Pomysł na biznes dla ostrożnych? Postaw na franczyzę

Data dodania: 30 września 2020
Foto: Postaw na franczyzę

Wielu Polaków marzy o swojej własnej firmie. Jednak  boją się szeregu komplikacji i pułapek formalno-prawnych, jakie czyhają na przedsiębiorców, a jednocześnie chcieliby prowadzić własny biznes. Ciekawą alternatywą dla tych wszystkich osób jest franczyza. Dlaczego?

Na firmy czyha wiele korzyści, ale i zagrożeń

Polskie prawo podatkowe nie uchodzi za proste w interpretacji. Na tym polu wciąż musimy nadrabiać wiele zaległości choćby względem sąsiednich Czech czy Niemiec. Lista państw, które są dla firm bardziej atrakcyjne, niż Polska jest zresztą o wiele dłuższa. Nawet mimo tego, że w ostatnich latach wprowadzono kilka usprawnień, które wolny rynek przyjął bardzo przychylnie.

Czy to oznacza, że w Polsce mamy mało przedsiębiorców? Zdecydowanie nie. Potwierdza to największa baza firm w Polsce - ALEO.com. Biznes w naszym kraju rozwija się dobrze. Nawet najnowsze dane po pierwszym kwartale roku, gdy wiele firm zostało wyłączonych z rynku, mogą napawać pewnym optymizmem. Zwłaszcza gdy odniesiemy je do państw Europy Południowej.  

W naszym kraju można założyć własną firmę na kilka różnych sposobów. Największą popularność mają „zwykłe” jednoosobowe działalności gospodarcze, jednak spółki cywilne czy z ograniczoną odpowiedzialnością, także są wśród Polaków popularne. Od kilku lat daje się zauważyć w branży nowy trend - franczyzy. Eliminuje on wiele niedogodności pozostałych rodzajów firm.

Jak działają franczyzy?

Z założenia jest to współpraca dwóch przedsiębiorców, spośród których jeden oferuje swój znak handlowy, know-how marki oraz liczne ułatwienia w księgowości czy zapewnienia transport towarów. W zamian za tę pomoc franczyzobiorca dzieli się z drugą stroną transakcji ustaloną w umowie kwotą swojego miesięcznego wynagrodzenia.

Najciekawszą częścią franczyzy są ułatwienia i pełne wsparcie w prowadzeniu księgowości. Bardzo częstą praktyką jest to, że nowy franczyzobiorca nie musi ponosić żadnych dodatkowych kosztów za obsługę prawną, jednak zdarza się, że nie wszystkie przedsiębiorstwa oferują tak dobre warunki.

Jest to jedna z przyczyn, dla których warto dokładnie zapoznać się z treścią umowy. Mimo tego, że franczyza uchodzi za dość bezpieczny model prowadzenia biznesu, to nie wolno założyć, że nowa firma jest w stu procentach wolna od niebezpieczeństw.

Zdarza się, że firmy, które bazują na tym modelu współpracy, bankrutują lub że zmuszają one do otwarcia punktu handlowego zawsze, niezależnie od okoliczności. Jeśli franczyzobiorca zachorował, to jego partnera biznesowego to nie obchodzi. Punkt ma być czynny. W tym aspekcie bardzo łatwo wykazać wyższość wielu tradycyjnych jednoosobowych działalności gospodarczych nad tym modelem biznesowym.

Najpopularniejsze franczyzy w Polsce

Każdy z nas, spacerując po mieście, wielokrotnie mija firmy, które działają na podstawie tego modelu współpracy, nie zdając sobie z tego sprawy. Jemy w restauracjach franczyzowych, kupujemy tam jedzenie, a nawet odbieramy lub nadajemy przesyłki. Lista jest bardzo długa i dotyczy wielu segmentów rynku.

Przykładami franczyz z branży spożywczej są na przykład sklepy Żabka, Carrefour Express czy Biesiadowo. Gdy jemy posiłek w restauracjach takich sieci, jak McDonald's, Berlin Doner Kebap czy w Subwayu, to także mamy do czynienia z franczyzą.

W Polsce dobrze przyjęły się też takie firmy jak Esotiq, Epaka.pl, DaGrasso czy Delikatesy Centrum. Rynek szybko dostrzegł duży potencjał tej niszy, efektem czego dziś mamy już ponad tysiąc sieci franczyzowych, które chętnie porozmawiają o podjęciu z nami współpracy.

Wkład własny, czyli kwota ma znaczenie

Gdy uznamy, że franczyza to coś dla nas, to kolejnym krokiem jest zorientowanie się co do wymogów, jakie musimy spełnić. Widać tutaj ogromną rozbieżność, która może sięgać nawet setek tysięcy złotych. Mimo wszystko, najtańsze franczyzy wymagają niedużego lokalu, który spełni dokładne parametry techniczne narzucone przez firmę.

Czasem niezbędny jest wkład własny, który można uznać za „opłatę know-how”. Nieduże, osiedlowe sklepy, często wyceniają tę usługę na 5-6 tysięcy złotych. Proste punkty gastronomiczne wymagają jeszcze mniejszego wkładu własnego.

Dużym obciążeniem finansowym może być uruchomienie franczyzowej restauracji lub baru typu fast-food. McDonalds, czyli firma, która globalnie spopularyzowała franczyzę, wymaga wkładu własnego, który może wahać się między 1,8 a 4,5 miliona złotych. To ogromne pieniądze, które zaważyły na tym, że na dziś dzień w Polsce mamy tylko 74 licencjobiorców, którzy prowadzą około 392 restauracji.

Jako ciekawostkę warto wskazać, że osoby, które chcą współpracować z siecią McDonalds, często otrzymują już gotowe lokale. Może się nawet zdarzyć, że chęć prowadzenia franczyzy z charakterystycznymi złotymi łukami będzie wymagała od osób zainteresowanych przeprowadzki.

Jaka jest przyszłość franczyz w Polsce?

Kilka ostatnich lat dobrze pokazało, że na rynku jest miejsce na tego typu podmioty handlowe. Wywalczyły one sobie pewne zainteresowanie, a kilku z nich udało się podbić serca Polaków. Pozwala to domniemywać, że popularność tego modelu biznesowego będzie rosnąć.

Dla wszystkich, którzy chcieliby zacząć prowadzić taki biznes, jest to świetna wiadomość. Im więcej firm wejdzie w model franczyzowy, tym większa szansa na to, że między tymi podmiotami wywiąże się agresywna rywalizacja, która sprawi, że licencjobiorcy będą mogli liczyć na lepsze warunki finansowe oraz atrakcyjniejszy próg wejścia.

Nawet gdyby w kolejnych latach niezbędny wkład własny spadł o 5-10%, to w wielu sytuacjach byłaby to pokaźna obniżka, która na pewno zachęciłaby sporo osób niezdecydowanych. Pozostaje mieć nadzieję, że wraz z rosnącą popularnością franczyz, ustawodawca będzie coraz lepiej zabezpieczał tego typu umowy od strony formalno-prawnej.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram