Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 14 marzec 2019

Im bardziej rozwinięty kraj, tym większy odsetek osób pracuje w usługach, a mniejszy – w przemyśle, handlu bądź rolnictwie. W praktyce wiedzą o tym mieszkańcy polskich miast, którzy jeszcze dwie dekady temu mogli mieć problem ze znalezieniem manicurzystki czy pralni. Dziś wybierają spośród usług  wielu wyspecjalizowanych firm.

Wśród usług we franczyzie niepodzielnie od lat rządzi gastronomia, której poświęciliśmy obszerny raport w numerze 2/2018. Polacy przekonali się już, że otwarcie jakiejkolwiek restauracji to duże ryzyko. Tym większe, im mniejsze doświadczenie w branży restauratora i rozeznanie rynku. Koncepty znane od lat cieszą się większym zaufaniem, a dodatkowo franczyza zdejmuje z barków inwestora część zmartwień, takich jak dbanie o wystrój, menu i promocje. Dzięki temu biznes jest mniej ryzykowny, a nie kosztuje przy tym o wiele więcej niż restauracja otwarta poza siecią. W przypadku gigantów jak McDonald’s koszty zaczynają się od ponad miliona złotych, ale inne franczyzy można otworzyć za kilkaset, a nawet kilkadziesiąt tysięcy, jak np. w przypadku pizzerii Biesiadowo. Jeśli wybrany zostanie sprawdzony model, takie nakłady się zwrócą, a przedsiębiorca będzie mógł zdobywać doświadczenie pod skrzydłami doświadczonego franczyzodawcy. Najtaniej wychodzi otwarcie punktu mobilnego czy „okienka” z lodami czy przekąskami.

RÓŻNE OBLICZA KOSMETYKI

Coraz popularniejszą branżą są usługi kosmetyczne. Dawniej kojarzyły się głównie z zadbanymi mieszkankami dużych miast. Ich zakres jednak się rozszerza i bywa, że oferta skierowana jest też do mężczyzn czy osób starszych. Teraz takie usługi zaczynają być coraz popularniejsze właśnie w mniejszych miejscowościach, gdzie coraz więcej osób szuka dobrego solarium czy punktu oferującego depilację laserową. Tu różnorodność też jest dość duża. Można wybierać spośród konceptów z różnych
półek cenowych. Właściciele dużych lokali i kilkuset tysięcy złotych mogą otworzyć gabinet renomowanej, znanej również za granicą marki Dr Irena Eris lub Yasumi (w obu przypadkach trzeba się przygotować na inwestycję w kwocie minimum 200 tys. zł). Jednak również mając mały lokal handlowy i 15-30 tys. zł można otworzyć taką działalność – tyle wystarczy, by oferować usługi fryzjerskie czy związane z pielęgnacją paznokci. Pojawiają się też coraz bardziej wyspecjalizowane oferty, jak na przykład Podologia.pl – salony pielęgnacji stóp.

CZAS NA FITNESS

Kilka lat temu nie było w Polsce zbyt wielu konceptów w branży fitness. Teraz to powoli się zmienia, ponieważ jest to branża o dużych perspektywach rozwoju. Można oczywiście założyć osiedlową siłownię, ale najciekawsze są koncepty oparte na oryginalnym pomyśle. Przykładem może być koncept 36 minut, gdzie uczestnicy mogą ćwiczyć pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Plusem ma tu być krótki czas treningu, który pozwala spalić kalorie efektywnie właśnie w 36 minut. Coraz więcej osób szuka takich rozwiązań, które pozwalają im uniknąć spędzania wielu godzin na siłowni. Aby zostać właścicielem takiego klubu trzeba liczyć się z opłatą wstępną rzędu 15 tys. zł i do tego mieć ok. 100 tys. zł na inwestycję. Miesięczna opłata licencyjna to dodatkowe 400 zł.
Jeszcze bardziej oryginalnym pomysłem jest... park trampolin. Tu trzeba mieć dwa razy więcej środków by uruchomić biznes, a do tego co miesiąc trzeba płacić franczyzodawcy 6 proc. od obrotu. To o tyle perspektywiczny biznes, że przyciąga bardzo różnorodnych klientów. Są osoby, które kilka razy w tygodniu po pracy chcą poskakać na trampolinie, by się zrelaksować. Do tego trzeba dodać weekendowe wizyty rodziców z dziećmi czy szkolne wycieczki.

NIE TYLKO FITNESS

Jeśli chodzi o zajęcia ruchowe, to początkowo ryzykowne wydawały się zajęcia pole dance. Szybko jednak okazało się, że to świetna zabawa dla osób na różnym etapie zaawansowania i w każdym wieku. Wciąż można otworzyć Lejdis Studio Pole Dance w miastach, do których trend jeszcze nie dotarł. To koszt maksymalnie 40 tys. zł, z czego 10 tys. to opłata wstępna, a opłata bieżąca to tysiąc złotych miesięcznie.
Według raportu Deloitte za trzy lata nawet 4 miliony Polaków będzie członkami klubów fitness. Inne zestawienia branżowe pokazują na przykładzie rynku krajów Europy Zachodniej czy USA, że kolejne trendy na rynku pojawiają się stale i większość z nich prawdopodobnie dotrze także do Polski. Tak, jak kilka lat temu zumba, tak już niedługo balet w saunie czy tańce afrykańskie mają szansę podbić serca Polaków. W branży fitness nie warto bać się więc nawet najbardziej ryzykownych pomysłów, o ile któryś z nich zdobył już na świecie fanów.

NA NAUKĘ NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO

Systemów, które opierają się na rosnącym zapale Polaków do ulepszania swojego życia, jest więcej. To również szkoły dla dorosłych czy zajęcia dla dzieci: z matematyki, angielskiego lub piłkarskie. Można tu zaobserwować coraz odważniejsze pomysły na biznes, takie jak zajęcia z robotyki oferowane m.in. przez sieć TwojRobot.pl. To zajęcia ze składania robotów i programowania, które od kilku lat coraz bardziej interesują nie tylko młodych chłopców, ale też dziewczynki z kolejnych polskich miast. Uruchomienie takiego biznesu to koszt ok. 20 tys. zł, z czego najwyżej połowa to opłata wstępna. Do tego trzeba ponosić opłatę na poziomie 3 proc. od miesięcznego obrotu.
Z kolei Brazylijską Szkółkę Piłkarską (BSS) można otworzyć o wiele taniej, bo już za ok. 4500 zł. – W Socatots i Brazylijskich Szkółkach od zawsze pielęgnujemy wizję założycielską, która zakłada usuwanie wszelkich przeszkód i pomoc dzieciom w osiąganiu sukcesów w sporcie, w szczególności w piłce nożnej. Taka postawa i wierność ideałom, doprowadziła nas do zawarcia współpracy z Brazylijskim Klubem Fluminense z Rio, która zakłada, że najlepsi podopieczni naszych franczyzobiorców będą mieli szanse na wyjazdy i treningi pod okiem najlepszych trenerów z macierzystego klubu, legendy piłki nożnej Carlosa Alberto – mówi Dorota Uciechowska, prezes zarządu obu firm.
Plusem wielu innych takich konceptów jest niska kwota inwestycji, w granicach nawet kilku tysięcy złotych (przy założeniu, że sala, w której będą prowadzone zajęcia będzie wynajmowana i jest już urządzona).
Warto zauważyć, że mieszkańcy dużych miast całej Europy coraz częściej dokształcają się po godzinach. Mało kto ma wiele lat na ukończenie profesjonalnego kursu, ale ludzie z dużą ilością czasu wolnego chętnie poznają tajniki ogrodnictwa, gotowania czy tańca. W Polsce trend ten będzie jeszcze mocniejszy, bo długo mieliśmy do wyboru jedynie skromne zajęcia w domach kultury, a zarobki większości Polaków nie pozwalały na intensywne rozwijanie hobby. Dziś kilka pokoleń naraz może wreszcie pouczyć się tworzenia ikebany czy jazdy na rowerze jednokołowym, stąd można przewidywać, że branżę edukacyjną czekają lata intensywnego rozwoju.

WIĘKSZY KOMFORT

Wciąż są też Polacy, którzy organizację wycieczki powierzają w ręce biura podróży. Te sieciowe stale się rozwijają, a plusem z punktu widzenia franczyzobiorców może być niewielka kwota inwestycji wymagana na start. – Koszt to 30 tys. zł netto. W tym jest już całe wyposażenie – meble, kasetony czy maty reklamowe – wyjaśnia Przemysław Ciesielski z Mytravel.pl.
Inne usługi ułatwiają załatwianie codziennych spraw, takich jak transport czy wysyłanie paczek. Przybyło w ostatnich latach franczyz opierających się na wypożyczaniu aut – to m.in. Rentis, Rentcar.pl, Car For You, Transporters czy Autocar24.pl. Jak widać potencjalny franczyzobiorca może przebierać w ofertach, dzięki czemu ma lepszą pozycję podczas negocjacji warunków wstępnych. Te i tak są dość korzystne, a dodatkowo franczyzodawcy obiecują spore zyski. – Przy inwestycji na poziomie 80 tys. zł przewidywany zysk miesięczny wyniesie około 8 tys. zł. Po roku działalności zysk powinien wynosić ok. 16 tys. zł i rosnąć stabilnie aż do osiągnięcia 40-50 tys. zysku miesięcznego po 4-5 latach – czytamy na stronie Car For You. Przy tym kilkadziesiąt tysięcy, jakie trzeba wyłożyć na początek, to głównie koszty zakupu aut, a te zawsze można później sprzedać. To czyni ten biznes mniej ryzykownym.
Coraz więcej jest też konceptów, które opierają się na uruchomieniu warsztatu naprawy samochodów. Tu wyróżnia się sieć Euromaster, której oferta franczyzy jest skierowana przede wszystkim do już działających warsztatów. Wśród jej plusów można wymienić trzymiesięczny okres wdrożenia, podczas którego pracownicy warsztatu przechodzą niezbędne szkolenia, a klienci mają szansę stopniowo przyzwyczaić się do nowego szyldu. Dzięki temu ci przyzwyczajeni do „starego” warsztatu pozostaną klientami po przejściu do sieci franczyzowej. Z kolei pod szyldem Ziebart można oferować usługi związane z nakładaniem powłok ochronnych na samochody, autodetailingu i przyciemnianiu szyb. Obie firmy indywidualnie szacują koszt inwestycji w zależności od tego, czy kandydat na franczyzobiorcę już posiada salon i jaki ma w nim sprzęt.

FINANSE I UBEZPIECZENIA

Zaskakująco dużo banków oferuje partnerstwo na zasadzie franczyzy. Na pierwszy rzut oka to wymarzona branża dla osób, które cenią stabilizację i prestiż, bo nie ma chyba bardziej nobliwej instytucji niż bank. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie klasycznego banku jest, ze względów finansowych i organizacyjnych, poza zasięgiem osoby fizycznej. We franczyzie można prowadzić jedynie agencyjną placówkę bankową, w której nie ma więcej gotówki niż w sklepie detalicznym, bo większość transakcji odbywa się w formie bezgotówkowej. W większości banków koszty otwarcia placówki wyliczono na kilkadziesiąt tysięcy złotych, z czego tylko połowę pokrywa franczyzobiorca. Do niego należy jedynie zakup drukarek czy skanerów, mebli i alarmu. Do tego powinien on odmalować lokal zgodnie z wymogami sieci. Bank zadba o reklamy, logo i komputery z systemem informatycznym. Tego typu oferty mają m.in. Alior Bank, Eurobank, Getin Bank i mBank.
Inny pomysł na biznes w branży finansowej to sprzedaż ubezpieczeń. Kwota inwestycji jest tu dość niewielka, bo zarówno w CUK Ubezpieczenia, Domu Ubezpieczeniowym Spectrum, Mentor Ubezpieczenia czy  Insur Invest, kwota potrzebna na start to do 10 tys. zł, przy czym nie ma żadnych opłat bieżących ani wstępnych. Dobrze jednak, by kandydat dysponował lokalem na parterze w miejscu, w którym istnieje szansa na klientów „z ulicy”.
Większe ryzyko wiąże się z otwarciem lombardu, gdzie nigdy nie wiadomo, co przyniesie kolejny klient. Własny punkt Loombardu kosztuje mniej więcej tyle, co agencyjna placówka bankowa (ok. 20 tys. zł). Może się on zmieścić już na pięciu metrach kwadratowych.

ZMIENIAJĄCE SIĘ POTRZEBY

Coraz więcej będzie też nietypowych usług, bo zmieniają się potrzeby Polaków. Chcemy nie tylko zadbać o ciało czy rozliczyć podatki, ale też zająć się głębszymi potrzebami czy oddać w czyjeś ręce załatwienie formalności, gdy nie mamy na to ochoty. Stąd pojawienie się sporej ilości firm, które trudno przyporządkować do którejś z dotychczasowych kategorii.
Przykładem takiej działalności są Extra Usługi, gdzie na godziny można wynająć męża (naprawi kran, powiesi szafkę), czy Kobieta i Rozwód. To sieć, która zajmuje się „ świadczeniem lub pośrednictwem w świadczeniu usług w zakresie pomocy prawnej, psychologicznej, detektywistycznej, windykacyjnej oraz doradztwa podatkowego i finansowego, w szczególności, ale nie wyłącznie, dla klientów będących w sporze ze swoimi współmałżonkami”.
Planując biznes niezależnie od branży trzeba pamiętać, że zmiany technologiczne czy trendy rynkowe mocno wpływają na to, na które usługi jest zapotrzebowanie. Przykład to tłumaczenia. Nie wiadomo, jaka przyszłość stoi przed agencjami tłumaczeń. Nadal będziemy potrzebować pomocy w przekładaniu skomplikowanych tekstów medycznych czy technicznych, ale coraz częściej w komunikacji z kontrahentami i klientami zza granicy można np. na smartfonie tłumaczyć na bieżąco to, co mówi druga osoba.
Takich zagrożonych branż jest więcej, więc zawsze warto śledzić nowości rynkowe przed podjęciem decyzji.

USŁUGI DLA KLIENTA BIZNESOWEGO

W Polsce widać w ostatnich latach znaczną profesjonalizację biznesu. Firmy, w których kiedyś właściciel wszystko robił sam, dziś korzystają często z usług księgowej, doradcy podatkowego, firmy oferującej optymalizację działań promocyjnych w internecie i agencji reklamowej czy PR. To również z tego segmentu pochodzi wiele tanich ofert franczyzy, bo duża część z nich wiąże się z nakładami inwestycyjnymi na poziomie mniejszym niż 10 tys. zł. Jakiś czas temu w raporcie o najtańszych franczyzach wymienialiśmy tu usługi leasingowe, a także Enea Partner, Free TV, DlaWas.info czy Rabatem.pl.
Ostatnio wśród takich franczyz pojawił się też Onet Mój Biznes. Z kolei Mobilnalojalnosc.pl to program dla firm, które chcą związać ze sobą klientów na dłużej.
Choć dla większości osób podatki nie kojarzą się z niczym ekscytującym, to w Polsce jeśli o nie chodzi pewne jest to, że nic nie jest pewne. Ciągłe zmiany prawa dotyczącego PIT, VAT czy CIT sprawiają, że księgowi z pewnością jeszcze długo będą mieli ręce pełne roboty. Pomocy potrzebują czasem zwykli obywatele, ale najczęściej proszą o nią przedsiębiorcy. Tu też można wybierać spośród wielu różnych ofert franczyzy: KDF Podatki, Tax Care, Tax Safe czy Taniarachunkowosc.pl. W każdym z tych konceptów nie ma opłaty licencyjnej a koszt otwarcia punktu może zamknąć się już w kilku tysiącach złotych. To o tyle korzystne, że wielu szefów firm wie, iż dobry księgowy jest na wagę złota. Niechętnie powierzają oni los swojej firmy w ręce przypadkowych osób. Działanie pod rozpoznawalnym szyldem może więc pomóc w takiej działalności.

INNE USŁUGI DLA BIZNESU

Zwiększa się ilość wyspecjalizowanych usług dla biznesu. – Specjalizujemy się w usługach dla firm i obserwujemy wzrost sprzedaży naszej sieci na poziomie 23% rok do roku. Oznacza to bardzo wysoką dynamikę wzrostu zapotrzebowania na świadczone przez nas usługi z zakresie outsourcingu usług mikrologistycznych, usług kurierskich oraz poligraficznych – zauważa Joanna Procyszyn, Country Manager Mail Boxes Etc. Zwraca też uwagę na coś jeszcze: – Ciekawą tendencją jest wzrost poziomu marży generowanej przez naszych franczyzobiorców na usługach międzynarodowych, specjalistycznych czy też ubezpieczeniach przesyłek – dodaje.
Podobne spostrzeżenia ma Katarzyna Heflik, Koordynator ds. Rozwoju Jednostek Franczyzowych w Lauren Peso Polska S.A. – Branża usługowa w Polsce cały czas się rozwija. Biorąc pod uwagę klienta biznesowego w ostatnim czasie na pewno zauważamy rozwój idei outsourcingu znajdujący swoje odbicie w centrach usług biznesowych – najczęściej z dziedziny procesów biznesowych, usług wspólnych, IT czy też obszaru badawczo-rozwojowego. Przedsiębiorstwa chętnie przekazują zadania nie stanowiące podstawy ich działalności w ręce innych firm, ponieważ same niejednokrotnie nie mają już czasu na sprostanie im we własnym zakresie – podkreśla.
Kolejnym rodzajem działalności, która staje się coraz popularniejsza, jest windykacja. Zmiany prawne, ale też wzrost kultury biznesu i mniejsza tolerancja dla nieuczciwych kontrahentów w ostatnich latach sprawiły, że rośnie zapotrzebowanie na profesjonalnie przeprowadzone usługi w tym zakresie. – Pomagamy poprawić płynność finansową. Dzięki naszym działaniom, przedsiębiorcy mogą się skupić na rozwoju swojej działalności, zostawiając odzyskanie przeterminowanych należności profesjonalistom. Oszczędzamy czas oraz koszty. Naszym wynagrodzeniem w całym procesie windykacyjnym jest opłata prowizyjna po odzyskaniu pieniędzy – wyjaśniają przedstawiciele Strateus Windykacja. Licencja kosztuje w tym przypadku 11 tys. zł.

PERSPEKTYWY RYNKU

Nie ulega wątpliwości, że wraz z bogaceniem się społeczeństwa i jego rosnącymi potrzebami wzrastać będzie zapotrzebowanie na usługi oferowane przez wyspecjalizowane podmioty, wśród których istotny udział powinny mieć koncepty franczyzowe. Dotyczy to praktycznie wszystkich branż usługowych, także takich, w których franczyza była do tej pory, z różnych względów, praktycznie nieobecna jak ochrona zdrowia czy usługi dla seniorów. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że osoby starsze to już dziś ok. 20 proc. polskiego społeczeństwa i odsetek ten cały czas rośnie. Dlatego ich zdaniem przyszłość usług będzie w dużej mierze związana m.in. z potrzebami i problemami seniorów. Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa segment B2B, to zapewne wzrośnie jeszcze znaczenie usług wirtualnych. Już dziś w budżecie krawca czy korepetytora coraz częściej sporo miejsca zajmują opłaty takie jak hosting strony, promocja w mediach społecznościowych czy pozycjonowanie w wyszukiwarkach. W przyszłości świat wirtualny może być dla prowadzenia jakiegokolwiek biznesu jeszcze ważniejszy. A tam gdzie pojawiają się potrzeby tam, wcześniej czy później, pojawią się przedsiębiorcy chcący zarobić na ich zaspokajaniu. Część z nich jako metodę rozwoju swojego biznesu z pewnością wybierze franczyzę.

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Raporty
Autor: / Kwiecień 30, 2019
Raporty
Autor: / Lipiec 29, 2019
Raporty
Autor: / Lipiec 23, 2019

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Czerwiec 10, 2019
Aktualności
Aktualności
Autor: / Sierpień 2, 2019

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 24.09.2019

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 17.09.2019

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 12.09.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą