Raport o franczyzowych stacjach paliw w Polsce 2010

Autor: Redakcja
Data dodania: 25 maja 2010
Kategoria:

Franczyza na rynku dystrybucji detalicznej paliw staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem. Podczas gdy łączna liczba stacji paliw w Polsce systematycznie od lat kurczy się, ilość obiektów działających w ramach systemów franczyzowych dynamicznie się zwiększa. Dziś mamy niewiele ponad 6700 stacji wobec blisko 7 tysięcy działających trzy lata temu. Natomiast liczba obiektów franczyzowych rośnie średnio w tempie 100 stacji rocznie i obecnie jest ich już 800.

{PagebreakArticleToc}Na koniec 2009 roku działało w naszym kraju 6726 stacji paliw. Bardzo duży udział w tej liczbie  wciąż mają pojedyncze, niezależne obiekty niezrzeszone w żadnej sieci czy stowarzyszeniu. Obecnie jest ich ok. 2700, czyli ok. 40 proc. wszystkich. Ich liczba gwałtownie się jednak kurczy w ostatnim czasie. Wynika to z dwóch faktów: przyłączania się niezależnych stacyjników do sieci (koncernów na zasadzie franczyzy bądź do mniejszych, niezależnych zrzeszeń i grup kapitałowych tworzonych przez polskich stacyjników) oraz zamykania stacji, które nie wytrzymują konkurencji na rynku.

Spada także liczba stacji należących do polskich koncernów (Orlen i Lotos). Obecnie jest ich 2000, o ok. 150 mniej niż półtora roku temu i ok. 250 mniej niż dwa i pół roku temu. Spowodowane jest to tym, że spółki zamykają stacje w lokalizacjach nierentownych, wygaszają także umowy patronackie z niektórymi stacjami, które nie spełniają warunków, by ściślej związać się z siecią danego koncernu na podstawie umowy franczyzowej.

Rośnie natomiast ilość stacji należących do zagranicznych koncernów oraz działających przy hipermarketach. Koncerny takie jak Statoil, BP, Shell, Lukoil czy Neste mają w naszym kraju już ponad 1300 stacji. Natomiast hipermarkety (głównie Carrefour, Tesco, Auchan i Intermarché) – ok. 140 stacji. 

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nie wszystkie stacje działające w koncernowych barwach są ich stacjami własnymi. Coraz więcej z nich działa na zasadzie franczyzy. Jest to z jednej strony wynik przyłączania się niezależnych stacji do koncernów, z drugiej – nowych inwestycji realizowanych przez polskich przedsiębiorców, którzy chcą zostać właścicielami stacji w oparciu o markę oraz know-how dużego gracza na rynku. Udział jednej i drugiej grupy w powstawaniu nowych obiektów franczyzowych poszczególnych koncernów kształtuje się różnie np. w przypadku Orlenu 76 proc. stacji franczyzowych powstałych w 2009 roku to obiekty działające wcześniej na rynku pod innymi brandami, a 24 proc. to nowe inwestycje. W BP te proporcje kształtują się mniej więcej 60 do 40 proc.

Wśród sieci stacji paliw warto też wyróżnić kilku mniejszych graczy. Mowa przede wszystkim o Huzarze, WW Energy, Delfinie czy Mojej Stacji – są to prywatne sieci zrzeszające po kilkadziesiąt niezależnych stacji. Ideą przyświecającą ich łączeniu się jest przede wszystkim wspólna polityka zakupowa czy marketingowa. W sumie w tego typu sieciach działała już ok. 500 stacji paliw.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Raporty

Data dodania: 24 sierpnia 2021
Nadeszły dobre czasy dla franczyzy
Data dodania: 9 sierpnia 2021
Sposoby gastronomii na przetrwanie kryzysu
Data dodania: 28 maja 2021
Franczyza - do usług
Data dodania: 25 marca 2021
Pośrednictwo finansowe wciąż daje zarobić

zobacz więcej

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram