Nastroje inwestycyjne małych i średnich przedsiębiorców są dobre - również tych, którzy działają w oparciu o franczyzę.
W Polsce jest blisko 1,8 mln mikro i małych firm. Blisko połowa mikro i małych firm (MŚP) inwestowała w 2016 roku. Z raportu banku Pekao SA wynika, że przedsiębiorstwa tego typu sprzedały więcej niż do tej pory swoich towarów i usług za granicę - 18% z nich deklaruje, że eksportuje swoje towary lub usługi.
W sektorze MŚP rozwija się wiele sieci franczyzowych. Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS) szacuje, że w 2016 roku działanie w oparciu o licencję proponowało około 700 systemów franczyzowych. Niektóre z tych firm eksportują swoje towary i usługi za granicę (np. koncept edukacyjny RoboCamp najwięcej klientów ma właśnie poza granicami kraju).
Inwestycje mikro i małych firm finansowane są głównie z pieniędzy własnych, ale coraz popularniejszy staje się kredyt bankowy lub leasing. Ta druga forma finansowania popularna jest m.in. w gastronomii. Wiele franczyzodawców pomaga swoim partnerom wyleasingować sprzęt potrzebny do wyposażenia restauracji, kawiarni czy pizzerii.
Przedstawiciele małych i średnich firm działający w oparciu o franczyzę zaznaczają, że sytuacja na rynku jest stabilna i spodziewają się jeszcze lepszych wyników w porównaniu do ub.r. Zastrzegają jednak, że wiele będzie zależeć od skutków zmian prawnych - m.in. zmiany ustawie o podatku VAT i zakaz handlu w niedzielę (źródło: raport ARSS „Rynek franczyzy 2016. Biznes tworzy śmiałe plany).