Poznań handlem stoi

Autor: Redakcja
Data dodania: 14 stycznia 2014
Kategoria:
Stary Browar w Poznaniu. Foto: Stary Browar

Stary Browar w Poznaniu. Foto: Stary Browar

Stolica Wielkopolski to ewenement na handlowej mapie Polski. Galerie zakupowe rozwijają się tu przy tradycyjnych ulicach handlowych i jedno drugiemu nie przeszkadza. Na ogół taka koegzystencja nie jest możliwa. Jak robią to w Poznaniu?

Jones Lang LaSalle opublikował raport prezentujący rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Poznaniu. Poznań z 555 tysiącami mieszkańców zajmuje obecnie piąte miejsce w kraju. Wraz z graniczącymi z miastem gminami tworzy aglomerację o populacji prawie 810 tys. ludzi.

Poznań cechują stabilne podstawy gospodarcze: stosunkowo wysoka siła nabywcza mieszkańców (ponad 126% średniej krajowej), najniższa stopa bezrobocia w Polsce (4,2% wobec 13% w całym kraju w październiku 2013 roku) oraz drugi najwyższy po Warszawie wskaźnik PKB na osobę. Poznań to miasto o wieloletnich tradycjach handlowych

– Silna gospodarka lokalna sprzyja dojrzewaniu i rozwojowi wielkopolskiego rynku handlowego. Co ciekawe, Poznań cechuje jedna z najwyższych w Polsce koncentracji centrów handlowych w sercu miasta. Obecnie ok. 24 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej znajduje się w bezpośredniej bliskości lub niewielkiej odległości od tradycyjnych ulic handlowych. Mimo dużego oddziaływania centrów na handel w rejonie śródmiejskim sklepy z modą i obuwiem wciąż stanowią ok. 20 proc. najemców lokali użytkowych przy głównych ulicach handlowych – mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku z Jones Lang LaSalle.

Śródmiejski obszar handlu jest najczęściej utożsamiany z rejonem Starego Miasta. Najdłuższym i najpopularniejszym ciągiem handlowym w mieście jest ul. Półwiejska, na której działa ok. 100 sklepów i w okolicach której znajdują się 4 centra handlowe. Kolejny projekt, Półwiejska_2, jest obecnie w fazie realizacji; będzie to jednak obiekt o bardziej śródmiejskim charakterze, co powinno przyczynić się do ożywienia handlu przy głównych ulicach. Pieszy charakter ulicy wraz z wysoką liczbą przechodniów oraz dużą liczbą sklepów sprawiają, że jest to rejon o dużej atrakcyjności dla sieci handlowych.

Poza ul. Półwiejską główne ulice handlowe w Poznaniu to: ul. Paderewskiego, którą upodobały sobie marki z tzw. wyższej półki (Burberry, Escada / Escada Sport, Pinko czy Hexeline), Stary Rynek – zdominowany przez najemców gastronomicznych, a także ul. Wrocławska i Szkolna.

Zdaniem analityków kluczowym najemcą lokali przy głównych ulicach handlowych jest sektor gastronomiczny, który zajmuje obecnie 34 proc. wszystkich istniejących lokali. Kolejną silnie reprezentowaną kategorią najemców są sklepy sprzedające odzież, obuwie i dodatki (19%). Z udziałem na poziomie 9% podium zamykają sklepy z biżuterią i akcesoriami. Instytucje finansowe zajmują 5% lokali.

Jones Lang LaSalle podaje, że bez najemców pozostaje zaledwie 8% wszystkich lokali przy ulicach handlowych w Poznaniu. Najwięcej z nich znajduje się przy ulicy Wrocławskiej – 15%, najmniej przy wspominanej już ulicy Półwiejskiej – jedynie 2%.

Stawki czynszowe typu „prime” za lokale o powierzchni ok. 100 mkw. z ofertą „moda, obuwie i dodatki” w najlepszych lokalizacjach oscylują pomiędzy 28 a 35 euro za mkw. miesięcznie. Najdroższe ulice to Paderewskiego i Półwiejska.

– Pomimo dominacji dużych centrów w śródmieściu Poznania niektórzy najemcy, szukając unikalnej ekspozycji swojej marki, inwestują w rozwój sklepów także przy ulicach handlowych. Należy jednak pamiętać, że dalszy rozwój tego sektora handlu w Poznaniu jest hamowany poprzez niedostateczną liczbę odpowiednich powierzchni. W dodatku, podobnie jak w Warszawie czy Krakowie, potrzebna jest spójna wizja władz miasta co do polityki lokalowej, zwłaszcza w odniesieniu do pożądanego profilu najemców. Przebudowa kamienic wraz z zabudową wolnych posesji przekształcająca je w nowoczesne powierzchnie handlowe mogłaby przyciągnąć znane marki odzieżowe i wzmocnić handel przy głównych ulicach handlowych w Poznaniu – twierdzi Edyta Potera, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle.

W aglomeracji poznańskiej funkcjonują obiekty handlowe reprezentujące wszystkie obecne na polskim rynku formaty. Ich łączna powierzchnia handlowa wynosi 721 tys. m2 i składa się z 17 centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych (501 tys. m2), trzech parków handlowych (100 tys. m2), jednego centrum wyprzedażowego (15 tys. m2) oraz kilkunastu wolnostojących magazynów handlowych (105 tys. m2).

Poznań odznacza się wysokim wskaźnikiem nasycenia centrami handlowymi. Całkowita powierzchnia tego typu obiektów przekłada się na wskaźnik nasycenia na poziomie 620 m2 na 1000 mieszkańców. Jest to zarazem najwyższy współczynnik spośród ośmiu największych polskich aglomeracji. Poznań charakteryzuje się relatywnie równomiernym rozmieszczeniem centrów handlowych na mapie miasta. O dojrzałości rynku świadczy podaż nowoczesnych powierzchni o dobrej jakości, co jest pozytywnym sygnałem dla sieci handlowych planujących ekspansję w mieście.

Według analityków obecnie do grona głównych destynacji handlowych i najmodniejszych punktów spotkań zaliczyć można dwa centra: Stary Browar i Galerię Malta, które – ze względu na ich znaczną powierzchnię stwarzającą „masę krytyczną” oraz wyjątkowo wszechstronną ofertę – są obiektami o znaczeniu regionalnym. Oferta handlowa centrum miasta została niedawno wzmocniona na skutek otwarcia przez firmę TriGranit Poznań City Center. Obiekt o powierzchni najmu 60 tys. m2 stał się zarazem największym centrum w regionie. Nowa galeria powstała w sąsiedztwie głównego dworca kolejowego w Poznaniu. Dodatkowo w jej pobliże przeniesiono dworzec autobusowy. Centrum stało się zatem także wielkim punktem przesiadkowym w sercu miasta.

Jak wynika z analizy JLL, chociaż podaż nowoczesnych centrów handlowych w aglomeracji wydaje się być znacząca, kolejne projekty są w fazie realizacji (Galeria Dębiec) czy planowania (Łacina firmy Apsys czy Metropolis – projekt handlowo-biurowy firmy Echo Investment). Obecnie obowiązujące stawki czynszowe wahają się między 40 a 45 euro za m2 miesięcznie, za lokale o powierzchni 100 m2 przeznaczonych dla marek z kategorii „odzież, obuwie i dodatki” w wiodących centrach handlowych w regionie. W IV kw. 2013 roku wskaźnik pustostanów w centrach handlowych w Poznaniu był na poziomie 7%.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram