczyzna)? Dane w %. Porównanie wyników z roku 2010 i 2011, N=825.
Jeśli już decydujemy się na zamówienie jedzenia bezpośrednio do domu, to zazwyczaj wybieramy pizzę (89%), zdecydowanie rzadziej kebab (13%), czasem tzw. chińszczyznę, pierogi, kurczak czy obiady domowe.
Rzadziej kupujemy kanapki w pracy
Ciekawe informacje przynoszą wyniki badania na temat tego, w jaki sposób odżywiamy się w miejscu pracy. Okazuje się, że zdecydowana większość z nas decyduje się na zabranie posiłku z domu (kanapki, sałatki). W porównaniu do ubiegłego roku zmalał odsetek osób decydujących się na zakup kanapek od firm cateringowych (z 23% w 2010 roku do 19% w 2011 roku), wzrosła liczba osób jedzących kanapki i sałatki przyniesione z domu. Nie uległ natomiast zmianie odsetek Polaków kupujących dania na ciepło w pracy – na taki sposób odżywiania w trakcie dnia pracy niezmiennie decyduje się 13% aktywnych zawodowo Polaków.
Wykres 4. Czy jedząc w miejscu pracy, szkole, je Pan/i posiłek przyniesiony z domu, czy też kupuje w miejscu pracy, szkole lub od firm cateringowych?. Porównanie wyników z roku 2010 i 2011.
Raport Ipsos „Trendy w zwyczajach żywieniowych” to prowadzone od 2006 roku badanie dotyczące zmian w zwyczajach żywieniowych Polaków, ich stosunku do wagi, zdrowia oraz wagi i odżywiania dzieci. Badanie jest realizowane na próbie reprezentatywnej Polaków (825 osób).