Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 19 marzec 2012
Gastronomia wciąż pozostaje jedną z najbardziej interesujących dla franczyzobiorców branż. Pomimo, że dotknął ją kryzys, że nie brakuje sieci, które w ostatnim czasie miały na swoim koncie nie tylko nowe otwarcia, ale też liczne zamknięcia, to liczba lokali działających na licencji nieustannie rośnie. Tylko w minionym roku podskoczyła o ok. 200.

Na polskim rynku działa już blisko 140 sieci gastronomicznych oferujących franczyzę. Najwięcej w segmencie kawiarni, cukierni i lodziarni oraz w segmencie fast food. Szeroki wybór konceptów mają także ci, którzy chcą otworzyć pizzerię. Większość sieci posiada zarówno lokale własne, jak i franczyzowe, choć bez trudu znajdziemy takie, które na razie mają tylko własne bądź... tylko franczyzowe. Ten drugi przypadek należy jednak do rzadkości.

We wszystkich sieciach oferujących franczyzę na koniec 2011 roku działało łącznie ok. 2400 barów i restauracji, z czego 1635 było prowadzonych przez franczyzobiorców. Liczba punktów na licencji wzrosła w stosunku do końca 2010 roku o ok. 200. Najwięcej franczyzobiorców zyskały takie sieci jak McDonald's, Subway, Noodle w Pudle, Asia to go, Sphinx czy Lody Bonano.

W pierwszej dziesiątce największych sieci franczyzowych w Polsce kilka firm zamieniło się miejscami, ale tworzą ją niemal te same marki co przed rokiem. Jedyną nowością jest dołączenie Subway'a do grona największych. Pomimo tego, że amerykański gigant jest światowym liderem branży fast food pod względem liczby należących do sieci lokali, to w Polsce pozostawał do tej pory umiarkowanie popularnym systemem.

 

Największe sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę
bez vendingu, liczba lokali na koniec 2011 r.

franczyza-w-gastronomii-2011-1

 

Najwięcej marek franczyzowych możemy znaleźć w kategorii cukierni, kawiarni i lodziarni i to ten segment przoduje także pod względem liczby lokali, choć jest to głównie zasługą dwóch sieci: minipiekarani Fornetti oraz sieci vendingowej Alois Dallmayr (w tym przypadku uwzględniliśmy liczbę franczyzobiorców, a nie liczbę maszyn). Najmniej punktów działa w niszowym segmencie zdrowej kuchni.

Liczba lokali należących do sieci franczyzowych
w podziale na segmenty rynku, dane na k. 2011 r.

franczyza-w-gastronomii-2011-2

 

Franczyzodawcy gastronomiczni w teorii i praktyce

Marek gastronomicznych, które są już obecne na polskim rynku i chcą się tu rozwijać dalej poprzez franczyzę, jest 138. Deklaracje jednak często nie idą w parze z realizacją założeń w praktyce. Jednostki franczyzowe posiada bowiem obecnie tylko 86 sieci. Oznacza to, że w przypadku ponad 50 marek franczyza pozostaje wciąż w sferze teorii. Możemy wyróżnić 3 główne powody takiego stanu rzeczy.

Pierwszym jest brak atrakcyjności konceptu dla potencjalnych franczyzobiorców. Może to wynikać z tego, że franczyzodawca ma zbyt małe doświadczenie - ogłaszanie rozwoju poprzez franczyzę przez podmioty posiadające jeden lokal działający od kilku miesięcy niestety nie należy w tej branży do rzadkości. U podłoża braku zainteresowania ze strony franczyzobiorców może leżeć także fakt, że koncept jest zbyt drogi w stosunku do prognozowanych zysków albo innych podobnych konceptów na rynku.

Drugim powodem jest brak odpowiednich kandydatów na franczyzobiorców. Gastronomia to skomplikowana branża, dlatego odpowiedzialny franczyzodawca nie zdecyduje sie na współpracę z każdym, kto wyrazi chęć, ale gruntownie zweryfikuje jego przygotowanie do prowadzenia takiego biznesu, a także podejście do franczyzy i wzajemnej współpracy. Wiele sieci, pomimo posiadania oferty franczyzowej oraz atrakcyjnej marki, woli rozwijać się wolniej, ale o własnych siłach oraz przy współpracy ze sprawdzonymi partnerami niż zbyt szybko, narażając się na ewentualne późniejsze problemy. Przykładów dostarczają choćby Pijalnie Czekolady E.Wedel czy cukiernie A.Blikle – obie sieci mają już jednostki franczyzowe, ale ich rozwój przebiega powoli i stabilnie.

Trzecim powodem braku jednostek franczyzowych w wielu sieciach jest krótki staż ich działania jako potencjalnych franczyzodawców. Wiele z nich ogłosiło chęć rozwoju poprzez franczyzę w latach 2010-2011. Okres funkcjonowania ich oferty może być więc jeszcze zbyt krótki, by mógł przełożyć się na pozyskanie odpowiednich osób do współpracy.

Najbardziej obfitujący w nowe oferty franczyzowe był w ostatnim czasie segment kawiarni, cukierni i lodziarni. W rezultacie stał się on najliczniejszym pod względem ofert franczyzowych segmentem rynku gastronomicznego. Do tej pory wybór franczyz w segmencie kawiarni i słodkich przekąsek był dość ubogi. Prawdopodobnie jednak większość debiutantów z tego segmentu nie odniesie spektakularnych sukcesów w pozyskiwaniu franczyzobiorców. Mowa zwłaszcza o konceptach kawiarnianych, wymagających często wysokich nakładów finansowych (rzędu min. 300 tys. zł), a obecnych na razie tylko lokalnie, a więc dysponujących mało rozpoznawalnymi w skali ogólnopolskiej markami.

Ich pozycja jest tym trudniejsza, że na rynku tym działa kilka bardzo dobrze rozpoznawalnych marek - Coffee Heaven czy Grycan z liczbą blisko 100 lokali każda nie mają w zasadzie sobie równych. Realną szansę na rozwój dużych sieci i pozyskania sporego grona franczyzobiorców mają coraz śmielej wchodzące na polski rynek marki międzynarodowe (np. Carte d'Or Cafe, Beard Papa's, Yogen Fruz), a także sieci, które najpierw własnymi siłami zbudują rozpoznawalną sieć, by następnie rozwijać ją poprzez franczyzę.

O ile wcześniejszy niedobór konceptów franczyzowych w branży kawiarni i słodkich przekąsek został w 2011 r. dość dobrze uzupełniony, o tyle wciąż niewiele sieci chce się rozwijać poprzez franczyzę w segmencie casual dining. Restauracje, w których kucharze przygotowują na miejscu świeże posiłki serwowane do stolików przez kelnerów, to ogromna część rynku gastronomicznego w Polsce. Sieci wciąż odgrywają w niej jednak niewielką rolę.

Gastronomiczne marki franczyzowe w Polsce

kolor niebieski – sieci, posiadające lokale własne i franczyzowe
kolor czarny – sieci, posiadające obecnie tylko lokale własne, ale deklarujące chęć rozwoju poprzez franczyzę

Segment rynkuMarkiLiczba lokali na k. 2011 r.
Fast food McDonald's, Kurcze Pieczone, New York Hot Dog, Subway, Mr Hamburger, China Box, Asia to go, Multifood STP, United Chicken, Noodle w Pudle, Bon Apetito, American Chinese Food, Olimp, Payda, Niam Niam Grill Panini Bar, City Wok.
Szybki Kęs, Express Kuchnia Marche, Bistro Flunch, Sevi Kebab, Baalbek Orient Grill, Jesz co chcesz, Jack's Restaurant, Berlin Kebab, Pocco Locco Sandwiches, Ekspres Zapiekanka, Kartonowy Chińczyk, Speedy Hot Dog, Chińska Patelnia, Roller Sushi, City Fries, Belfrit, Piada Bar, Magiczna kukurydza, Noodle.com.pl.
ok. 630, w tym ok. 360 franczyzowych
Pizzerie Da Grasso Sieć Pizzerii, Telepizza, Dominium Pizza, Biesiadowo, Gruby Benek, Pizzeria K-2, Crazy Piramid Pizza, Solo Pizza, Gaga Pizzeria Tattoria, Presto Pizzeria Trattoria, Da Grasso Express, Maxi Pizza, Fabryka Pizzy, La Torre, Diavolo Perfetto, Pizzeria Lucia, La Primera, Gorrrąca Pizza 105, Ricco Pizzeria & Resturacja, Morella Pizza & Kebab.
Pizza Pai, Fiero Pizza, Chilli Pizza, Metropizza, Tornado Pizza, Johni Beconi American Pizza, Daily Pizza, Gregorio Pizza.
ok. 610, w tym ok. 410 franczyzowych
Casual dining Sphinx, Chłopskie Jadło, Wook, Nasz naleśnik, Naleśniki jak smok, Da Grasso Sieć Restauracji, Greco, Cleopatra, Piramida Steakhouse, Sushi Bar Nigiri, Sakana, Hospoda u Svejka, Smak Baca.
Hana Sushi, Sensi Sushi, Dom Sushi, China Town, Pierogarnia Stary Młyn, Sushi Zushi, Sushi Naka Naka, El Fuego.
ok. 150 franczyzowych
Zdrowa kuchnia Green Way, Green Way Food For Life, Salad Story, Bio Way, Na Zdrowie Catering Dietetyczny, Fit Food Fun, Vegemania.
DeLuca, Salad & Co.
58, w tym 39 franczyzowych
Kawiarnie, cukiernie, lodziarnie Fornetti, Cafe Club, Carte d'Or Cafe, Lody Bonano, Cafe Chopin, Pijalnie Czekolady E.Wedel, Cafe Nescafe, A. Blikle, Lody Gotti, Ice'n'go, Mount Blanc, Lodomania, T. Deker Patissier & Chocolatier, Coffeeshop Company, Columbus Coffee, Mamuśka The Cheesecake Shop, Eurocafe, Wayne's Coffee, Chocolate Company, Chocoffee, Zielona Budka, Haagen Dazs, Sagafredo Zanetti Espresso, Babie Lato, Herba Thea, Alois Dallmayr, Hello Coffee.
Świat Lodów, Redberry, Deserland, Sweet Station, Loveyo, Klubokawiarnia, Boston Cafe, Cafe Republic, Batida, Gelato Magia, Beard Papa's, Yogen Fruz.
ok. 670, w tym ok. 500 franczyzowych
Puby, kluby Piwiarnia Warki, Carpe Diem Klub. 101, w tym 98 franczyzowych
Gastronomia dla podróżnych Wars, Leśne Runo, ComfortRestaurant.
Pit Stop Bar.
89, w tym 76 franczyzowych

Fast food

Rynek franczyzy w gastronomii omówimy, dzieląc go na segmenty, choć trudno o zdecydowane trendy w którymkolwiek z nich. W każdym segmencie rynku możemy znaleźć zarówno bardzo prężnie rozwijające się sieci, jak i takie, które w ostatnim czasie nie radzą sobie na rynku najlepiej.

Zdecydowanie do tej pierwszej kategorii zalicza się McDonald's – największa sieć franczyzowa w branży gastronomicznej w Polsce. Na koniec roku 2011 liczyła 279 lokali, o 21 więcej niż na koniec 2010 r. Rozwój McDonald's jest wielopłaszczyznowy – rośnie ogólna liczba lokalizacji, przybywa lokali zarządzanych przez franczyzobiorców, zmienia się i unowocześnia także oferta sieci. Aż 198 restauracji działa w systemie McDrive, a więc jest usytuowanych przy ruchliwych drogach i przystosowanych do szybkiej obsługi kierowców. W 58 lokalach są kąciki kawiarniane McCafe, zaś w 28 – kąciki zabaw Gym'n'Fun.

Rok 2011 był rokiem przełomowym dla rozwoju franczyzy w McDonald's – po raz pierwszy w 20-letniej historii obecności sieci na rynku polskim liczba restauracji franczyzowych przewyższyła liczbę lokali własnych. Aktualnie 53 licencjobiorców prowadzi 143 restauracje. Rekordziści prowadzą po 6 obiektów. McDonald's zapowiada, że w kolejnych latach procent lokali działających we franczyzie będzie sukcesywnie powiększany. Warto podkreślić fakt, że aż 20 lat zajęło światowemu potentatowi zbudowanie w naszym kraju tak solidnej bazy franczyzobiorców, by móc im przekazać ponad połowę swoich lokali. Pokazuje to wyraźnie, jak trudne i odpowiedzialne jest to zadanie.

Numerem dwa wśród sieci franczyzowych działających w naszym kraju na rynku fast food jest kolejny amerykański gigant – kanapkowa sieć Subway, która zakończyła rok z 54 lokalami. W ciągu minionego roku otworzyła 17 nowych punktów. W kolejnych latach na pewno nie zamierza zwolnić ekspansji. Według zapowiedzi szefów Subway'a na rynek polski, sieć barów kanapkowych chce się tutaj stać liderem rynku fast food. Prześcignięcie McDonald's nie będzie jednak łatwe.

Kolejne pozycje należą już do rodzimych sieci – powyżej 50 punktów ma Kurcze Pieczone, sieć kontenerów z kurczakami z rożna, powyżej 40 – New York Hot Dog, sieć mobilnych wózków oferujących hot dogi, zaś Mr Hamburger liczy ponad 20 lokali. W przypadku tych sieci nie możemy jednak mówić o dynamicznym rozwoju, tak jak to miało miejsce w przypadku amerykańskich potentatów. W minionym roku liczba należących do nich punktów pozostawała na stabilnym poziomie bądź nawet lekko spadła.

Nie brakowało jednak rodzimych sieci, które się rozwijały. Reprezentowały one przede wszystkim modne w ostatnim czasie koncepty związane z kuchnią azjatycką bądź jedzeniem na wagę. Najbardziej urosły sieci: China Box (z 12 do 16 lokali), Noodle w Pudle (z 5 do 16 lokali) oraz Asia to go (z 3 do 14 lokali). W segmencie jedzenia na wagę najwięcej nowych lokalizacji uruchomił Multifood STP, a więc pierwsza sieć z jedzeniem na wagę, która wystartowała z franczyzą.

Spośród marek, które dostępne we franczyzie są od niedawna, na szczególną uwagę zasługują na pewno te z grupy American Trading Company, czyli Express Kuchnia Marche (segment jedzenia na wagę) oraz Sevi Kebab z racji tego, że firma na rynku gastronomicznym działa już od kilkunastu lat oraz posiada ponad 20 lokali własnych - zrealizowanych według różnych koncepcji i działających pod różnymi markami. W ramach sieci Express Kuchnia Marche działa obecnie 5 lokali, zaś pod szyldem Sevi Kebab – 8 punktów.

Największe franczyzowe sieci fast food
łączna liczba lokali własnych i franczyzowych w 2010 i 2011 r.

wykres uwzględnia tylko sieci, które mają przynajmniej 1 jednostkę franczyzową

franczyza-w-gastronomii-2011-3

 

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Raporty
Autor: / Marzec 14, 2019
Raporty
Autor: / Kwiecień 30, 2019
Raporty
Autor: / Marzec 13, 2019

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Aktualności
Autor: / Marzec 18, 2019
Aktualności

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 19.06.2019

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 12.06.2019

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 05.06.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą