Różnorodność pomysłów – co się opłaca

Autor: Redakcja
Data dodania: 18 czerwca 2012
Kategoria:

Poprzez franczyzę w usługach dla klientów indywidualnych próbują rozwijać się m.in. sieci pralni, pracowni poprawek krawieckich, punktów dorabiania kluczy, serwisów komputerowych, biur matrymonialnych, a nawet firm budowlanych. Czy ten sektor jest gwarantem sukcesu danego konceptu?

Największe inwestycje są związane z biznesami wymagającymi uruchomienia konkretnej placówki, kosztownego wyposażenia, zatrudnienia personelu. Przykładami takich biznesów są np. pralnie czy kluby fitness. W obu branżach moda na franczyzę przyszła do nas z zagranicy.

Wśród sieci pralni największa jest 5aSec, aczkolwiek doczekała się ona już godnych konkurentów w Polsce w postaci takich sieci jak chociażby Pralnie Panda czy Perfect Clean. Do ekspansji poprzez franczyzę przymierzają się także Pepepralnia i Lemon Fresh. Nasz rynek jest także w zasięgu zainteresowania hiszpańskiej sieci Pressto, która jakiś czas temu aktywnie poszukiwała tutaj master franczyzobiorcy. Do tej pory nie udało jej się jednak zaistnieć w Polsce.

W branży klubów fitness franczyzobiorców pozyskały do tej pory wyłącznie sieci zagraniczne – Fit Curves i Mrs. Sporty. Kolejna zagraniczna sieć – Gold's Gym – na razie ma tylko jedną placówkę własną, aczkolwiek pozyskanie biorców licencji w jej przypadku może być trudniejsze ze względu na wysokie wymogi finansowe. Kilka polskich firm z tej branży również przymierza się do rozwoju franczyzowego, ale do tej pory nie przysporzyły one międzynarodowym potentatom realnej konkurencji na tym obszarze.

W naszym kraju w branży fitness wciąż brakuje silnych podmiotów. Wszystkie firmy mają nie więcej niż po kilka obiektów. A stworzenie pokaźniej sieci na bazie franczyzy jest jak najbardziej możliwe, co pokazują nie tylko sukcesy międzynarodowych gigantów (Fit Curves ma aż 11 tys. placówek na świecie), ale i firm działających po sąsiedzku. Czeska Expreska ma w swoim kraju ponad 30 lokalizacji, a strona internetowa poświęcona m.in. franczyzie w języku polskim świadczy o tym, że na ekspansji na rynku czeskim jej ambicje się nie kończą.

Które spośród działających w Polsce sieci zajmujących się usługami dla klientów indywidualnych wyróżniają się jeszcze na rynku? Na pewno te, które pozyskały już licznych biorców licencji. Do takich zalicza się InPost, który ma ok. 900 punktów obsługi klienta, a większość z nich to jednostki franczyzowe. InPost jest gotowy do współpracy zarówno z przedsiębiorcami, którzy posiadają już swoją placówkę handlowo-usługową, jak i takimi, którzy szukają pomysłu na biznes i punkt taki dopiero musieliby założyć. Konkurencyjna firma kurierską – Siódemka – kieruje swoją ofertę tylko do tej pierwszej grupy. Franczyzę w branży usług pocztowych rozwija również Xpress Couriers, uruchamiając wielofunkcyjne butiki X-Store, w których można skorzystać z usług pocztowych, poligraficznych i biurowych.

Do grona tych firm dołączył niedawno AwiPost, aczkolwiek jego propozycja jest zupełnie odmienna od tego, co proponują konkurencyjne firmy pocztowe. Awipost umożliwia nadawanie listów zwykłych i poleconych drogą elektroniczną, a więc bez wychodzenia z domu czy biura. Korespondencja nadawana przez AwiPost opatrzona jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Z usług firm pocztowych i kurierskich oczywiście masowo korzystają klienci indywidualni, aczkolwiek duże możliwości rozwoju ich biznesu tkwią także we współpracy z firmami. Mamy więc tu do czynienia z przenikaniem się branży usług dla klientów indywidualnych z branżą usług dla biznesu. Podobnie jest w przypadku sieci zajmujących się regeneracją kartridży czy np. PC DOC, sieci mobilnych serwisantów komputerowych. PC DOC rozwija się poprzez franczyzę od ok. dwóch lat i jest obecny już w prawie 100 miastach. Duży wpływ na szybki rozwój sieci miały na pewno niskie wydatki związane z przystąpieniem do niej.

Małe ryzyko mierzone wartością inwestycji zachęca kandydatów do próbowania swoich sił w biznesie, jednak nie zawsze te decyzje okazują się trafione.

Ślubna Pracownia, rozwijająca się poprzez franczyzę od 2007 roku, w ciągu pierwszych trzech lat rozwijania sieci franczyzowej podpisała kilkanaście umów. Ale na koniec 2010 r. w tej formule miała tylko trzy oddziały. Inne z różnych przyczyn zostały zamknięte. Wpłynęło to na decyzję franczyzodawcy, by zmienić zasady rekrutacji franczyzobiorców i zaczynać ją od szkolenia przybliżającego tajniki zawodu konsultanta ślubnego, po którym kandydaci deklarowali, czy chcą przynależeć do sieci franczyzowej, czy też nie. Dopiero od tamtego momentu rozwój sieci stał się bardziej stabilny.

Przypadki podobnych zawirowań znajdziemy niemal w każdej sieci. Istniejąca od 1946 roku międzynarodowa sieć hoteli Best Western w ostatnim czasie dobrze rozwija się w naszym kraju, odnotowując spore zainteresowanie hoteli przystępowaniem do niej. Jednak nie brakowało takich obiektów, które po kilkuletnim okresie współpracy, występowały z niej, przyznając, że nie osiągnęły oczekiwanych korzyści.

Jedyna franczyzowa sieć szkół tańca w Polsce – Lilla House – również rozwija się nie bez zawirowań. Liczba należących do niej placówek od dłuższego czasu pozostaje na niezmienionym poziomie, bo choć otwierane są nowe, to kilka dawniej uruchomionych zniknęło z rynku. Spotkało to np. szkoły z Częstochowy, Inowrocławia czy Raciborza.

Podobny trend można zauważyć w sieci Bajart, zajmującej się artystycznym malowaniem wnętrz. Inwestycja w rozpoczęcie takiej działalności jest nieduża, gdyż pochłania zaledwie ok. 5 tys. zł przeznaczone na zakup licencji i opłacenie szkolenia wstępnego. Dlatego bardzo szybko zyskała popularność wśród utalentowanych plastycznie osób. W szczytowym momencie w sieci działało kilkunastu franczyzobiorców, dziś jest ich pięciu.

Powyższe przykłady pokazują, że franczyza w usługach dla klientów indywidualnych – podobnie jak w każdej innej branży – nie jest gwarantem sukcesu. Niemniej sektor zyskuje cały czas nowe koncepty, nowych franczyzodawców i franczyzobiorców, nawet w najbardziej niszowych dziedzinach. I niewątpliwie w niszowości właśnie będzie tkwiła największa siła kolejnych franczyzowych debiutantów. Trudno już konkurować o franczyzobiorców w segmentach posiadających wyraźnych liderów, dysponujących dużymi sieciami. Dobry, niedrogi i nowatorski pomysł na biznes w sieci zawsze jednak spotka się z popytem, o czym mogą świadczyć sukcesy takich konceptów jak SteamArt czy PC DOC.

Sieć Informacje o sieci Liczba jednostek Wartość inwestycji
5aSec pralnie, sieć międzynarodowa licząca na świecie ok. 1500 placówek, obecna w Polsce od 1999 roku ok. 120 własnych i franczyzowych ok. 400 - 500 tys. zł
Pralnie Panda pralnie, sieć polska prowadzona przez firmę Vector SA 58 własnych i franczyzowych ok. 400 - 500 tys. zł
Perfect Clean pralnie, na rynku od 1996 r., we franczyzie od 2002 r. ponad 30 własnych i franczyzowych ok. 200 – 400 tys. zł
Pepepralnia pralnie samoobsługowe, od 2007 r. na rynku 2 własne 120-200 tys zł
Lemon Fresh pralnie 2 własne b.d.
Pracownia Poprawek Krawieckich poprawki krawieckie, franczyza najbardziej sprawdza się w modelu, gdy franczyzobiorcą jest krawcowa bądź osoba zarządzająca kilkoma punktami w danym regionie 20 franczyzowych 30-50 tys. zł
InPost usługi pocztowe, możliwość działania w 3 formatach:
- oddział pocztowy
- punkt obsługi klienta
- InPost Finanse (płatności masowe)
POK lub InPost Finanse często jako uzupełnienie innej działalności firmy i prowadzonego przez nią punktu
ok. 900 własnych i franczyzowych 0 zł (współpraca we własnym punkcie) 6000 – 8000 zł (otwarcie nowego punktu, możliwość płatności w ratach)
AwiPost usługi pocztowe - elektroniczny odpowiednik tradycyjnej poczty 1 własna, sieć dopiero zaczęła rozwijać franczyzę, szacuje, że w kraju jest miejsce na ok. 100 jednostek 5 tys. zł
Siódemka oferta dla osób prowadzących punkt handlowy lub usługowy, Siódemka Service Point, czyli punkt nadawania przesyłek jako rozszerzenie działalności ok. 150 b.d.
Xpress Couriers usługi kurierskie 18 b.d.
PC DOC pogotowie komputerowe 95 własnych i franczyzowych 3690 zł + laptop i Internet
Perfect Moments organizacja przyjęć ślubnych, firma działa od 2006 r., a od 2008 r. rozwija się poprzez franczyzę 7 własnych i franczyzowych od 15 tys. zł
Ślubna Pracownia organizacja przyjęć ślubnych, franczyza od 2007 r. 8, w tym 1 własny i 7 franczyzowych 12,5 – 25 tys. zł
Świat Singla biuro matrymonialne 1 własna b.d.
Cezar naprawa obuwia, dorabianie kluczy, wyrób pieczątek, wymiana baterii w zegarkach 25 własnych i franczyzowych b.d.
Mrs. Sporty kluby fitness, międzynarodowa sieć, która ma ok. 450 klubów na świecie 3 franczyzowe 10 tys. euro (wkład własny), franczyzodawca wspiera w pozyskaniu kapitału z banków; 50-70 tys. euro całkowity koszt otwarcia
Gold's gym kluby fitness, międzynarodowa sieć 1 własna ok. 1 mln zł
FitCurves kluby fitness, międzynarodowa sieć, wywodząca się z USA, pierwszy klub powstał w 1992 r., obecnie ma 11 tys. placówek 5 franczyzowych od ok. 150 tys. zł
Gravitan Health & Sport Clubs polska sieć wielkopowierzchniowych klubów fitness 2 własne od 300 tys. zł
Gympoint kluby fitness, polska sieć 1 własna b.d.
Lilla House szkoła tańca 1 własna + 4 franczyzowe 35 tys. zł + adaptacja lokalu
Auto Bania odwożenie kierowców po imprezach ich własnymi samochodami 12 własnych i franczyzowych b.d.
Bajart artystyczne malowanie wnętrz 5 franczyzowych ok. 5 tys. zł
Mr. Green Grass pielęgnacja trawników, firma działa od 2000 r. 4 własne i franczyzowe ok. 45 tys. zł
Pastel szkolenie psów 2, w tym 1 franczyzowa 2,5 tys. zł
Comfort Express hotele, możliwość przyłączenia do sieci istniejącego obiektu bądź budowy nowego 11 franczyzowych ustalana indywidualnie
Hilton hotele 4, w tym 3 franczyzowe ustalana indywidualnie, w zależności od wielkości i standardu hotelu
Best Western hotele, możliwość przyłączenia do sieci istniejącego obiektu bądź budowy nowego 12 franczyzowych ustalana indywidualnie
Town & Country Haus budowa i sprzedaż domów jednorodzinnych, sieć międzynarodowa, powstała w Niemczech w 1997 r., w Polsce od 2005 r. rozwija ją firma HS-Solid, możliwość współpracy w dwóch formułach:
- partner franczyzowy (budowa i sprzedaż domów)
- partner handlowy (sprzedaż domów)
4, w tym 1 własna, 2 franczyzowe i 1 partner handlowy b.d.
Arde-Haus budowa i sprzedaż domów jednorodzinnych, sieć międzynarodowa, możliwe dwa formaty współpracy:
- partner licencyjny (budowa domów)
- partner franczyzowy (sprzedaż domów)
43, w tym 31 franczyzowych i 12 licencyjnych ok. 10 tys. zł (partner franczyzowy) ok. 100 tys. zł (partner licencyjny)

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram