Rynek turystyczny podnosi się z kolan 

Autor: Redakcja
Data dodania: 17 listopada 2014
Kategoria:
Rynek turystyczny podnosi się z kolan 

Rynek turystyczny podnosi się z kolan 

Agenci turystyczni nauczeni doświadczeniami z najgorszych czasów dążą do partnerstwa i działalności pod zaufana marka. Zdaniem największych touroperatorów konsolidacja to najlepsza droga do sukcesu. Oznacza wyjście z cienia anonimowości i większą liczbę klientów. Do kupna licencji franczyzowej zachęcają też tym, ze branża turystyczna wkroczyła na ścieżkę wzrostów.

Wczasy za granicą są dla nas ciągle luksusem. Z badania Ipsos wynika, że w tym roku wyjazd wypoczynkowy powyżej pięciu dni zaplanował mniej niż co trzeci Polak (31%). Z innych danych - Eurostatu i firmy badawczej Sedlak & Sedlak - wynika, że ponad połowy polskich rodzin

nie było stać na tygodniowy wyjazd wakacyjny. Jeśli już odłożyliśmy na urlop, to częściej wybieraliśmy polskie morze, góry i jeziora niż zagraniczne kurorty. Z wynikami tych badań zgadza się Remigiusz Pawłowski, czterdziestolatek z Warszawy, który już drugi rok z rzędu wakacje spędza w przydomowym ogródku. Powód jest prozaiczny - brak odpowiednich środków finansowych, bo od dwóch lat nie ma stałych wpływów.

Na wczasy pojechała tylko moja żona z dzieckiem. W tym roku nad Bałtyk, rok temu były w Bieszczadach – opowiada.

Autorzy badania Ipsos podają, że przy dochodach na osobę w rodzinie poniżej średniej krajowej tylko co szósty badany miał plany wypoczynkowe, natomiast w przypadku osób o dochodach ponadprzeciętnych deklarowane wyjazdy były częstsze (46%), ale wciąż pozostawały udziałem mniejszości. Niezmiennie głównym sezonem wypoczynkowym pozostaje dla nas lato - wówczas zamierzało wyjechać 79% ankietowanych.

Aktualny sezon jesień/zima cieszy się wyraźnie mniejszym zainteresowaniem, wybrało go odpowiednio 6% i 7% respondentów. Co na to operatorzy turystyczni? Mimo niezachwycających danych liczą na udany rok i zapowiadają wzrost liczby placówek franczyzowych.

Branża daje zarobić

Zdaniem Piotra Henicza, wiceprezesa zarządu Nowa Itaka, dla tych, którzy chcą zarobić na sprzedaży słonecznych wspomnień z wakacji jest dobry okres na otwarcie placówki agencyjnej pod znaną marką.

Jak wskazuje ilość nowo otwieranych salonów firmowych, obecnie jest bardzo dobry okres na rozpoczęcie działalności. Nawet „tylko” 31% Polaków to dla nas wyzwanie. Myślę, że nigdy nie będziemy narzekać na brak koniunktury. Robimy wszystko, aby wyprzedzać oczekiwania klientów, z jednej strony ciągle poszukując nowych destynacji i oferując zróżnicowany produkt, a z drugiej wprowadzając innowacyjne techniki np. ułatwiające rezerwacje z urządzeń mobilnych – mówi Piotr Henicz.

Zainteresowanych działalnością pod szyldem znanego operatora turystycznego nie brakuje. Jak zaznacza wiceprezes spółki Nowa Itaka, tylko od marca br. powstało 14 nowych salonów firmowych, czyli sprzedających wyłącznie ofertę Itaki, wyróżniających się wystrojem spełniającym standardy firmowe. Według zapewnień Henicza aplikujących podmiotów jest zdecydowanie więcej.

O sukcesie takiej placówki decyduje wiele czynników, ale jak zawsze najważniejsi są ludzie. Oczywiście istotne jest miejsce. Dbamy o to, aby nasze salony znajdowały się w prestiżowych lokalizacjach. Ostatnio nasila się tendencja do otwierania nowych salonów w centrach handlowych i wiele z nich ma imponującą sprzedaż już w pierwszych dniach po otwarciu. A wracając do czynnika ludzkiego, dobry sprzedawca to potęga. Nie tylko sprzeda produkt (czyli wczasy lub wycieczkę objazdową), ale potrafi tak dobrać ofertę, że klient wróci na 100% zadowolony – kontynuuje Piotr Henicz.

Istotne znaczenie dla rozwoju tej spółki jest budowa sieci oddziałów partnerskich. Poza wynikami sprzedażowymi salony firmowe przez spójną identyfikację wizualną dodatkowo stymulują rozpoznawalność marki.

E-turyści złapani w sieci

O tym, że kondycja branży jest dobra przekonują też przedstawiciele fi rmy Enovatis, multiagenta na rynku polskiej e-turystyki. Klaudyna Mortka, specjalista ds. reklamy i PR w Enovatis podaje, że statystyki sprzedaży w Wakacje.pl, jednego z portali z portfolio firmy są na zadowalającym poziomie. Spółka się rozwija i odnotowuje wzrosty sprzedaży wycieczek zarówno online, jak i w kanale tradycyjnym.

To najlepszy dowód na to, że ten biznes ma sens. Obserwujemy rosnące zainteresowanie wyjazdami, poszerzamy dotarcie do klientów rozbudowując m.in. sieć franczyzową. Gdyby nie stały za tym liczby, nie robilibyśmy tego. Agenci nauczeni doświadczeniami z najgorszych czasów, kiedy w sezonie upadały duże biura podróży, dążą do partnerstwa i rozpoczęcia działalności pod rozpoznawalną i zaufaną marką. Konsolidacja to dzisiaj najlepsza droga, bo oznacza wyjście z cienia anonimowości, większą liczbę klientów, ale też całe zaplecze technologiczne, marketingowe, wysokie standardy obsługi klientów. Turyści szukają pewnych i bezpiecznych wakacji, dlatego swoje pieniądze powierzają znanej i silnej marce. Prowadzenie działalności biznesowej oznacza też większą stabilność dla partnera, który otrzymuje również wsparcie w obszarze negocjacji umów z touroperatorami – dzieli się przemyśleniami Klaudyna Mortka.

Firma od ponad 3 lat uruchamia biura franczyzowe w nowych lokalizacjach i większość z nich radzi sobie dobrze na rynku.

W roku 2013 branża turystyczna osiągnęła dobre wyniki finansowe. Tegoroczna przedsprzedaż zakończyła się wysokimi wzrostami obrotów. Wszystko wskazuje więc na to, że branża wkracza na ścieżkę wzrostów. Jest bardzo duże zainteresowanie otwarciem biura franczyzowego Wakacje.pl. Poza rozpoznawalną marką, oferujemy dobre warunki otwarcia biura oraz wsparcie dla naszych partnerów – dodaje Wioletta Zarzycka, dyrektor sieci sprzedaży Wakacje.pl.

Zgadza się też z tym, że powodzenie nowej placówki zależy głównie od lokalizacji biura oraz kompetencji sprzedawców. Ważne są także umiejętności właściciela w zakresie zarządzania oraz ukierunkowanie na osiąganie sukcesu. Przydaje się również doświadczenie właściciela w branży turystycznej oraz aktywny udział w obsłudze klientów.

Nie ma miesiąca bez dwóch nowych franczyzobiorców

Według Andrzeja Tokarczyka, dyrektora działu sieci agencyjnej i franczyzowej Rainbow Tours, koniunktura na najbliższe lata zapowiada się bardzo obiecująco. Osiągamy coraz lepsze wskaźniki ekonomiczne, wzrasta optymizm konsumentów. Przełoży się to na wzrosty sprzedaży oraz liczbę podróżujących osób.

Po upadkach biur podróży w 2012 roku obserwujemy wyraźną zmianę w dokonywanych decyzjach konsumenckich. Przy wyborze wakacji nadal dużą wagę odgrywa cena, natomiast nie bez znaczenia jest pozycja touroperatora, jego gwarancje ubezpieczeniowe oraz wyniki finansowe. Nasze wyniki świadczą o tym, że z roku na rok z oferty Rainbow Tours korzysta coraz większa liczba turystów – zaznacza.

Jak zapewnia Andrzej Tokarczyk, nie ma miesiąca bez przynajmniej dwóch podpisanych umów franczyzowych. Potencjalni franczyzobiorcy postrzegają firmę jako pewnego, stabilnego partnera.

Rozwój oddziałów partnerskich ma dla nas ogromne znaczenie, gdyż w ten sposób pozyskujemy nowego partnera, który w przeważającej części sprzedaje naszą ofertę. Dzięki organizowanym przez nas szkoleniom mamy wpływ na jakość sprzedaży imprez – dodaje.

Statystycznie coraz lepiej

Patrząc na branżę turystyczną przez pryzmat badań widzimy, że najlepszym okresem dla niej ma być końcówka tego roku. Z 26. edycji Raportu BIG wynika, że blisko 40% badanych firm turystycznych spodziewa się poprawy sytuacji finansowej w drugim półroczu. Mimo lepszych nastrojów prawie 70% z nich podchodzi ostrożniej do planowania ofert w związku z upadkami i niewypłacalnością firm turystycznych w ubiegłych latach.

Z Raportu BIG wynika również, że na koniec maja b.r. aż 53% badanych prognozowało możliwe upadki firm turystycznych w tegorocznym okresie wakacyjnym. Widać również, że nieco ponad jedna trzecia firm z branży turystycznej odczuła poprawę sytuacji gospodarczej. Konsekwencją czego, w przypadku prawie połowy (44%) takich firm, była rozbudowa i modernizacja obiektów. Drugim najczęściej podejmowanym działaniem było zwiększenie wydatków na reklamę, promocję oraz marketing. Respondenci, którzy deklarowali chęć zwiększenia nakładów na ten cel stanowili prawie jedną trzecią (29%) wszystkich badanych.

Inwestycje wśród firm, które odczuły poprawę gospodarczą to dobry sygnał. Oznacza to, że ich właściciele chcą rozwijać biznes i starają się korzystać z szans jakie się przed nimi otwierają – powiedział Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.

Wyniki Raportu BIG mówią również o tym, że branża turystyczna z umiarkowanym optymizmem weszła w drugą połowę roku. 39% badanych spodziewa się poprawy sytuacji finansowej w ich firmach. Natomiast aż 36% jest zdania, że ich sytuacja nie zmieni się, a 16%, że się pogorszy.

Autorzy Raportu BIG zaznaczają również, że prawie połowa respondentów twierdzi, że w obecnej sytuacji związanej z trudnościami finansowymi wiele firm turystycznych podejmuje jednocześnie działania dotyczące sprawdzania wiarygodności finansowej partnerów, ostrożniejszego planowania ofert oraz nie sprzedawania ofert poniżej progu rentowności. Wciąż jednak jedna dziesiąta firm sprzedaje swoje produkty poniżej tego progu.

Skąd płyną zyski

Ci, którzy zdecydowali się na zagraniczny wyjazd, na miejsce wypoczynku najczęściej wybierali Chorwację (14%), Grecję (12%), Hiszpanię (10%) oraz Włochy (7%) – podaje Mondial Assistance. Zgadzają się z tym nasi rozmówcy. Zauważają jednak zmiany w preferencjach Polaków. Piotr Henicz, wiceprezes zarządu Nowa Itaka mówi, że tegorocznymi liderami sezonu Lato 2014 były Turcja, Grecja i Hiszpania.

Nie jest to zaskoczeniem, gdyż od lat tak wyglądają preferencje wakacyjne Polaków. Natomiast po raz pierwszy „sprzedaż Grecji”przegoniła Turcję. Kreta, Korfu, Kos, Rodos to liderzy greckich kierunków. Z nowości dużym zainteresowaniem cieszyły się legendarne Santorini i Samos. Turcja to w tym roku duży sukces wybrzeża Egejskiego, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni, mając na uwadze inwestycje w nasze kolejne biuro incomingowe - Adalar. Mocną stroną Itaki są Wyspy Kanaryjskie. W tym roku klienci najchętniej wybierali Teneryfę i Fuerteventurę. Zdecydowany wzrost odnotowujemy także w sprzedaży Maroka, zarówno miejsc w hotelach, jak i wycieczek objazdowych – opowiada Piotr Henicz.

Dodaje, że z pierwszych podsumowań sprzedaży sezonu Zima 2014/2015 wynika, że zimowymi bestsellerami będą kierunki obsługiwane Dreamlinerem: Kuba, Dominikana, Zanzibar, Tajlandia i Meksyk. Klienci Wakacje.pl wybrali natomiast Grecję, Egipt, Turcję, Hiszpanię i Tunezję.

Jesienią zwiększa się zainteresowanie kierunkami egzotycznymi, chętnie wybieramy Egipt jako kierunek całoroczny, gdzie wysokie temperatury są także poza sezonem. Koniec roku to także zainteresowanie ofertą first minute i ofertą narciarską, a tu najpopularniejsze były wyjazdy do Włoch – zauważa Klaudyna Mortka z Enovatis.

Z kolei Andrzej Tokarczyk, dyrektor działu sieci agencyjnej i franczyzowej Rainbow Tours wśród najbardziej popularnych kierunków wymienia Grecję, Turcję, Chorwację, Maroko, Czarnogórę oraz Hiszpanię. Obserwuje również wzrost zainteresowania wyjazdami do Egiptu. Oprócz kierunków obsługiwanych Dreamlinerem bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się m.in. Gambia, Kenia oraz Indie.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych wyników sprzedaży oferty Lato 2014. Na chwilę obecną wzrost przychodów z tytułu organizacji imprez turystycznych waha się na poziomie 45%. Zakładamy kontynuację tego trendu, między innymi ze względu na wzrost optymizmu konsumenckiego, spodziewany wzrost PKB, stabilną sytuację walutową oraz brak większych zawirowań polityczno-gospodarczych na świecie – prognozuje Andrzej Tokarczyk.

Łyżką dziegciu w beczce miodu może być jedynie fakt, że według tegorocznych badań Mondial Assistance 76% badanych zamierzało zorganizować swój zagraniczny wyjazd na własną rękę. Zwolennicy takiej formy wypoczynku cenią sobie swobodę decydowania o sposobie spędzania wolnego czasu oraz możliwość dostosowania oferty do własnych potrzeb. Podkreślają również, że takie wyjazdy są tańsze niż zorganizowane.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 1 sierpnia 2022
Polski rynek aptekarski wymaga zmian
Data dodania: 25 lipca 2022
Dla kogo będą budować deweloperzy
Data dodania: 18 lipca 2022
Czym sieci kuszą franczyzobiorców?
Data dodania: 11 lipca 2022
Czy podróbki psują rynek?

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram