Prezes E.Leclerc: Polacy oszczędzają na żywności, wydają na rozrywkę

Autor: Redakcja
Data dodania: 25 listopada 2010
Kategoria:
eleclercW tym roku klimat dla handlu okazał się niesprzyjający, pojawiają się jednak już pierwsze symptomy odbicia. Niemniej istnieje szereg czynników, które moga zagrozić lepszej kondycji handlu w 2011 r.

Jean Philippe Magré, prezes E.Leclerc Polska przyznaje w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że w tym roku sieci musiały więcej inwestować w akcje promocyjne, bowiem konsumenci często od nich uzależniali swojej decyzje zakupowe. Mimo trudnej sytuacji dla branży handlowej E.Leclerc liczy na ok. 6-procentowy wzrost sprzedaży w tym roku. W przyszłym ma zaś ona być o kolejne 8 proc. wyższa.

Okazało się, że obecny rok nie przyniósł oczekiwanej przez wiele osób poprawy i jest dużo gorszy dla handlu niż rok 2009. Dlaczego?

Jean Philippe Magré:
Na obecną sytuację mają wpływ problemy ze słabym popytem, który jest efektem kilku czynników, m.in. tego, że ludzie mniej zarabiają, boją się o swoją przyszłość, obawiają się bezrobocia, a tym samym ograniczają wydatki. Poza tym, banki są obecnie o wiele bardziej ostrożne w udzielaniu kredytów niż w ostatnich latach, obserwujemy, że liczba odrzuconych podań o kredyty rośnie.
W całej sytuacji swój udział mają także sieci handlowe, które ze względu na przewidywaną trudną sytuację w gospodarce i mniejszy popyt skupiają się na promocji tańszych produktów, a tym samym powodują, że sami klienci nie są zainteresowani kupowaniem droższych towarów. W tym roku klimat w handlu jest zdecydowanie trudniejszy, trzeba mocniej inwestować w akcje promocyjne, ponieważ ludzie przynajmniej w branży artykułów żywnościowych bardziej uważają na wydatki.
Co ciekawe, Polacy coraz więcej i chętniej wydają na rozrywkę. To duże wydatki w stosunku do możliwości finansowych wielu Polaków. Konsumenci pomimo trudniejszej sytuacji na rynku nie chcą rezygnować np. z zakupu nowego telefonu komórkowego, czy wyjazdów urlopowych, a tym samym mniej wydają na potrzeby, które były dotychczas podstawowe, np. żywność. Widać, że tryb życia Polaków zmienia się, że wydatki na żywność w koszyku zakupowym Polaka stanowią coraz mniejszy udział, w porównaniu do nowych potrzeb, które w tej chwili się rozwijają.

Czy widzi Pan symptomy ewentualnego odbicia na rynku?

Wydaje się, że na rynku może nastąpić wkrótce dość dynamiczny proces odbicia. Oczywiście jest wiele znaków zapytania i czynników, które mogą wpłynąć negatywnie na poprawę sytuacji na polskim rynku. Jedną z nich jest otwarcie niemieckiego rynku pracy dla Polaków. Jeżeli doprowadzi to do takiej fali emigracji zarobkowej jak miało to miejsce kilka lat temu w przypadku Wielkiej Brytanii i Irlandii, to może się to przełożyć na kolejne problemy gospodarcze Polski. (...)

Jak sklepy Leclerc radzą sobie w takich warunkach. Jakie są prognozy na koniec roku?

Prognozy są trochę lepsze niż dla poprzednich trzech kwartałów. Po III kw. sieć zanotowała 5,1-proc. wzrost sprzedaży. Bylibyśmy zadowoleni, jeżeli sprzedaż wzrosłaby jeszcze o ponad punkt procentowy.

Jak wyglądają prognozy na rok 2011?

Zrobimy wszystko, aby osiągnąć wzrost na poziomie ok. 8 proc. Naszym zdaniem taki wynik w stosunku do trudnych warunków rynkowych to cel bardzo ambitny.

Chciałbym wrócić do zagrożeń, gdzie według Pana są one największe?

Takim niebezpieczeństwem jest dalszy wzrost bezrobocia, który zwykle pociąga za sobą negatywne skutki dwojakiego rodzaju. Po pierwsze spadek siły nabywczej ludności, ale także to, że ludzie bez pracy, lub zagrożeni jej utratą będą oszczędzać w obawie, że dłużej mogą pozostać bez zatrudnienia. Wzrost bezrobocia odbije się negatywnie nie tylko na handlu, ale na całym społeczeństwie ponieważ przełoży się m.in. na pogorszenie klimatu społecznego. Gdy bezrobocie oscylowało wokół 8 proc., był to poziom wysoki, ale gospodarka i społeczeństwo były w stanie dobrze funkcjonować. Jeżeli zaczyna ono sięgać ponad 12 proc. to robi się niebezpiecznie i stanowi to oczywiste zagrożenie dla gospodarki.

Źródło: portal_spozywczy_logo

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram