Pozyskanie nowego klienta to duży koszt, większy niż utrzymanie dotychczasowego. Wiele firm nie umie dbać o swojego klienta. To duży błąd, bo najdroższy klient to ten, którego trzeba zdobyć. Podpowiadamy, jak go pozyskać i utrzymać.
47% Polaków przyznaje, że korzysta z programów lojalnościowych. W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł odsetek osób, które uczestniczą w więcej niż jednym programie oraz które są aktywne w programach - wynika z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia.
Najbardziej znanym programem lojalnościowym jest PAYBACK - aż 38% uczestników programów lojalnościowych deklaruje uczestnictwo w nim. Za najatrakcyjniejszą nagrodę za lojalność konsumenci niezmiennie uważają gotówkę.
Jak ten trend wykorzystać we własnej firmie?
Drogą do sukcesu programu lojalnościowego jest trafienie w gust i potrzeby klienta oraz maksymalne jego uproszczenie, by nie poświęcać na ten cel zbyt dużo czasu i środków.
Jak pisaliśmy na łamach magazynu „Franczyza&Biznes”, dobrze skrojony program lojalnościowy powinien uwzględniać specyfikę naszej działalności. Na przykład, uliczna kawiarnia zyska cennego klienta w osobie codziennie kupującej kawę w drodze do pracy. Do tego nie potrzeba żadnych skomplikowanych rozwiązań, wystarczy kupon do zbierania pieczątek. Co któraś gratis lub za pół ceny i mamy sporą grupę zadowolonych klientów.
Zalety tego przykładowego rozwiązania to prostota, niski koszt po obu stronach i trafienie z nagrodą dokładnie w gust klienta. Niski koszt oznacza zarówno wydrukowanie kuponów i zrobienie pieczątki, jak i stosunkowo mały koszt nagrody, nikomu nie opłaca się
kombinować, by ją zdobyć.
- Programy lojalnościowe istnieją w świadomości konsumentów od wielu lat. Konsumenci są niejako przyzwyczajeni do tego, że mogą czerpać profity z lojalności wobec danej marki. Mimo iż nie zauważamy, żeby coraz większy odsetek badanych korzystał z programów lojalnościowych to jednak ci, którzy korzystają są coraz aktywniejsi w ramach programów, w których uczestniczą i mają coraz więcej kart - mówi Natalia Jońca z ARC Rynek i Opinia.
Czytaj więcej: Zawalcz o lojalność klienta
Według danych ARC Rynek i Opinia wynika, że odsetek osób korzystających z programów lojalnościowych od kilku lat oscyluje wokół 50%. Wprawdzie w ciągu ostatniego roku odsetek osób deklarujących korzystanie z programów lojalnościowych spadł o 4 punkty procentowe, to warto zauważyć, że respondenci uczestniczą w większej liczbie programów.
W zeszłym roku 56% respondentów deklarowało uczestnictwo w jednym programie, zaś w tym roku odsetek takich osób spadł do 42% przy jednoczesnym wzroście odsetka osób uczestniczących w dwóch, trzech czy czterech programach.