Prowadzisz działalność? Sprawdź czy faktoring jest dla ciebie

Autor: Redakcja
Data dodania: 25 czerwca 2014
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Foto: freeimages.com

Brak płynności finansowej jest częstym problemem dotykającym polskie firmy. Wiele z nich musi radzić sobie z zatorami płatniczymi, utrudniającymi funkcjonowanie i uniemożliwiającymi rozwój. Rozwiązaniem dla tych przedsiębiorstw jest faktoring, który jako metoda finansowania zyskuje na popularności. Powstaje jednak pytanie czy każda firma może skorzystać z tej usługi?

Arkadiusz Kleszcz, prezes zarządu Faktoramy, tłumaczy, że faktoring jest rozwiązaniem odpowiednim dla wszystkich firm wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności, którym długie, bywa że nawet kilkumiesięczne oczekiwanie na zapłatę za wykonaną usługę czy dostarczony produkt znacznie utrudnia funkcjonowanie. Dzięki niemu możliwe jest terminowe regulowanie należności, co z kolei podnosi wiarygodność przedsiębiorstwa w opinii klientów, kontrahentów, a także instytucji finansowych.

Główną funkcją jaką spełnia faktoring jest finansowanie działalności przedsiębiorstwa. W ramach umowy pomiędzy faktorem, czyli wyspecjalizowaną instytucją finansową, a faktorantem - firmą prowadzącą działalność gospodarczą. Faktor zobowiązuje się do uiszczenia wynagrodzenia za nabywane wierzytelności wystawcy faktury.

Działalność faktora wiąże się z pewnym ryzykiem, z czego największe dotyczy faktoringu bez regresu, kiedy to faktor bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za niewypłacalność dłużnika. Według danych Polskiego Związku Faktorów ta forma stanowi aż 38% rynku, dlatego też rodzime banki oraz wyspecjalizowane spółki faktoringowe stawiają pewne wymagania wobec podmiotów, które chciałyby skorzystać z ich pomocy. Jednym z nich jest udokumentowanie stażu rynkowego faktoranta -wymagania wahają się od 6 do 36 miesięcy.

Informacja o doświadczeniu firmy na rynku stanowi pewnego rodzaju zabezpieczenie i świadczy o jej renomie, co z kolei może przenosić się na relacje z kontrahentami i klientami. Dla faktora ważna jest bowiem faktorowalność firmy, o której świadczy jej współpraca z licznymi i stałymi odbiorcami, czy posiadanie klientów z sektora B2B. Wśród innych warunków, jakie stawiają niektóre instytucje, są między innymi minimalna wartość rocznych dochodów i maksymalny termin płatności faktury.

Rozwiązaniem dla podmiotów, które borykają się z zatorami płatniczymi, jednak nie spełniają wymagań firm faktoringowych, są nowe rozwiązania pojawiające się na rynku. Przykładem są internetowe platformy aukcji faktur, takie jak Faktorama.pl. Za ich pośrednictwem przedsiębiorca może wystawić na sprzedaż pojedyncze faktury, nawet o niewielkiej wartości. Nie ma też konieczności podpisywania długoterminowych umów, wymagających przekazania całego obrotu firmy do faktoringu. To idealne rozwiązanie dla podmiotów z sektora MSP, które miewają problem z dostępem do finansowania z rynku.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram