Raport o rozwoju polskich sieci franczyzowych zagranicą 2010

Autor: Redakcja
Data dodania: 10 listopada 2010
Kategoria:

Rodzime koncepty sieciowe na razie dość nieśmiało wkraczają na zagraniczne rynki. Z blisko 600 polskich sieci rozwijających się w kraju poprzez franczyzę tylko 45 zdecydowało się, jak dotąd, uruchomić placówki pod swoją marką poza Polską. Większość z nich na razie ma niewiele takich jednostek. O szerzej zakrojonej ekspansji możemy mówić tylko w kilku przypadkach.

W raporcie uwzględniamy te sieci, które mają ofertę franczyzową (może dotyczyć tylko rynku polskiego bądź polskiego i rynków zagranicznych) oraz posiadają zagranicą przynajmniej jedną placówkę monomarkową - bez względu na to, czy należy do franczyzobiorcy, czy też jest własnością samej firmy. Uruchomienie z sukcesem jednostek własnych zagranicą może być bowiem dobrym prognostykiem dalszej ekspansji, także w formule franczyzowej. Potwierdzają to zapowiedzi i deklaracje wielu z tych firm.

Biorąc pod uwagę powyższe kryteria, liczbę polskich sieci franczyzowych obecnych zagranicą szacujemy na 45. Reprezentują one 7 branż: odzież, obuwie, galanteria skórzana; urządzanie wnętrz; gastronomia; FMCG; salony urody; biura nieruchomości oraz usługi.

Ekspansja odzieżówki

Widoczna jest zdecydowana dominacja branży odzieżowej, obuwniczej i galanterii skórzanej – poza granicami Polski rozwija się aż 25 sieci reprezentujących tę branżę. Wiele z nich już dość mocno zaznaczyło swoją obecność poza Polską, uruchamiając w innych krajach po kilkadziesiąt jednostek monomarkowych.

Prym wiodą dwie marki z Grupy LPP – Reserved i Cropp. Obie sieci obecne są już w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Reserved posiada ok. 100 sklepów zagranicznych (najwięcej w Rosji) przy 175 w Polsce, zaś Cropp – ponad 60 zagranicznych przy ok. 180 w naszym kraju. Sieci zagraniczne LPP rozwijane są podobnie jak w kraju – część sklepów należy do samej firmy, część zaś do franczyzobiorców.

Trzecia pozycja w tej branży należy do producenta bielizny Atlantic. Ta firma ze swoimi salonami monomarkowymi także obecna jest głównie u naszych wschodnich i południowych sąsiadów, a także w kilku innych byłych republikach radzieckich (Gruzja, Mołdawia, Armenia). Łącznie poza granicami Polski ma 58 sklepów (8 własnych i 50 franczyzowych).

Dobrze rozwiniętymi i wciąż rozwijającymi się sieciami dysponują CCC, Funk'n'Soul, Big Star, Tatuum i House – wszystkie mają w granicach 30-40 salonów monomarkowych poza Polską.

Niewątpliwie interesująca historia związana jest z marką Big Star, która powstała w Szwajcarii w latach 70. minionego stulecia. W Polsce Big Star pojawił się w 1990 roku, kiedy to obecni właściciele firmy nabyli prawa do dystrybucji marki na terenie kraju, a także Czech, Słowacji, Litwy i Białorusi. W 1992 roku pojawił się pierwszy autoryzowany sklep Big Star w Kaliszu, dziś w naszym kraju jest ich ok. 200. W wyniku sukcesywnej rozbudowy sieci sprzedaży i zwiększania zaangażowania kapitału polskiego we wrześniu 2007 roku nastąpiło przejęcie firmy przez polskich udziałowców. Postanowiono wówczas kontynuować rozwój sieci dystrybucji zarówno w kraju jak i za granicą. Od momentu przejęcia otworzono za granicą 39 salonów firmowych Big Star, nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, ale także na Zachodzie (5 sklepów w Niemczech i 2 we Francji), a także w krajach egzotycznych takich jak Liban, gdzie uruchomiono aż 8 jednostek oraz Tunezja.

Na egzotycznych rynkach obecna jest także łódzka marka Tatuum – znaleźć ją można np. w Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Nie udało jej się za to zaistnieć, jak dotąd, z salonami monomarkowymi w Europie Zachodniej.

Na Zachodzie kontynentu pojawiły się do tej pory nieliczne polskie marki odzieżowe. Jest wśród nich wspomniany wcześniej Big Star, dziecięce Coccodrillo,  sklepy obuwnicze Gino Rossi, a także butiki z kobiecą modą z wyższej półki - Hexeline i Simple. W ich ślady od niedawna próbuje pójść inna ekskluzywna marka odzieży dla kobiet – Solar. Firma ma w Polsce ok. 80 salonów, w tym 9 franczyzowych. Uruchamianie sklepów pod swoją marką zagranicą rozpoczęła dopiero w tym roku. Pierwsze dwie jednostki powstały w Rosji i na Ukrainie, kolejna zaś w Belgii. W najbliższym czasie planowane jest jeszcze otwarcie w Niemczech. Wszystkie zagraniczne sklepy Solar prowadzone są przez franczyzobiorców.

Do grona ekskluzywnych marek obecnych w salonach monobrandowych poza granicami Polski należy niewątpliwie zaliczyć także Wittchen. Sklepy z galanterią skórzaną polskiego producenta można znaleźć w pięciu sąsiadujących z nami krajach – działa tam 29 salonów firmowych będących własnością spółki oraz 9 punktów patronackich. Firma zapowiada jednak, że jej dalsza ekspansja zagraniczna będzie się odbywała zarówno poprzez uruchamianie sklepów własnych jak i sieć franczyzową. Ta druga ma być budowana przez masterfranczyzobiorców. Wittchen poszukuje ich obecnie w Rosji i na Ukrainie. Plany związane z rozwojem franczyzowym odnoszą się także do rynku polskiego, gdzie Wittchen ma 43 salony firmowe, 8 outletów i kilkadziesiąt stoisk patronackich.

Interesującą strategię rozwoju zagranicą obrała firma NG2, właściciel marki CCC. Większość polskich sieci dysponujących ok. 40 placówkami zagranicznymi rozproszyła je po wielu krajach. CCC postawiło natomiast na mocną obecność na jednym rynku zagranicznym – wszystkie 41 salonów znajdujących się poza Polską mieści się w Czechach. Są one własnością polskiej spółki, choć w kraju posiada ona zarówno jednostki własne jak i franczyzowe. Ekspansję zagraniczną na kolejnych rynkach – Rosji i Ukrainie – CCC zamierza jednak prowadzić w oparciu o franczyzę. W ciągu niespełna pół roku ma zostać otwartych pierwszych 5-6 franczyzowych jednostek w tych krajach.

Z kolei Gino Rossi ma łącznie 22 sklepy w siedmiu krajach. Oprócz państw Europy Środkowo-Wschodniej można je znaleźć także w Niemczech – mieści się tam sześć salonów.

Taką samą liczbą placówek monobrandowych jak Gino Rossi dysponuje poza granicami kraju Coccodrillo. Tylko dwie z nich, w Czechach, są własnością polskiej spółki CDRL. Pozostałe prowadzone są przez franczyzobiorców (Czechy, Austria, Niemcy), zaś w trzech krajach – w Rumunii, na Słowacji oraz na Litwie – firma posiada masterfranczyzobiorców. W szeregu innych krajów sklepy otwierane są przez przedstawicieli handlowych. Niektóre z nich (w Rosji, na Łotwie i w Arabii Saudyjskiej) działają pod szyldem Coccodrillo, inne zaś to placówki multibrandowe, m.in. w Australii, Szwajcarii, na Białorusi czy Ukrainie.

Konsekwentnie swoją zagraniczną działalność rozwija także spółka Redan, właściciel sieci Top Secret, Troll oraz Top Secret & Friends. Do tej pory uruchomionych zostało 20 lokalizacji na Ukrainie, w tym w bieżącym roku 8 sklepów franczyzowych. Do końca 2010 roku Redan planuje uruchomienie następnych 6 sklepów poza Polską. Trzy placówki powstaną na Ukrainie, będą to sklepy Troll, Top Secret oraz Top Secret&Friends. Kolejne trzy zostaną uruchomione w Rosji i będą to dwa monobrandy Top Secret i jeden multibrand Top Secret&Friends. Nowo otwarte na terenie Rosji salony będą stanowić pierwsze placówki Redan w tym kraju.

Najmniejszymi sieciami zagranicznymi dysponują obecnie Miss Trendy i Madleine (suknie ślubne), które mają na razie tylko po jednym sklepie zagranicznym: Miss Trendy w Irlandii, a Madleine w Niemczech. Obie placówki należą do franczyzobiorców.

Warto zaakcentować także fakt, że oprócz tych 25 sieci istnieje także szereg marek rozwijanych w naszym kraju w formule franczyzowej, ale nie posiadających poza granicami Polski placówek monomarkowych, a jedynie odbiorców hurtowych bądź sklepy partnerskie multimarkowe. Przykładów dostarcza w tym zakresie producent odzieży młodzieżowej Moodo, producent obuwia Ryłko (oprócz krajów Europy Środkowo-Wschodniej jego produkty obecne są w Kanadzie, w sumie w 42 sklepach partnerskich), a także producent sukien ślubnych – firma Marietta, która ma po jednym salonie partnerskim w pięciu krajach: na Litwie, we Francji, w Chorwacji, Niemczech i we Włoszech.

Taką formułę współpracy rozwija także większość firm, które mają zagranicą salony monomarkowe. Dla przykładu, ubrania Tatuum, oprócz tego, że są obecne w 37 salonach monomarkowych, można także kupić w 33 multimarkowych. Atlantic, który także ma już dość dużą sieć monobrandowych salonów poza granicami Polski (58), dodatkowo zbudował sieć liczącą blisko 150 klientów hurtowych, dzięki czemu bielizna tej polskiej firmy obecna jest na 11 rynkach. Zapowiada ona dalszy rozwój zarówno na wschodzie jak i na zachodzie kontynentu. Obuwie dziecięce Bartek dostępne jest w ok. 100 sklepach zagranicznych. Tylko dziewięć z nich działa jednak pod szyldem Bartek.

Z kolei sieć Butik your new style ma tylko 3 franczyzowe salony monomarkowe zagranicą, znajdują się one na Słowacji. Dodatkowo marka obecna jest tam w 9 sklepach multibrandowych. Dostępna jest także w Czechach w 12 multibrandach. Firma zapowiada, że w najbliższych latach będzie sukcesywnie umacniać swoją pozycję na rynkach zagranicznych poprzez pozyskiwanie do współpracy kolejnych sklepów multibrandowych i zwiększanie sprzedaży hurtowej na terenie Czech i Słowacji. Jednak priorytetem jest dla niej dalszy rozwój sieci w Polsce, gdzie ma już ok. 160 sklepów.

Meble, kosmetyki i żywność także idą w świat

Z dość sporym zasięgiem działania mamy do czynienia w przypadku niektórych firm z branży urządzania wnętrz, a także branży urodowej.

Na uwagę zasługuje w szczególności sieć Ambasad Urody Vacu Fit – ok. 200 jednostek zagranicznych przy ok. 100 w naszym kraju. Vacu Fit to producent kapsuł próżniowych i termalnych wspomagających odchudzanie. Placówki partnerskie firmy obecne są w takich krajach jak Słowacja, Czechy, Węgry, Litwa, Niemcy, Holandia, Belgia, Irlandia, Anglia, Portugalia, San Marino, Włochy, Rosja i USA.

Imponującą zagraniczną siecią może się także poszczycić producent kosmetyków kolorowych Inglot, który ma ok. 70 salonów własnych i franczyzowych poza granicami Polski, często w lokalizacjach bardzo prestiżowych (np. Nowy Jork czy Las Vegas) oraz egzotycznych (np. 18 sklepów w Australii, 12 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, 3 w Indiach, a po jednym m.in. w Omanie czy Katarze). Firma dalej zamierza intensywnie rozwijać się zagranicą – większość z przewidzianych na ten rok 30 otwarć została zaplanowana poza Polską.

Swoje pierwsze kroki zagranicą stawiają także inne polskie firmy z branży urodowej. Jedną z nich jest producent kosmetyków naturalnych Organique, który w kraju ma już ok. 25 sklepów, a zagranicą 4: trzy w Rosji oraz jeden w Szwecji. Rosyjskie sklepy działają na zasadzie franczyzy, w Szwecji firmie udało się pozyskać masterfranczyzobiorcę, który zajmuje się rozwojem sieci w tym kraju. Kosmetyki Organique dystrybuowane są także na innych rynkach europejskich m.in. we Włoszech, na Węgrzech, w Grecji i Niemczech.  Kolejnym krokiem w ekspansji na tych rynkach będzie tworzenie sieci sklepów franczyzowych.

Pojedyncze placówki poza granicami kraju ma także Trendy Hair Fashion – ta firma z Bielska – Białej, która posiada ok. 70 salonów fryzjerskich w naszym kraju, uruchomiła już dwa salony pod swoim szyldem na Słowacji. A wkrótce ma ruszyć placówka w ukraińskim Lwowie.

Ekspansywna jest także branża urządzania i wyposażania wnętrz. Sieć salonów Meble Vox obecna jest już w ok. 40 zagranicznych lokalizacjach w 13 krajach. Prężnie rozwija się także Kler, który ma na świecie mocno rozwiniętą sieć dystrybutorów i salonów współpracujących. Posiada także kilka salonów firmowych dedykowanych wyłącznie marce Kler, m.in. w Czechach i na Białorusi.

Zagraniczne biura handlowe pod swoją marką coraz częściej otwiera także producent stolarki okiennej – Budvar. Sklepy tej marki obecne są już w takich krajach jak Niemcy, Czechy czy Węgry. Są to zarówno placówki własne, jak i franczyzowe. Dodatkowo firma posiada partnerów handlowych w takich krajach jak Austria, Szwajcaria, Belgia, Włochy, Czechy, Słowacja, Węgry czy Irlandia.

Jedynie własne jednostki posiada zagranicą Komfort, sieć sprzedaży podłóg, paneli, dywanów. Powstała ona w 1992 roku, od 2008 r. rozwija się w naszym kraju także poprzez franczyzę. A od 2009 roku uruchamia placówki zagraniczne – ma ich na razie 7 w Czechach i 1 na Słowacji. U Słowaków są obecne jeszcze inne dwie polskie sieci z branży urządzania i dekoracji wnętrz: Eurofirany (2 jednostki franczyzowe) oraz Majster (jedna placówka franczyzowa).

Skromne sukcesy ma na swoim koncie polska gastronomia. Obecność rodzimych konceptów franczyzowych poza granicami kraju jest śladowa, choć u nas jest to bardzo ekspansywna branża. Możemy wyróżnić tylko 5 marek, które można znaleźć zagranicą: Pizza Dominium (Litwa, Rumunia), Sphinx (Rumunia, Węgry, Czechy), New York Hot Dog (Słowacja, Irlandia), Nasz Naleśnik (Anglia) oraz Readys Greco (Rumunia). To w tej branży także najbardziej widoczne były niepowodzenia – ma je na swoim koncie np. pizzeria Gruby Benek, która w ubiegłym roku otworzyła lokal w Berlinie, w tym zaś go zamknęła. Nie przyjął się także Sphinx we Francji oraz Pizza Dominium w Irlandii.

Jedynie w przypadku New York Hot Dog, Naszego Naleśnika oraz częściowo Sphinx'a mamy do czynienia w placówkami franczyzowymi. Pozostałe sieci uruchomiły zagranicą jednostki własne. Strategia Sfinksa zakłada jednak zmiany w tym zakresie.  Obecnie właścicielami lokali w Czechach i na Węgrzech są spółki zależne Sfinks Polska. W Rumunii zaś restauracja prowadzona jest w modelu zbliżonym do masterfranczyzy. Długoterminowa strategia spółki zakłada zarządzanie restauracjami za granicą w oparciu o klasyczną masterfranczyzę. Docelowo więc zamierza ona wprowadzić ten model także na Węgrzech i w Czechach.

Dobrze na Zachodzie radzą sobie za to Produkty Benedyktyńskie, dostępne już w dwóch sklepach zagranicznych. Pierwsza placówka poza Polską została uruchomiona w 2009 r. w Berlinie, druga zaś w połowie tego roku w Wiedniu.

W Czechach natomiast obecne są dwie polskie sieci sklepów z artykułami spożywczymi: Czas na herbatę oraz Żabka. Ta druga sieć od 2007 r. jest własnością czeskiego funduszu inwestycyjnego Penta Investment, ale pomysł na nią narodził się w Polsce 12 lat temu. Wypracowane przez lata know-how sklepów convenience rozwijanych w systemie ajencyjnym przeniesione zostało w 2008 r. na rynek czeski, gdzie powstało już ponad 100 takich jednostek.

Zagraniczny sukces odniosły także pojedyncze koncepty z branży nieruchomości oraz usług dla klientów indywidualnych. Mowa o WGN Nieruchomości oraz Perfect Moments. W tym drugim przypadku mowa o oddziale licencyjnym, który stworzyła konsultantka ze Szwecji. WGN zaś sprzedało trzy licencje franczyzowe zagranicę – do Bułgarii, Kaliningradu i na Węgry. Przez jakiś czas działała także placówka sieci na Ukrainie, lecz została zamknięta. Niewykluczone jednak, że wkrótce nastąpi drugie podejście, gdyż do firmy zgłosiła się osoba zainteresowana zakupem franczyzy na oddział na tamtym rynku. Podobne rozmowy toczą się na temat rynku niemieckiego. WGN ma także partnera w Stanach Zjednoczonych – jest to niezależna sieć biur, która na tamtejszym rynku także rozwija się poprzez franczyzę. Z polskim WGN nie jest jednak powiązana żadnymi licencjami.

Kierunki rozwoju

Polskie sieci franczyzowe rozwijane poza granicami naszego kraju obecne są w sumie w ponad 40 państwach. Głównymi krajami ekspansji są oczywiście kraje ościenne, szczególnie jednak południowi sąsiedzi i Litwa. W Czechach obecnych jest 19 polskich sieci, natomiast na Słowacji i na Litwie – po 17. Po kilkanaście marek pojawiło się już także w Rosji, na Ukrainie oraz w Rumunii.

Pojawienie się na Zachodzie jest już zdecydowanie większą sztuką. Aczkolwiek w Niemczech swoją obecność zaznaczyło już dziesięć sieci. Na terenie pozostałych krajów dawnej Unii Europejskiej pojawiło się łącznie 11 sieci, często jednak mowa o pojedynczych placówkach np. Miss Trendy oraz New York Hot Dog w Irlandii, Nasz Naleśnik w Anglii czy Organique i Perfect Moments w Szwecji.

Jest też kilkadziesiąt krajów, nierzadko bardzo egzotycznych, gdzie pojawiły się placówki tylko jednej polskiej sieci. Np. w Armenii obecny jest Atlantic, w Libanie – Big Star, a w Chinach – Tatuum. Do Stanów Zjednoczonych udało się wejść dwóm polskim sieciom franczyzowym – sklepom z kosmetykami Inglot oraz Ambasadom Urody Vacu Fit.

Zagraniczne wpadki

Historia ekspansji polskich sieci poza granicami kraju nie jest niestety usłana wyłącznie trafionymi inwestycjami. Wiele firm, w szczególności z branży odzieżowej, które bardzo mocno odczuły w ubiegłym roku kryzys zmuszonych było wycofać się z zagranicy. Tak było np. w przypadku Monnari, które jako główny kierunek rozwoju poza Polską obrało Rosję.

Na wielu rynkach zagranicznych obecna do niedawna była sieć Diverse. Mowa o takich krajach jak Niemcy, Szwajcaria, Hiszpania, Portugalia, Francja, Czechy, Bułgaria, Słowenia, Malta, Słowacja czy Węgry. W wyniku kłopotów finansowych, w jakie popadła w ubiegłym roku firma Etos, właściciel marki zmuszona była ona zrezygnować z rozwoju zagranicznego. Na rynku pozostały tylko sklepy w Polsce.

Cztery placówki zagraniczne, które zostały otwarte w latach 2002-2007, zamknął także Instytut Kosmetyczny Dr Irena Eris. Działały one w Moskwie, Bogocie, Kaliningradzie i Pradze. Zlikwidowano również pizzerię Gruby Benek, która powstała w ubiegłym roku w Berlinie.

Roszady następowały także w sieciach, które wciąż poza granicami kraju są obecne. Zdarzało się jednak, że niektóre ze swoich inwestycji musiały zweryfikować. Tak było np. w przypadku Reserved czy Gino Rossi. Wspominaliśmy już wcześniej, że takie przypadki dotyczyły także branży gastronomicznej np. Sphinx'a we Francji czy Pizzy Dominium w Irlandii. Z informacji portalu FranczyzawPolsce.pl wynika, że wraz z końcem tego roku zlikwidowane zostaną oba punkty sieci New York Hot Dog działające na Słowacji i w Irlandii. Aczkolwiek firma nie zaprzecza, że kolejne punkty zagraniczne mogą powstać w przyszłości, jeśli znajdą się chętni do ich prowadzenia.

Kto następny?

Do wyjścia poza granice naszego kraju szykują się kolejne firmy. Jedną z nich jest Salad Story. Polski koncept restauracji serwujących sałatki w przyszłym roku ma pojawić się w Niemczech. Firma otrzymuje zapytania od potencjalnych franczyzobiorców z tego kraju. Ale pierwsze lokale zdecydowała się uruchomić samodzielnie, nie wyklucza jednak, że później będzie sprzedawać licencje, podobnie jak w Polsce. Sieć może pojawić się także we Francji, Belgii i Szwajcarii. Salad Story wciąż zastanawia się nad tym, w jakie formule rozwijać sieć na tych rynkach. Pojawiła się bowiem firma zainteresowana rozwojem konceptu w tych krajach i niewykluczone, że zostanie ona masterfranczyzobiorcą Salad Story na Francję, Belgię i Szwajcarię. Aczkolwiek rozważane jest także powołanie wspólnej spółki celowej zajmującej się rozwojem sieci w tych krajach.

Nad udostępnieniem konceptu zagranicę pracuje także sieć S Plus zajmująca się autodetailingiem. Firma przygotowuje się do sprzedaży licencji master na Czechy. Aspiracje do rozwoju międzynarodowego zgłasza także sieć pizzerii Biesiadowo, która poszukuje potencjalnych masterfranczyzobiorców.

Ekspansję zagraniczną zapowiada także firma szkoleniowa notowana na New Connect – Lauren Peso. W Polsce posiada już 8 oddziałów franczyzowych, a docelowo chce mieć ich 16, po jednym na każde województwo. Kolejnym krokiem ma być rozwój franczyzowy w Czechach.

Polskie sieci franczyzowe prowadzące ekspansję zagraniczną

Marka

Branża

Rynki zagraniczne, na których jest obecna (przynajmniej jeden sklep pod własną marką)

Liczba placówek zagr.

Reserved

Odzież

Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Czechy, Słowacja

102

Cropp

Odzież

Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Czechy, Słowacja

66

Atlantic

Odzież

Rosja, Ukraina, Litwa, Białoruś, Czechy, Słowacja, Mołdawia, Armenia, Gruzja

58

Big Star

Odzież

Niemcy, Ukraina, Białoruś, Słowacja, Rosja, Liban, Węgry, Francja, Rumunia, Litwa, Tunezja

39

Funk'n'Soul

Odzież

Czechy, Słowacja

37

Tatuum

Odzież

Chiny, Czechy, Litwa, Rosja, Rumunia, Ukraina, Słowacja, Węgry, Zjednoczone Emiraty Arabskie

37

House

Odzież

Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Ukraina, Rumunia, Bułgaria, Czechy, Słowacja

32

Coccodrillo

Odzież

Austria, Czechy, Słowacja, Niemcy, Łotwa, Rumunia, Rosja, Arabia Saudyjska

22

Top Secret, Troll,

Top Secret & Friends

Odzież

Ukraina

20

Ravel

Odzież

Litwa

4

Hexeline

Odzież

m.in. Rosja, Kazachstan, Belgia

b.d.

Simple

Odzież

Niemcy, Litwa

3

Solar

Odzież

Rosja, Ukraina, Belgia

3

Butik

Odzież

Słowacja

3

Franco Feruzzi

Odzież

Litwa, Łotwa, Rumunia

3

Esotiq

Odzież

Rosja

1

Miss Trendy

Odzież

Irlandia

1

Madleine

Odzież

Niemcy

1

Brand New Products

Odzież

Litwa, Ukraina, Czechy

b.d.

CCC

Obuwie

Czechy

41

Gino Rossi

Obuwie

Litwa, Węgry, Ukraina, Rosja, Niemcy, Gruzja, Czechy

22

Ambra

Obuwie

Słowacja

ok. 10

Bartek

Obuwie

Ukraina, Litwa

9

HD Heavy Duty

Obuwie

Rumunia

2

Wittchen

Galanteria skórzana

Rosja, Białoruś, Ukraina, Litwa, Czechy

29

Pizza Dominium

Gastronomia

Rumunia, Litwa

5

Sphinx

Gastronomia

Rumunia, Węgry, Czechy

3

New York Hot Dog

Gastronomia

Słowacja, Irlandia

2

Nasz Naleśnik

Gastronomia

Wlk. Brytania

1

Readys Greco

Gastronomia

Rumunia

1

Meble Vox

Urządzanie wnętrz

Białoruś, Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Węgry

ok. 40

Komfort

Urządzanie wnętrz

Czechy, Słowacja

8

Eurofirany

Urządzanie wnętrz

Słowacja

2

Majster

Urządzanie wnętrz

Słowacja

1

Kler

Urządzanie wnętrz

m.in. Czechy, Białoruś, Rosja, Ukraina

b.d.

Budvar

Urządzanie wnętrz

Niemcy, Czechy, Węgry

b.d.

Vacu Fit

Uroda

Słowacja, Czechy, Węgry, Litwa, Niemcy, Holandia, Belgia, Irlandia, Anglia, Portugalia, San Marino, Włochy, Rosja, USA

ok. 200

Inglot

Uroda

Australia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kanada, Wlk. Brytania, Finlandia, Irlandia, Indie, Kuwejt, Litwa, Malta, Oman, Katar, Arabia Saudyjska, Serbia, USA, Turcja, Ukraina

ok. 70

Organique

Uroda

Rosja, Szwecja

4

Trendy Hair Fashion

Uroda

Słowacja

2

Żabka

FMCG

Czechy

Ponad 100

Czas na herbatę

FMCG

Czechy

10

Benedicite

FMCG

Niemcy, Austria

2

WGN Nieruchomości

Nieruchomości

Bułgaria, Rosja, Węgry

3

Perfect Moments

Usługi

Szwecja

1


Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Raporty

Data dodania: 24 sierpnia 2021
Nadeszły dobre czasy dla franczyzy
Data dodania: 9 sierpnia 2021
Sposoby gastronomii na przetrwanie kryzysu
Data dodania: 28 maja 2021
Franczyza - do usług
Data dodania: 25 marca 2021
Pośrednictwo finansowe wciąż daje zarobić

zobacz więcej

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram