Zerwanie współpracy z Mount Blanc bez kary umownej
DATA DODANIA: 07 lipiec 2017
Brak zaufania między franczyzobiorcą a franczyzodawcą, to wystarczający powód, by nie płacić kary umownej za zerwanie współpracy – uznał sąd w sprawie sieci Mount Blanc.
Z treści głośnego wyroku w sprawie znanej sieci pijalni czekolady Mount Blanc wynika, że „nie ma powodu, aby franczyzobiorca płacił karę umowną za zerwanie kontraktu, jeśli pomiędzy nim a operatorem systemu od dawna nie było zaufania”. Tak uznał Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z 30 marca 2017 r. Wyrok nie był jeszcze publikowany. Dziennik Gazeta Prawna dotarł do niego dzięki przedsiębiorcy, który wygrał sprawę z operatorem sieci.
Ten wyrok jest ważny nie tylko dla byłego partnera sieci kawiarni, lecz także dla wielu tysięcy innych przedsiębiorców działających w oparciu o franczyzę. Jak podkreślają eksperci, do tej pory nie było podobnego wyroku, który potwierdzałby prawo franczyzobiorcy do zerwania umowy z powodu utraty zaufania do franczyzodawcy bez uiszczania kar umownych, mimo że jest to zapisano w kontrakcie.
Najnowszy wyrok pokazuje, że jeśli źle się wybrało franczyzodawcę, można wyjść z tego układu biznesowego bez ponoszenia kary. W sprawie ma się wypowiedzieć jeszcze Sąd Najwyższy.
Przypomnijmy, że o kłopotach przedsiębiorców działających w sieci Mount Blanc, informowaliśmy już w listopadzie 2016 roku. Franczyzobiorcy jeden po drugim zamykali swoje lokale, działalność których przynosiła tylko straty.
Podstawowym profilem działalności tej sieci była sprzedaż czekolady i kawy oraz ręcznie produkowanych belgijskich pralinek i zestawów okolicznościowych. Szczególny nacisk położony był na część gastronomiczną przedsięwzięcia czyli prowadzenie pijalni czekolady i kawy Mount Blanc.
W 2014 roku sieć składała się z około 20 lokali. W planach firmy było zwiększenie tej liczby, m.in. za pomocą nawiązania współpracy z przedsiębiorcami, którzy mieli otwierać lokale w ramach franczyzy. Na uwagę zasługuje fakt, że inwestycja w franczyzową Pijalnię Czekolady i Kawy Mount Blanc była dość droga. Minimum, jakie trzeba mieć na start to 300 tys. zł.
Artykuły które powinny Ci się spodobać
A może te Cię zaciekawią

Franczyza, to nie gwarancja sukcesu, a biznesowy zestaw „zrób to sam”
Zobacz także
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?