Ponad 6 mln zł kary dla sieci pośrednictwa finansowego

Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages
Ponad 6 mln zł kary dla sieci pośrednictwa finansowego

Personal Finanse, pośrednik finansowy, proponował konsumentom pożyczki, których warunki nie odpowiadały ich możliwościom spłaty. Firma naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara wyniosła ponad 6,3 mln zł.

Polski rynek usług pośrednictwa finansowego to rozdrobniony sektor. Działają na nim zarówno małe indywidualne przedsiębiorstwa, firmy zrzeszone w sieciach partnerskich i franczyzowych, jak i duże podmioty.

Jedna z takich firm - Europejska Grupa Finansowa Council z Wrocławia zajmująca się m.in. pośrednictwem kredytowym pod marką Personal Finanse została ukarana. Oddziały funkcjonujące pod tym logo obsługiwały klientów w ok. 50 miejscowościach w Polsce.

Personal Finanse kierował ofertę do konsumentów, którzy mieli trudności z pożyczeniem pieniędzy w innych instytucjach finansowych. UOKiK wszczął postępowanie przeciwko EGF Council w grudniu 2016 r. i ostrzegał przed działaniami tej spółki. Działania zostały podjęte po skargach konsumentów.

Pracownicy EGF Council manipulowali informacjami przekazywanymi konsumentom, ponieważ kierowali się chęcią zysku. Nakłaniali ich do tego, żeby pożyczyli więcej pieniędzy niż byli w stanie spłacać. Efekt był taki, że klient popadał w jeszcze większe problemy finansowe. Te praktyki były bardzo niekorzystne dla konsumentów, dlatego nałożyliśmy wysoką karę – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK stwierdził, że pośrednik finansowy EGF Council m.in.: :

Oferował konsumentom kredyty, które nie odpowiadały ich potrzebom ani możliwościom spłaty;

Konsumenci otrzymywali ofertę znacznie przekraczającą zgłaszane zapotrzebowanie. Mieli wątpliwości, ale przedstawiciele EGF Council zapewniali ich, że oferta jest korzystna, bo nadwyżkę będzie można zwrócić do banku, jest to część szerszego planu zmierzającego do wyczyszczenia historii kredytowej, czy polepszenia zdolności kredytowej;

Nakłaniał konsumentów bez zdolności kredytowej do zaciągnięcia zobowiązań za pośrednictwem osoby trzeciej, opisywanej jako osoba uwiarygodniająca, wspomagająca gwarant, żyrant;

Pracownicy EGF Council zapewniali konsumentów, że po pewnym czasie zobowiązanie zostanie na nich przeniesione. Tymczasem, zgodnie z prawem, przejęcie długu wymaga zgody wierzyciela. Nie można mieć pewności, że bank na to się zgodzi;

Nie informował klientów o kosztach pośrednictwa finansowego podczas zawierania umowy;

Konsumenci byli zaskoczeni wysokością wynagrodzenia, jakie mieli zapłacić. Jeden z konsumentów informował o tym, że: (…) Chciałem napomnieć, że za każdym razem pytałem się tej Pani, dlaczego jest taka duża suma kredytu, gdyż ja chciałem wziąć kredyt tylko w wysokości 10.000 zł. Ta Pani odpowiedziała mi, że ja to 10.000 zł dostanę, a resztę mam przelać na to nieznane mi konto, ponieważ chce na tym zarobić pośrednik i bank.

Wszystkie zakwestionowane przez UOKiK praktyki opisane są w decyzji. Nałożona kara wyniosła ponad 6,3 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram