supermarket
W 2013 roku wartość rynku FMCG wyniesie 211,6 mld zł, wobec 201,6 mld zł w 2012 roku. W tym roku należy się spodziewać pięcioprocentowego wzrostu – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen.
Wiele wskazuje na to, że w 2014 roku wartość rynku FMCG urośnie do 223,5 mld zł, w 2015 roku rynek ten będzie wart 235,1 mld zł, a w 2016 roku - 247,3 mld zł.
Od 2006 roku stopniowo wzrasta udział w rynku hipermarketów, supermarketów i dyskontów I tak w 2006 roku wynosił 42,8 proc., a w 2013 ma to być już 56,5 proc. W 2014 roku sieci handlowe powiększą dystans wobec handlu tradycyjnego, zwiększając udział w rynku FMCG do 59,5 proc. W 2015 roku udział ten wyniesie 62,5 proc.
Dyskonty w natarciu, supermarkety zwolnią, w segmencie hipermarketów stagnacja
Najbardziej dynamicznie rozwijać się będą dyskonty, które w 2012 roku stanowiły 20,9 proc. rynku FMCG. W tym roku powiększą swój udział do 22,5 proc., w przyszłym roku będzie to już 24,2 proc., w 2015 roku 25,8 proc., a w 2016 roku 27,1 proc. Co warte podkreślenia, jeszcze w 2006 roku dyskonty stanowiły zaledwie 13 proc. rynku FMCG.
Nieco wolniej rozwijać się będą sieci supermarketów. W 2012 roku stanowiły one 19,7 proc. rynku. W 2013 roku powinny one zwiększyć swój udział do 20,9 proc. W kolejnych latach, udział ten będzie zwiększał się do: 22,2 proc. w 2014 roku, 23,5 proc. w 2015 roku i 24,8 proc. w 2016 roku.
W segmencie hipermarketów nastąpiła stagnacja, po kilkuletnim spadku udziałów, które zmniejszyły się z 14,7 proc. w 2006 roku do 13 proc. w 2012 roku. W przyszłym roku i kolejnych latach udział ten pozostanie na podobnym poziomie i będzie oscylował w okolicach 13,1-13,2 proc.
Adam Gieras