Decyzja o wyborze systemu franczyzowego musi być bardzo dobrze przeanalizowana. Nie powinna być podejmowana jedynie na podstawie zewnętrznego, klienckiego wrażenia dotyczącego konceptu. Warto dowiedzieć się więcej o firmie, z którą zamierzamy współpracować. Prezentujemy listę pytań, które warto zadać przyszłemu franczyzodawcy.
Dokonanie oceny franczyzodawcy jest bardzo istotnym etapem procesu podejmowania decyzji o zaangażowaniu się we franczyzę, a co za tym idzie, wyboru odpowiedniej oferty franczyzowej. Często się zdarza, że do właściciela firmy zgłasza się ktoś, kto chciałby zostać jej franczyzobiorcą. Bardzo często jest to pierwszy moment, w którym słyszy on o franczyzie i jest całkowicie nieprzygotowany i faktycznie niezdolny do zaoferowania rentownej licencji franczyzowej. Często w odpowiedzi na taką sytuację szybko udaje się on do swojego prawnika i żąda przygotowania umowy franczyzowej.
Franczyza to jednak coś zdecydowanie więcej niż sama umowa. Opracowanie umowy powinno być bowiem ostatnim etapem budowy oferty franczyzowej, następującym po odpowiednim skonstruowaniu systemu i osadzeniu go na rynku. Nie można więc popełnić błędu ponaglając właściciela firmy do sprzedaży licencji franczyzowej. Były przypadki kiedy zapytania od potencjalnych franczyzobiorców były katalizatorem stworzenia nowego systemu franczyzowego. Ale od chwili powstania pomysłu na utworzenie sieci do momentu wypracowania dochodowej franczyzy może upłynąć dużo czasu. Właściwie bardzo niewiele prawidłowo zbudowanych i sprawdzonych systemów franczyzowych jest gotowych do sprzedaży licencji wcześniej niż przed upływem dwóch lat od chwili pojawienia się pomysłu.
Jeśli potencjalny franczyzobiorca wierzy, że biznes jest atrakcyjny, musi być cierpliwy i czekać aż właściciel koncepcji franczyzowej będzie miał możliwość pełnego rozwinięcia systemu franczyzowego, w który franczyzobiorca będzie mógł bezpiecznie zainwestować. W przeciwnym razie przyczyni się on do swojego własnego upadku.
Oferty systemów franczyzowych działających na rynku znajdują się w różnych etapach rozwoju i dojrzałości. Im więcej jest franczyzobiorców, tym łatwiejsza staje się ocena systemu, ponieważ można porozmawiać z wieloma franczyzobiorcami i przekonać się, co system franczyzowy i franczyzodawca dla nich zrobili.
W sytuacji, gdy franczyzodawca dopiero zaczyna swoją działalność, należy przy wyborze systemu zachować większą ostrożność, ale nie oznacza to, że nie należy decydować się na taką franczyzę. Nowe systemy franczyzowe mogą i dają duże możliwości tym, którzy podejmą trud ich poznania i mądrze dokonają wyboru.
Poniżej zamieszczamy listę podstawowych pytań jakie należy zadać franczyzodawcy, od którego zamierza się kupić licencję franczyzową:
13. Można poprosić o podanie szczegółów dotyczących następujących zagadnień:
a) Ilu jest obecnie franczyzobiorców? Czy potencjalny franczyzobiorca może poznać ich nazwiska i dane kontaktowe?
b) Ilu franczyzobiorców było w sieci rok temu?
c) Ilu franczyzobiorców, w ciągu ostatnich dwóch lat:
Opinia franczyzobiorców systemu i ich doświadczenia ze współpracy z franczyzodawcą są zawsze cenne i ważne. Jednakże szczególnie w przypadku pierwszych franczyzobiorców, należy wystrzegać się opinii tych, którzy sami mogli spowodować problemy, na które narzekają, albo w dużym stopniu mogli przyczynić się do ich powstawania.
Franczyzobiorca powinien zasięgnąć porady u swojego prawnika i u księgowego, którzy pomogą mu spojrzeć z właściwej perspektywy na odpowiedzi udzielone przez franczyzodawcę. Niezależnie jednak od wszelkich porad, franczyzobiorca powinien się sam upewnić czy z franczyzodawcą, z którym zamierza się związać możliwe jest zbudowanie długoterminowej relacji biznesowej i czy warto polegać na jego sądach.
Opracowanie: