Według najnowszych statystyk w Polsce działa ponad 360 tysięcy sklepów stacjonarnych. Ich liczba z roku na rok maleje ze względu na zwiększające się koszty prowadzenia działalności gospodarczej, wzrost sprzedaży internetowej, a także konkurencję dużych sieci handlowych. Likwidacja kolejnych placówek może jednak stworzyć pewną szansę dla przedsiębiorców. Jeśli znajdziesz dobry pomysł na sklep stacjonarny, być może będziesz w stanie odnaleźć ciekawą niszę na rynku i dochodowy biznes.
Według danych Dun & Bradstreet z naszego rynku zniknęło w 2024 roku ponad 11 tysięcy sklepów. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, jednak tempo spadku powoli wyhamowuje, co może być pozytywną informacją dla potencjalnych właścicieli nowych placówek stacjonarnych. Od lat konsekwentnie spada liczba sklepów spożywczych, czego przyczyną jest głównie upadek indywidualnych, lokalnych sklepików, które nie wytrzymują konkurencji dużych sieci. Sklepy RTV AGD słabną głównie ze względu na wzrost sprzedaży online, natomiast wiele sklepów z wyspecjalizowanych branż przegrywa z dużymi kosztami utrzymania lokali. Nie brakuje jednak przykładów działalności, których liczba według statystyk rośnie. Należą do nich m.in. piekarnie, czy sklepy medyczne. Dane te warto wziąć pod uwagę, gdy rozważasz otwarcie własnego sklepu.
Jeśli zdecydujesz się na niezależny, własny sklep stacjonarny, już samo jego otwarcie może obecnie wygenerować koszty, które mogą stanowić problem w dalszej perspektywie działalności. Znalezienie lokalu, jego remont, urządzenie, zatowarowanie, zatrudnienie pracowników, zakup narzędzi niezbędnych do pracy to, w zależności od branży, wydatek rzędu kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych. Większość przedsiębiorców nie jest w stanie poradzić sobie z tym bez pozyskania zewnętrznego finansowania – dotacji, czy kredytu. Duża konkurencja wymaga też często znacznych inwestycji w marketing. Mimo tego wciąż zachodzi wysokie ryzyko niepowodzenia. Należy też mieć bowiem przygotowaną poduszkę finansową, która pozwoli przetrwać pierwsze miesiące. Osoby zainteresowane otwarciem sklepu i szukające wsparcia coraz częściej decydują się na opcję franczyzową. Franczyza – sklep może zminimalizować ryzyko zbyt dużej konkurencyjności branży, a także ograniczyć wydatki na marketing, czy wyposażenie lokalu. Wiele propozycji w tym zakresie zawiera nasz katalog franczyz. Dostępne są w nim zarówno duże, najlepiej zarabiające franczyzy, jak też mniejsze, lokalne biznesy.
Współpraca w ramach franczyzy polega na tym, że sieć franczyzowa sprzedaje licencję do funkcjonowania pod swoim szyldem. Dzięki temu osoby, które sklep stacjonarny uznają za dobry pomysł na własną działalność, mogą otworzyć swój sklep znanej na rynku marki. Placówka musi być prowadzona na określonych zasadach, zgodnie z polityką sieci, a na jej rzecz należy uiszczać comiesięczne opłaty. W zamian franczyzobiorca otrzymuje gotowy pomysł na biznes, wypracowany know-how, wsparcie specjalistów, czy też ogólnopolskie akcje marketingowe. Osoby odpowiedzialne za franczyzę po stronie sieci przeprowadzają wspólnie z franczyzobiorcą otwarcie sklepu krok po kroku, dzięki czemu można uniknąć wielu błędów charakterystycznych dla niedoświadczonych przedsiębiorców. Kluczowa w wielu branżach jest znana marka, która pozwala przebić się na mocno zagospodarowanym rynku i dotrzeć do grona klientów, którzy od razu są chętni do skorzystania z oferty, ponieważ znają daną sieć i są z nią związani od dłuższego czasu. W wielu franczyzach zapewniane jest też wyposażenie, czy zatowarowanie placówki, dzięki czemu nie tylko otwarcie, ale też prowadzenie sklepu stacjonarnego staje się mniej kosztowne dla przedsiębiorcy.
Za sprawą franczyzy możesz znaleźć pomysł na sklep stacjonarny w wielu branżach, niezależnie od Twoich zainteresowań czy predyspozycji zawodowych. Jeśli dysponujesz większym budżetem, możesz otworzyć własny market spożywczy lub budowlany. Gdy poszukujesz czegoś odpowiedniego za mniejsze pieniądze, a także dla mniejszych miast, możesz wybrać np. sklep z wyposażeniem GSM, sklep medyczny, czy coś z branży modowej lub beauty.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji