Rośnie sprzedaż w lokalach Sphinx i Wook

Autor: Redakcja
Data dodania: 17 maja 2011
Kategoria:
sfinks_3Jednocześnie coraz więcej restauracji tych sieci przechodzi w ręce franczyzobiorców lub operatorów.

Właścicicielem sieci Sphinx i Wook, a także Chłopskie Jadło jest notowana na giełdzie spółka Sfinks Polska. Od blisko roku wdraża ona nową strategię oraz prowadzi działania naprawcze zmierzające do przywrócenia na stałe rentowności wszystkich placówek oraz znacznego powiększenia sieci. W wynikach za I kwartał 2011 roku można było zauważyć już wyraźne efekty tych działań.

Przychody Sfinksa w tym okresie wyniosły 41 mln zł i były o 8 proc. wyższe niż przed rokiem. Po raz pierwszy od sześciu kwartałów Sfinks wygenerował dodatni wskaźnik EBITDA o wartości 1,9 mln zł. Wynik netto wciąż był jednak na minusie.

Najwyższy przyrost sprzedaży zanotowano w restauracjach Sphinx – o 13,5 proc. rok do roku. To dla tej sieci wdrożono do tej pory najwięcej działań promocyjnych. Niemniej, pozytywnie rozwijała się także sprzedaż sieci Wook – wzrost o 11,7 proc. Można się spodziewać utrzymania trendu wzrostowego w tej sieci, co związane będzie m.in. z nowościami w menu, które zostały wprowadzone do restauracji w tym tygodniu. Nowe pozycje to m.in. wołowina z czarnym pieprzem, kaczka w mandarynkach czy ryba w sosie kokosowym, a także specjalne menu dla dzieci. W najbliższym czasie Sfinks planuje zająć się odświeżeniem marki Chłopskie Jadło. Niestety w pierwszym kwartale br. sprzedaż w restauracjach tej sieci spadła o 10 proc.

– Odnotowaliśmy zdecydowaną poprawę wyników w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dane finansowe pokazują jednoznacznie, że nasze działania restrukturyzacyjne mające na celu przywrócenie rentowności zarówno spółce, jak i wszystkim restauracjom, przynoszą już wymierne efekty. Pozytywny wpływ na wyniki miały między innymi zmiany struktury właścicielskiej restauracji i optymalizacja zaopatrzenia centralnego – wyjaśnia Jacek Woźniewicz, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.

Zmiany właścicielskie, o których mowa, to przekazywanie coraz większej liczby restauracji w zarządzaniem zewnętrznym podmiotom – na zasadzie franczyzy bądź operatywy. Obecnie 32 restauracje to lokale własne Sfinksa, 27 działa w modelu operatorskim, zaś 58 we franczyzie. Spółka planuje dalszą intensyfikację procesu rekrutacji nowych franczyzobiorców w kolejnych miesiącach roku. Intensyfikacji ulegną także procesy inwestycyjne związane z otwieraniem nowych restauracji.

– Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy sześć nowych lokali i rozpoczęliśmy inwestycje w kolejnych siedmiu. Ich otwarcie jest planowane na drugi kwartał 2011. Na początku roku wystartowały pierwsze pilotażowe restauracje Sphinx Express, działające w segmencie fast casual dining. W kolejnych trzech tego typu punktach trwają już prace wykończeniowe. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 restauracji w segmencie casual dinining i fast casual dining – zapowiada Jacek Woźniewicz.

Do ważnych osiągnięć spółki należy znaczące obniżenie wydatków związanych z otwieraniem restauracji. Uruchamiane w tym roku lokale pełnowymiarowe udawało się spółce otworzyć nakładami o ok. 30 proc. niższymi niż we wcześniejszych latach. Dodatkowo Sfinks podejmuje działania w celu dalszej optymalizacji kosztów nowych inwestycji poprzez pozyskiwanie partnerów inwestycyjnych, którzy podejmują się pokrycia kosztów budowlanych przy adaptacji lokalu. W takim przypadku spółka ponosi koszty związane z wyposażeniem restauracji w sprzęt gastronomiczny oraz wystrojem wnętrza według standardów sieci. Kolejnym pomysłem jest otwieranie restauracji w formule express, bez sali konsumpcyjnej i obsługi kelnerskiej, a więc siłą rzeczy wymagających niższej inwestycji. Do tej pory otwarto 2 lokale Sphinx Express.

Środki na dalszy rozwój Sfinksa mają pochodzić m.in. z planowanej emisji akcji. W ramach oferty akcji serii I oraz J Sfinks planuje pozyskać nawet ponad 120 mln zł. Spółka zaoferuje akcjonariuszom blisko 14,9 mln akcji serii J z prawem poboru i zamierza pozyskać w ten sposób 84,1 mln zł na swoje cele. Na inwestycje w nowe pełnowymiarowe restauracje Sphinx i Wook oraz restauracje typu express planuje przeznaczyć 41,4 mln zł. Obecnie spółka finansuje swój rozwój ze środków dostępnych w ramach pożyczki podporządkowanej udzielonej przez Sylwestra Cacka, która zostanie rozliczona w ramach emisji. Dotychczas spółka wykorzystała 5 mln zł z tej pożyczki, a dostępne pozostaje 20 mln zł. Pozostała część kwoty pozyskanej w ramach emisji zostanie przeznaczona na restrukturyzację zadłużenia w bankach.

– Stawiamy na rozwój. Długoterminowym celem Sfinksa jest zbudowanie międzynarodowej sieci i nasza strategia w tym zakresie się nie zmienia. Kluczem mają być silne, rozpoznawalne marki restauracyjne oraz model biznesowy bazujący w Polsce na franczyzie i na masterfranczyzie w przypadku innych krajów. Również emisja, którą rozpoczniemy jeszcze w maju, ma nam zapewnić środki na inwestycje w nasze sieci. Jednocześnie zakładamy, że pozwoli nam pozbyć się ciążącego spółce od dwóch lat garbu w postaci zadłużenia, które dołuje nasze wyniki i w sposób znaczący ogranicza nasze możliwości rozwojowe. Wyniki za pierwszy kwartał pokazują, że nasze sieci mogą działać coraz bardziej efektywnie i systematycznie zwiększać swoją sprzedaż, co stanowi solidną podstawę do dalszego rozwoju i budowania przez spółkę wartości dla akcjonariuszy – komentuje Mariola Krawiec-Rzeszotek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy
Data dodania: 5 sierpnia 2022
Żabka liczy już 8500 sklepów

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram