Zaczyna się gorący okres w serwisach samochodowych. Co prawda nie ma pewności, czy zima nie wróci, ale warto już dziś pomyśleć o wymianie opon na letnie. A może by na nich zarobić? Da się.
Po co w ogóle zmieniać opony?
Ocieplenie klimatu (póki co) nie spowodowało, że można u nas hodować bugenwille na balkonie. Mamy więc dwie podstawowe pory roku, znacznie różniące się temperaturami. Nie tylko my mamy inne buty na zimę i lato - nasze auta również. Nie ma gumy całkowicie uniwersalnej, dlatego (w dużym uproszczeniu) opony zimowe są bardziej miękkie, letnie - twardsze.
Oba typy opon zbudowane są z różnych mieszanek. Ich właściwości powodują, że opona zachowuje pożądaną przyczepność w niskich lub wysokich temperaturach. Oba typy opon różnią się nie tylko składem mieszanki, ale i - na ogół - budową. Zimowe mają bieżnik przystosowany do szybkiego odprowadzania na zewnątrz śniegu i błota, lepiej "wgryzają" się w luźną i zimną nawierzchnię.
Opony powinno się zmieniać, gdy średnia dobowa temperatura przekroczy 7º C. Gdy przez dłuższy okres jest ciepło i nie zanosi się na spektakularny powrót zimy, bezpiecznie jest wymienić gumy na letnie. "Bezpiecznie" to kluczowe słowo - opony dostosowane do pogody zapewniają krótszą drogę hamowania i lepsze trzymanie na zakrętach.
Jeżdżenie zimą na letnich oponach jest niebezpieczne, brak przyczepności jest dramatyczny a opanowanie samochodu staje się wyzwaniem dla najtwardszych zawodników. O ile na suchej drodze da się jeszcze jechać, to przy opadach śniegu lub zalegającym błocie ciężko w ogóle ruszyć z miejsca. Letnia mieszanka twardnieje zbyt mocno, by utrzymać jakąkolwiek przyczepność a bieżnik nie gryzie podłoża.
Jazda latem na zimowych oponach jest nieco mniej niebezpieczna. Jednak trzeba pamiętać, że wydłużają drogę hamowania, gorzej trzymają i szybciej się zużywają. Zimowa mieszanka pod wpływem temperatury mięknie jeszcze bardziej i prędzej zetrze się na asfalcie.
A nie można na całorocznych?
Jasne, że można. Trzeba tylko pamiętać, że jest to pewien kompromis. Opona całoroczna latem będzie gorsza od letniej, zimą nie pokona zimowej. Kiedy warto wybrać oponę całoroczną? Gdy jeździmy niewiele i raczej ostrożnie, gdy nie spodziewamy się lub unikamy jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych.
Jazda na oponach całorocznych jest przede wszystkim tańsza, niż eksploatacja dwóch kompletów gum i ich wymiana. Jeśli nasz budżet na opony jest ograniczony, warto po nie sięgnąć, ale nie warto na nich oszczędzać. Dobra opona całoroczna będzie przewyższała właściwościami zarówno tanie zimówki, jak i najtańsze letnie.
A nie można na tym zarobić?
Jasne, że można. Wymiana opon to nie tylko obowiązek każdego szanującego się przedsiębiorcy. To również dobry pomysł na biznes. Jednym z liderów rynku jest Euromaster. To największa w Europie sieć profesjonalnych warsztatów specjalizujących się w sprzedaży i serwisowaniu ogumienia oraz usługach szybkiej mechaniki dla pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych.
W 17 krajach europejskich pod logo Euromaster działa ponad 2500 placówek, a w Polsce sieć rozwija się od 2008 roku i ma 65 serwisów franczyzowe. Niedawno nawiązała współpracę z www.Oponeo.pl. To ogólnopolski lider sprzedaży opon i felg przez Internet. Sklep ma na stanie pół miliona opon w 20 tysiącach modeli. Oferuje bezpłatną dostawę w ciągu 1 dnia a dzięki współpracy z Euromaster, opony można odebrać bezpośrednio w serwisie i od razu zamontować.