Raport: Franczyza w branży gastronomicznej

Autor: Redakcja
Data dodania: 5 marca 2008
Kategoria:
W minionym roku mogliśmy obserwować pierwsze, przeprowadzone z sukcesem, debiuty polskich gastronomicznych sieci franczyzowych na zagranicznych rynkach. Niektóre sieci fundusze na rozwój próbują pozyskać z giełdy, inne szukają inwestorów finansowych w postaci wiodących funduszy inwestycyjnych.

 
 
Wszystkie te czynniki mogą spowodować, że już wkrótce udział sieci franczyzowych w rynku gastronomicznym w Polsce zacznie się znacząco zwiększać. Pomimo obserwowanego od kilku lat wzrostu liczby lokali gastronomicznych zrzeszonych w sieciach, rynek gastronomiczny w Polsce pozostaje bardzo rozdrobniony. Niecałe 2% spośród wszystkich punktów gastronomicznych zrzeszone jest w sieciach franczyzowych.

W roku 2007 rynek gastronomicznych systemów sieciowych w Polsce został wyraźnie zdominowany przez sieci z segmentu kawiarni i barów kawowych. Przybyło dziesięć franczyzowych sieci kawiarni, a dynamika i plany ich rozwoju zepchnęły na drugi plan dominujące od kilku lat systemy z segmentu fast food i fast casual. Wobec silnej konkurencji w segmencie kawiarnianych systemów sieciowych, szansę przetrwania będą miały tylko największe marki i najciekawsze, dobrze przemyślane koncepty. Pomimo rosnącej z miesiąca na miesiąc liczby franczyzowych kawiarni sieciowych, pozycje liderów pod względem ilości placówek na polskim rynku udało utrzymać się sieciom Cafe Nescafe i Pożegnanie z Afryką. Wśród nowych graczy na rynku warto zwrócić uwagę na systemy, za którymi stoją inwestorzy dysponujący kapitałem umożliwiającym szybki rozwój sieci lokali (jak sieć iCoffee tworzona przez dystrybutora prasy Ruch SA czy Costa Coffee rozwijana przez spółkę eCoffee, której udziałowcem jest NFI Krezus) oraz na uznane marki, zarówno zagraniczne (Wayne’s Coffee, Starbucks) jak i polskie (sieć Cava, która rozpoczęła właśnie rozwój systemu franczyzowego). To te sieci mają szansę zdobycia największych udziałów w rynku i kształtowania dynamiki jego rozwoju.

Już od kilku lat liderami rynku gastronomicznych sieci franczyzowych pod względem liczby placówek są systemy z segmentów fast food i fast casual. Co ciekawe, na polskim rynku gastronomicznych systemów franczyzowych wyraźnie dominują rodzime marki – stanowią ponad 60 procent wszystkich sieci franczyzowych. Gastronomiczne sieci franczyzowe działające na polskim rynku mają teraz doskonałą szansę wykorzystać  rosnącą koniunkturę. Rynek nie tylko utrzymuje, ale i widocznie zwiększa dynamikę rozwoju.

Rok 2007 był niewątpliwie dobrym rokiem dla działających w Polsce gastronomicznych sieci franczyzowych. Nie ma też wątpliwości, że pomimo korzystnej sytuacji, kolejne lata będą już dla restauratorów cięższe – po fazie zachwytu i gastronomicznego boomu w naturalny sposób nastąpi lekkie wyhamowanie, które zweryfikuje plany, ambicje i przygotowanie operacyjne wielu systemów.
 
Do przeczytania pełnej wersji raportu o franczyzie w branży gastronomicznej zapraszamy do działu RAPORTY naszego portalu.
  
 
 
Agata Zarębska, 5 marca 2008 r.

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram