Obecnie w kraju funkcjonuje 246 restauracji McDonald's. Do końca bieżącego roku sieć planuje otworzyć 10 kolejnych: w Brzesku, Nowym Dworze Gdańskim, Pucku, Warszawie, Ostrowie Wielkopolskim, Kłodzku, Białej Podlaskiej, Kędzierzynie - Koźlu, Katowicach i Okmianach. W ofercie większości z nich znajdzie się m.in. McCafe - wyodrębniona część kawiarniana oraz Gym'n'fun - kącik zabaw ruchowych dla dzieci.
Wraz z rozwojem sieci coraz więcej lokali trafia także w ręce franczyzobiorców. Amerykański gigant pozyskał ich już 51 w naszym kraju, co oznacza, że w bieżącym roku do ich grona dołączyły cztery osoby. Większość franczyzobiorców sieci zarządza więcej niż jednym lokalem, bowiem we franczyzie działa już 106 restauracji.
Koszt otwarcia nowej restauracji McDonald's to ok. 3 mln zł. Opcja ta jest dostępna jednak wyłącznie dla osób, które działają już w sieci od dłuższego czasu i mają doświadczenie w prowadzeniu takich restauracji. Nowi franczyzobiorcy oraz ci z krótszym stażem otrzymują natomiast propozycję przejęcia działającego obiektu. Aby wejść do sieci, trzeba dysponować kapitałem na poziomie minimum 1,2 mln zł.
McDonald's w kolejnych latach nie zamierza zwalniać tempa rozwoju w Polsce. Firma zapowiada, że będzie realizować 20-30 otwarć rocznie. Sieć nie ogranicza się już w swojej ekspansji tylko do dużych miast, coraz częściej pojawia się w małych i średnich miejscowościach. Już teraz jest to największa sieć restauracji w Polsce i nieprędko uda się ją komuś prześcignąć.
Drugie miejsce wśród sieci gastronomicznych zajmuje sieć pizzerii i restauracji włoskich Da Grasso, której uda się w tym roku zrealizować blisko 30 otwarć (wszystkie franczyzowe), co pozwoli jej zakończyć rok z ponad 200 placówkami. Dynamicznie rozwija się w tym roku także sieć Biesiadowo (ok. 30 nowych punktów we franczyzie), jednak liczba 60 lokali sprawia, że daleko jej do rynkowych liderów.
Na większe zainteresowanie ze strony potencjalnych franczyzbiorców liczą w kolejnych latach takie sieci jak Sphinx i Subway. Ta pierwsza dziś ma ok. 90 lokali, w tym roku otworzyła tylko kilka. Za 4 lata chciałaby się jednak zbliżyć do 300, a większośc z tych restauracji miałaby być prowadzona na zasadzie franczyzy. W przypadku Subway'a wszystkie punkty należą do franczyzobiorców, na koniec tego roku ma być ich w Polsce 45, o 14 więcej niż na koniec 2009 r. W ciągu 5 lat Subway chciałby się stać największą siecią fast food w naszym kraju. Jednak aby mieć szansę na pokonanie McDonald's, musiałby otwierać w granicach 60 punktów rocznie.
Joanna Cabaj - Bonicka
ZOBACZ TAKŻE:
Wywiad: Jak McDonald's buduje swoją potęgę