Pierwszy hotel Chaber, jak już zapowiadaliśmy na naszym portalu rok temu, pojawi się w Krzywaczce, koło Kalwarii Zebrzydowskiej. Jego otwarcie opóźniło się w stosunku do pierwotnych planów, ale wreszcie dojdzie do niego w najbliższą sobotę, 22 stycznia. Hotel ulokowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie trasy głównej Kraków - Bielsko-Biała, w pobliżu międzynarodowych tras i przy głównej trasie wjazdowej do Krakowa. Jest to nowoczesny dwugwiazdkowy obiekt z 28 pokojami i salą konferencyjną na 150 osób.
Pomysłodawcą sieci Chaber jest Polska Izba Hotelowa, obiekty powstają na zasadzie franczyzy. Rolę franczyzodawcy pełni specjalnie powołana do rozwoju tej sieci spółka SRW Chaber. Pierwszym franczyzbiorcą, właścicielem hotelu w Krzywaczce jest zaś rodzina Kościelnych.
- Idea przyświecająca projektowi Systemu Rodzinnego Wypoczynku Chaber polega na stworzeniu każdemu Polakowi oraz jego rodzinie możliwości rozpoczęcia indywidualnej działalności gospodarczej w sektorze hotelarskim na zasadzie 20-letniej franczyzy – mówi Jacek Jaruzelski, prezes SRW Chaber.
Kolejne hotele Chaber mają zostać otwarte w Łodzi, Białymstoku i Ciborzu do końca 2011 roku. A następne inwestycje są w trakcie realizacji. Do tej pory SRW Chaber zawarł umowy franczyzowe z ok. 20 przedsiębiorcami, a wstępne zainteresowanie siecią wyraziło około 50 inwestorów. Według Polskiej Izby Hotelowej, realizację inwestycji mogłoby ułatwić powołanie Spółdzielczego Funduszu Rozwoju Turystyki, który byłby w stanie zapewnić finansowanie do 100 proc. inwestycji franczyzobiorcy w budowę hotelu. Na razie jednak jest to tylko jedna z koncepcji na przyspieszenie rozwoju.
Inwestycja w hotel Chaber o podstawowym dwugwizdkowym standardzie, liczący 28 pokoi jest szacowana na ok. 5 mln zł netto. W przypadku większych obiektów trzeba doliczyć ok. 100-120 tys. zł netto na każdy dodatkowy pokój.
Franczyza w branży hotelarskiej w Polsce nie jest na razie popularnym rozwiązaniem, choć powoli spotyka się z coraz większym zainteresowaniem. Swoje sieci w Polsce rozwijają w ten sposób m.in. Hilton i Best Western. Zdaniem PIH, wciąż brakuje jednak ofert w segmencie hoteli dwu- i trzygwiazdkowych, skierowanych nie do zagranicznych gości biznesowych, ale przede wszystki do polskiego turysty.
JCB