Rynek nieruchomości handlowych rośnie; Foto: Galeria Warmińska
Rozwój rynku centrów handlowych i wyprzedażowych w Polsce Wschodniej i mniejszych miastach, a także konsolidacja w sektorze spożywczym to jedne z ważniejszych trendów na polskim rynku nieruchomości handlowych po III kw. 2014 r.
Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej JLL podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec III kw. 2014 r.
Nowa podaż i powierzchnia w budowie
Od początku roku do końca III kw. oddano do użytku 340 tys. m² powierzchni handlowej, z czego 265 tys. m² przypadło na centra handlowe. W samym III kw. 2014 r. rynek powiększył się o 75,1 tys. m² powierzchni handlowej, w tym 64 tys. m² w dwóch nowych centrach handlowych i jednej jej rozbudowie.
W budowie jest obecnie 814,5 tys. m² powierzchni handlowej. Centra handlowe stanowią ponad 700 tys. m² tego wolumenu (32 obiekty, w tym dziewięć w ramach rozbudowy). Do końca 2014 r. rynek centrów handlowych wzbogaci się o kolejne prawie 80 tys. m² nowej podaży (łącznie prawie 345 tys. m² w 2014 r.), a ponad 480 tys. m² jest wstępnie planowane na 2015 r. W budowie jest również 70 tys. m² w ramach 12 parków handlowych, z czego większość w miastach poniżej 200 tys. osób.
Rozwija się też sektor centrów wyprzedażowych. Nowy gracz w sektorze to ADV Por Property Investment, który realizuje obecnie dwie inwestycje w Polsce Wschodniej: w Lublinie i Białymstoku. W fazie rozbudowy jest Factory Ursus w Warszawie. Galeria Podlaska w Białymstoku już wkrótce ma być przekształcona na centrum wyprzedażowe. Całkowita podaż nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce wynosi 12,2 mln m².
Popyt nakręcają nowe marki
W III kw. Tego roku w Polsce zadebiutowały francuskie marki Devred 1902, Sinequanone i Undiz, włoska sieć Eye Sport oraz Fullah Sugah z Grecji. Sektor „zdrowie i uroda” wzbogacił się o amerykańską markę Kiehl’s Since 1851. Inna sieć z tej branży – Kiko Milano – wkrótce otworzy sklep w warszawskiej Arkadii. Apple Shop właśnie uruchomił swój pierwszy w kraju bezpośredni sklep w Media Markt na Okęciu w Warszawie. Ponadto, pierwsze samodzielne sklepy otworzyły niedawno w Arkadii dotychczas duobradowe Wrangler i Lee.
– Sieci handlowe w Polsce są w dobrej kondycji, a kraj pozostaje atrakcyjnym rynkiem do ich dalszej ekspansji. Ostatnie trzy miesiące to okres dużej aktywności, zarówno pod względem wejść nowych sieci, jak i rozwoju już tu obecnych. Cały czas jednak jest to rozwój ostrożny i poparty bardzo szczegółową analizą rynku. Zainteresowanie najemców kieruje się przede wszystkim w stronę najlepszych obiektów handlowych zlokalizowanych w głównych aglomeracjach, podczas gdy właściciele centrów gorzej postrzeganych przez rynek, oraz tych w miastach o wysokim stopniu nasycenia powierzchnią handlową, powinni być przygotowani na optymalizację stawek czynszowych, a także wysokie oczekiwania najemców co do partycypacji właściciela w kosztach wykończenia lokali – komentuje Marta Augustyn, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych w JLL.
INK