Warunki makroekonomiczne w trzecim kwartale roku były gorsze niż rok temu - może to opóźnić publikację uaktualnionej strategii PKN Orlen.
Zapowiadana dotychczas na przełom października i listopada publikacja uaktualnionej strategii Orlenu może się o parę tygodni opóźnić. Jak wyjaśnił Dariusz Grębosz, dyrektor Biura Relacji Inwestorskich koncernu, ewentualny poślizg spowodowany byłby niestabilną sytuacją na rynkach. - Jesteśmy już w ostatnim stadium prac. Zarząd i rada nadzorcza zdecydują, czy przedstawiać aktualizację zgodnie z planem, czy może poczekać kilka tygodni - stwierdził Grębosz. - Na pewno jednak przedstawimy strategię w tym roku - zapewnił. Według niego w dokumencie być może znajdą się m.in. nowe wartości i cele dotyczące segmentu detalicznego.
W myśl obowiązującej nadal „starej" strategii każda krajowa stacja z logo Orlenu powinna w 2012 r. sprzedać średnio 4 mln litrów, zaś z logo Bliska - przeciętnie 2,2 mln litrów paliw. Koncern zakładał także, że za cztery lata pod pierwszym z tych brandów (premium) funkcjonować będzie w Polsce 900 placówek, natomiast pod drugim (ekonomicznym) działać ma 1 tys. stacji. Bliska miałaby wtedy generować około 40 proc. ogólnego wolumenu sprzedaży detalicznej Orlenu.
Grębosz powiedział, że sprzedaż paliw na ekonomicznych stacjach koncernu przekracza wcześniejsze założenia. Oznacza to, według niego, że strategia oparta na wprowadzeniu dwóch brandów sprawdziła się. Pozytywny efekt przyniosło także zastosowanie systemu franczyzowego, na który przeszła część stacji patronackich.
Grębosz ocenił, że jego firmie udało się w minionym kwartale zwiększyć udział w rynku krajowym. Pozytywny trend obserwowany jest zresztą, według jego słów, nie tylko w detalu, ale również w hurcie. W obu segmentach wolumeny sprzedaży wzrosły w ujęciu rok do roku. - Trzeci kwartał jest sezonowo najlepszy, ale niezależnie od tego pokażemy też wzrost. Nie rozczarujemy rynku – zapewnił szef RI Orlenu.
Ogólnie jednak warunki makroekonomiczne w okresie lipiec-wrzesień były gorsze niż rok wcześniej. – Obserwowaliśmy niewielki wzrost marży rafineryjnej rok do roku, zauważalny spadek dyferencjału Ural/Brent (różnicy cen dwóch gatunków ropy) i umocnienie złotego wobec dolara – podsumował Grębosz. Zaś wobec II kwartału 2008 r. marża rafineryjna spadła, obniżył się dyferencjał i cena ropy, a kursy walut praktycznie się nie zmieniły. Na ten kwartał Orlen zaplanował 4-tygodniowy postój instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego w Możejkach i 3-tygodniowy postój instalacji etylenu w Czechach.
PARKIET
14 października 2008 r.