Rośnie potencjał firm rodzinnych

Data dodania: 5 grudnia 2015
Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Wspólne badania TNS Polska i Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych pokazały, że firmy rodzinne są coraz istotniejszym graczem na polu gospodarczym. Jakie są firmy rodzinne i jak postrzegają je Polacy?

Polacy dostrzegają, że firmy rodzinne wyróżnia autentyczność, bliskość i wiarygodność. Przedsiębiorstwa tego typu postrzegane są również jako te, które wyjątkowo cenią pracowników. Warto także podkreślić, że zdaniem 72% Polaków firmy rodzinne są szczególnie istotne dla polskiej gospodarki, a jednocześnie wspierają lokalną społeczność. Należy jednak zauważyć, że wciąż pokutuje przekonanie, iż firmy tego typu nie rozwijają się tak szybko, jak inne przedsiębiorstwa na rynku.

Polacy postrzegają produkty firm rodzinnych jako lepsze jakościowo, a potencjalny zapis „polska firma rodzinna”, który mógłby znajdować się na produktach w znaczącym stopniu zwiększa prawdopodobieństwo zakupu. Wnioski z badań sugerują, że również firmy dostrzegają szanse związane z „rodzinnością”, ale nie wiedzą, jak ten atut wykorzystać.

Brakuje profesjonalnych narzędzi marketingowych, spójnej komunikacji i wiedzy w zakresie zarządzania marką. W efekcie tylko 21% Polaków potrafi podać nazwy firm rodzinnych, które działają w skali ogólnopolskiej i/lub międzynarodowej. Liderem znajomości w tej grupie jest Grycan, który od lat buduje silny, rodzinny wizerunek.

Firma rodzinna jest bardzo często firmą autorską, w której kluczowe decyzje strategiczne podejmuje właściciel kierując się przeczuciem i doświadczeniem. Badania pokazują, że wiele firm rodzinnych chce rozwijać się poprzez pozyskanie nowych klientów i tworzenie nowych produktów, a częstą barierą wzrostu jest duża konkurencja na rynku. W tej sytuacji opieranie decyzji na intuicji może być istotnym hamulcem rozwoju.

Potencjał firm rodzinnych jest coraz częściej dostrzegany przez polityków i ekonomistów. Jednak wielu firmom brakuje konkretnych działań wspierających rozwój biznesu rodzinnego. Problem ten dostrzegają także Polacy, którzy chętnie popierają takie pomysły jak ochrona i ułatwienie przekazania firmy kolejnym pokoleniom, dotacje na rozwój produktów i usług, czy kampania promująca firmy rodzinne.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram