Rynek handlowy w Polsce

Data dodania: 16 maja 2022
Kategoria:
Foto: Galeria Handlowa Madison

Początek 2022 roku przyniósł istotne zmiany w globalnym i lokalnym środowisku gospodarczym, które miały wpływ na zachowanie polskich konsumentów i rynek handlowy w Polsce.

Według najnowszego raportu JLL, zaobserwowano wzrost popularności produktów pierwszej potrzeby i centrów convenience, a także wzrost sprzedaży detalicznej we wszystkich formatach, w tym centrach handlowych.

Wzrost zainteresowania podstawowymi produktami

Rosnąca inflacja i działania wojenne w Ukrainie spowodowały wzrost zainteresowania konsumentów podstawowymi produktami i tańszymi możliwościami zakupowymi, takimi jak outlety czy dyskonty. "Mimo trudnych warunków, sprzedaż detaliczna odnotowała wyraźny wzrost, a polski rynek nadal przyciąga międzynarodowe marki" – mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Trendy w handlu detalicznym

Wśród obserwowanych trendów na popularności zyskały strefy outletowe i rozwiązania wspierające samoobsługowe zakupy oraz szybką dostawę do domu, czyli quick-commerce, np. koncepty jak Żabka Nano. "Polscy konsumenci są otwarci na tego rodzaju rozwiązania" – podsumowuje Anna Wysocka. Popularny jest również trend ekologiczny, w tym ekologiczne opakowania, zrównoważona produkcja i oferty handlowe, a także koncepty zamkniętego obiegu, jak Butiki Cyrkularne.

Rozwój parków handlowych

W pierwszym kwartale 2022 roku na rynek wprowadzono 55 400 mkw. nowej powierzchni handlowej. Większość aktywności deweloperskich skupia się na mniejszych miastach, chociaż główne aglomeracje nadal przyciągają uwagę inwestorów. "W budowie pozostaje obecnie 424 000 mkw., z czego 55% stanowią parki handlowe" – informuje Joanna Tomczyk, Starszy Analityk w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

Inwestycje na rynku nieruchomości handlowych

Pierwszy kwartał roku przyniósł duże transakcje na rynku nieruchomości handlowych, zbliżając wolumen transakcji do 700 milionów EUR. "To głównie zasługa dwóch dużych transakcji JV związanych ze zmianą struktury spółki EPP" – mówi Agnieszka Kołat, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w JLL. Stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych uległy kompresji i kształtują się na poziomie około 6,50% - 6,75%.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design