- Franczyza wchodzi do coraz nowych obszarów polskiego rynku. Najczęściej taki kierunek rozwoju wybierają małe i średnie firmy – powiedział Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS) podczas szkolenia „Rozwój firmy poprzez franczyzę”. Kolejne szkolenia już wkrótce!
W ostatniej edycji szkolenia, które jest cyklicznie organizowane przez ARSS, wzięli udział przedstawiciele zarówno małych, rodzinnych firm, jak i dużych przedsiębiorstw o zasięgu międzynarodowym. Reprezentowali oni takie branże jak: motoryzacja, chemia samochodowa, usługi finansowe i ubezpieczeniowe, medycyna estetyczna oraz usługi budowlane.
Już dziś zapraszamy na kolejny cykl szkoleń:
Jak podkreślił Andrzej Krawczyk, była to nietypowa grupa szkoleniowa, ponieważ żaden z uczestników spotkania nie wywodził się z branży gastronomicznej ani odzieżowej - w tych sektorach odnotowuje się bowiem największą liczbę firm oferujących franczyzę.
– To pokazuje, ze franczyza wchodzi do coraz nowych obszarów biznesu. Obecnie mamy na rynku ponad 600 systemów franczyzowych. Są też inne, zawyżone szacunki, ale podajemy realną liczbę. Co innego bowiem jest ogłosić, ze firma ma ofertę franczyzową, a co innego rzeczywiście taki system wdrożyć i w tym modelu działać – zaznaczył Andrzej Krawczyk.
Podkreślił także, że najczęściej taki kierunek działalności wybierają małe i średnie firmy. Koncept franczyzowy mogą uruchomić przedsiębiorstwa z dowolnej branży. Nie ma też ograniczeń, co do wielkości firm, które chcą rozwijać się we franczyzie. Według relacji uczestników spotkania, jednym z ich głównych celów było zweryfikowanie swojej wiedzy na temat opracowania i wdrożenia oferty franczyzowej. Mogli oni też skorzystać z pomocy ekspertów przy wyborze optymalnej dla ich firmy formuły rozwoju. Ponadto, osoby uczestniczące w szkoleniu, mogły uświadomić sobie specyfikę budowy sieci (franczyzowej, agencyjnej, dystrybucyjnej) oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o sieć.
Podczas poszczególnych bloków szkoleniowych omówione zostały etapy i zakres prac związanych z tworzeniem sieci a także szanse i zagrożenia dla firmy decydującej się na rozwój poprzez sieć franczyzową. Omówiono również najczęściej wystepujące problemy we współpracy między franczyzodawcą a franczyzobiorcami.
Szkolenie odbyło się w formie siedmiogodzinnego bloku szkoleniowo-konsultacyjnego, który zawierał m.in.: wykład na temat warunków i zasad współpracy w systemach sieciowych poparty przykładami z funkcjonujących na rynku polskim sieci, szczegółową informację na temat etapów budowy systemu sieciowego, omówienie wzoru modelu biznesowego systemu sieciowego i zawartość pakietu franczyzowego (umowa, podręcznik operacyjny, model biznesowy) oraz indywidualne konsultacje, które ciągnęły się jeszcze długo po oficjalnym zakończeniu szkolenia.