Przedszkole - biznes dla ambitnych franczyzobiorców

Autor: Redakcja
Data dodania: 26 listopada 2008
Kategoria:
Otwarcie prywatnego przedszkola, to nie lada wyzwanie – znalezienie odpowiedniego lokalu, przygotowanie atrakcyjnego programu nauczania, czy zatrudnienie wykwalifikowanego personelu, to tylko niektóre wyzwania stojące przed przedsiębiorcami porywającymi się na taki pomysł. Z pomocą przychodzą im systemy franczyzowe działające w tej branży.

W przedszkolach brakuje miejsc dla co czwartego, a w przypadku dużych miast, dla co trzeciego malucha. A może być jeszcze gorzej – według prognoz demograficznych GUS populacja dzieci w wieku przedszkolnym może wzrosnąć o 100 tys. w latach 2005-2010, a o kolejne 200 tys. do 2015 roku.
To oczywisty problem dla rodziców, jednak spora szansa dla przedsiębiorców na otwarcie dochodowego biznesu. Nie jest to jednak łatwe. Znalezienie odpowiedniego lokalu, spełnienie wszystkich wymogów formalnych, przygotowanie atrakcyjnego programu nauczania wzbogaconego o dodatkowe zajęcia, zorganizowanie wyżywienia, czy zatrudnienie wykwalifikowanego personelu, który zaopiekuje się dziećmi często przerasta możliwości organizacyjne początkującego przedsiębiorcy.
Z pomocą tym, którzy chcieliby zainwestować w przedszkolny biznes, ale nie wiedzą jak to zrobić przychodzi franczyza. Zakup licencji od jednej z działających na polskim rynku franczyzowych sieci przedszkoli pomaga uporać się ze wszystkimi problemami i przeszkodami na drodze do własnej placówki. Franczyzodawca nie tylko pomoże wyszukać najatrakcyjniejszą lokalizację, spełniającą wszystkie wymogi formalne, ale także pomoże ją urządzić, wyposażyć, a następnie doradzi i nauczy jak zorganizować pracę przedszkola, jak nim zarządzać oraz udostępni opracowane programy nauczania, pomoże nawiązać współpracę z dostawcami usług, a także przeszkoli personel franczyzobiorcy. Dodatkowo organizator sieci służy franczyzobiorcom swoją wiedzą i doświadczeniem, a także udziela im niezbędnej pomocy i doradztwa we wszystkich aspektach prowadzonej działalności.
Otwarcie przedszkola w ramach sieci franczyzowej jest droższe niż rozpoczęcie działalności na własną rękę. Wynika to z konieczności uiszczenia wstępnej opłaty licencyjnej oraz faktu, iż sieci przedszkoli oferują wysokie standardy działania. Na przykład, aby działać w sieci Zielona Ciuchcia trzeba dysponować kwotą około 0,5 mln zł. Wstępna opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 50 tys. zł, a uiszczana miesięcznie bieżąca opłata franczyzowa – 4 proc. od przychodu. Po roku działalności franczyzobiorca rozpoczyna uiszczanie opłaty marketingowej w wysokości 1 proc. miesięcznych przychodów. W ramach tych opłat Franczyzodawca udziela pomocy przy projektowaniu i wyposażeniu przedszkola, nawiązaniu współpracy z dostawcami niezbędnego wyposażenia i usług, przekazuje podręcznik operacyjny, który dokładnie opisuje zasady postępowania przy organizowaniu i prowadzeniu przedszkola, a także szkoli franczyzobiorcę i jego pracowników i wspiera go marketingowo. Inwestycja, wg firmy, zwrócić się ma po dwóch latach prowadzenia działalności.
Kolejną firmą z tej branży są przedszkola Tequesta. - Pobieramy opłatę licencyjną w wysokości 50 tys. zł. Oprócz tego, gdy placówka zacznie przynosić przychody, franczyzobiorca jest zobowiązany do ponoszenia comiesięcznej opłaty od obrotu, w wysokości od 2 do 5 proc. - tłumaczy Gazecie Prawnej Krzysztof Traczyński, właściciel sieci Tequesta. - Osoby prowadzące przedszkole w naszym systemie mogą natomiast liczyć na zarobek w wysokości 20 tys. zł miesięcznie - podkreśla.
Obecnie jedno przedszkole Tequesta działa w Warszawie – trzy kolejne powstać mają do końca 2009 roku.
Jednym z pionierów rynku przedszkolnej franczyzy są Kluby Malucha Siódme Niebo, z których pierwszy powstał w Szczecinie w 2001 roku. Kluby realizują autorski program Wychowania Przedprzedszkolnego, a rodzice mogą przyprowadzić do nich swoje pociechy o dowolnej porze dnia i zostawić na kilka godzin pod fachową opieką.
Warunkiem przystąpienia do tej sieci jest podpisanie pięcioletniej umowy franczyzowej połączone z wniesieniem jednorazowej opłaty licencyjnej w wysokości 100 tys. zł brutto, w ramach której franczyzobiorca otrzymuje prawo do zwolnienia przez dwa lata z miesięcznych opłat.
- Opłata nie jest jednakowa w przypadku wszystkich franczyzobiorców. Jest ustalana indywidualnie z każdym z nich oddzielnie. Podobnie jak opłata od dochodu - mówi Gazecie Prawnej Maciej Godlewski, współwłaściciel Klubu Malucha Siódme Niebo.
Dodaje, że przyszły partner musi też spełniać inne warunki. - Bardzo dokładnie sprawdzamy potencjalnego franczyzobiorcę - musi przejść pozytywnie weryfikację – zaznacza Maciej Godlewski. By nawiązać współpracę z tą siecią, należy dysponować lokalem o powierzchni minimum 300 mkw. oraz odbyć szkolenie w Warszawie.
Franczyzowe sieci przedszkoli są niezwykle wymagające w stosunku do swoich franczyzobiorców. Muszą oni nie tylko dysponować odpowiednim lokalem i kapitałem na jego adaptację oraz pokrycie kosztów zakupu licencji, ale także posiadać predyspozycje do pracy z dziećmi. Powinni oni identyfikować się z celami i zasadami działania sieci, a prowadzenie przedszkola traktować jak misję.
Spełnienie tych wszystkich warunków pomaga jednak zapewnić powodzenie biznesu i satysfakcję franczyzobiorców – zarówno finansową jak i zawodową.

Agata Zarębska
26 listopada 2008
Na podstawie: Gazeta Prawna

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram