Sieci gastronomiczne, hotele, sieci handlowe, to jedne z wielu podmiotów, które decydują się na stworzenie lub dołączenie do sieci franczyzowej. Zwolenników takiego rozwiązania w Polsce z roku na rok przybywa. Powiększa się także liczba obowiązków, które narzuca nam franczyzodawca. Do nich możemy zaliczyć m.in. obsługę księgową, która bardzo często stanowi dla nas duże obciążenie.
Dla wielu przedsiębiorców, stworzenie własnego planu biznesowego jest dużym wyzwaniem. Przede wszystkim musimy zainwestować duże nakłady finansowe, niezbędne do tego, aby nasza firma mogła dojść do przemyślanego i zrównoważonego rozwoju. Wiele osób zastanawia się więc czy poradzi sobie z prowadzeniem własnej działalności czy codzienne problemy związane z jej utrzymaniem ich nie przerosną.
Tymczasem, przedsiębiorca, który zdecyduje się na przystąpienie do systemu franczyzowego może liczyć na osiągnięcie wielu korzyści z pominięciem obowiązków, niezbędnych do zrealizowania swojego biznes planu. Działalność pod egidą znanej marki, która na stałe zdążyła się już utrwalić w świadomości społecznej, pozwali franczyzobiorcy na szybkie zdobycie dużej rzeszy klientów.
Posiadając stosunkowo nieduży kapitał może skorzystać z renomy firmy-matki i jej bogatego doświadczenia. Czynniki te okażą się pomocne już na samym początku, gdy świeżo upieczonemu odbiorcy franczyzy przyjdzie poprowadzić negocjacje handlowe z pierwszymi
kontrahentami.
Oczywiście, zarówno nowi, jak i obecni franczyzobiorcy muszą przestrzegać pewnych, narzuconych im przez sieć obowiązków. Prowadzenie księg rachunkowych, obsługa administracyjna prowadzonego oddziału, ewidencja VAT czy roczne zestawienia podatkowe, to czynności, które nie ominą żadnego przedsiębiorcy.
Obsługa finansów i rachunkowości sieci franczyzowej
Finanse franczyzobiorcy powinny zostać przeprowadzone przez kogoś, kto prowadził dotychczas działalność firmy lub instytucji pilotażowej. Ważne, aby osoba ta potrafiła opracować prosty i przejrzysty system ewidencji księgowej, bezpośrednio przeznaczony dla sieci franczyzowej.
Franczyzobiorcom, chcącym poznać podstawowe zasady księgowości lub inne porady finansowe, pomoc oferowana przez zewnętrzne biuro rachunkowe będzię nie tylko potrzebna, ale i niezbędna. To od nich będą wymagane okresowe sprawozdania finansowe oraz rozliczenia składające się na efekt końcowy całej sieci. Kluczowe jest więc, aby każdy franczyzobiorca od samego początku rozumiał dokładnie, jakie są jego obowiązki w tym względzie.
Prosta i czytelna forma dokumentów
Dostarczanie niezbędnych informacji i zeznań podatkowych powinno być możliwe w najprostszej, dostępnej formie. Naturalnie, każdy franczyzodawca stawia swojemu franczyzobiorcy określone wymagania w celu realizacji kluczowych postanowień i planów, które zostały narzucone przez dział marketingu i sprzedaży. Sprostanie im wymaga dużo czasu, jaki przedsiębiorca musi poświęcić na zarządzanie finansami w ramach dużego konglomeratu.
Jak się okazuje, jedną z nowoczesnych metod, umożliwiających umiejętne zarządzanie czasem jest specjalny system e-fakturowania. Elektroniczną dokumentację (efaktura) możemy przechowywać w jednym, łatwym do zapamiętania miejscu, np. na dedykowanym portalu internetowym, dysku firmowego komputera, w pamięci przenośnej czy specjalistycznej aplikacji.
Jedną z nich jest tzw. e-Fakturomat – platforma informatyczna zastępująca tradycyjny obieg dokumentów takich jak faktura vat przenosząc go do sieci. To praktyczne narzędzie pozwala na samodzielne wydrukowanie i elektroniczne monitorowanie faktury za zakupione towary bądź usługi w wybranym sklepie, należącym do sieci powiązanej z nowym programem rozliczeniowym.
Dla sprawnego i dynamicznego prowadzenia sieci franczyzowej, ważnym aspektem jest przejrzysta konsolidacja wszystkich firm wchodzących w jej struktury. Warto więc zadbać o to, aby powiązani ze sobą przedsiębiorcy mogli korzystać z jednego wybranego przez franczyzodawcę systemu, w którym na bieżąco będą mogli porównywać prowadzone wydatki. Takie rozwiązanie z pewnością pomoże im na jeszcze dokładniejsze ujednolicenie, a co za tym idzie, usprawnienie świadczonych usług, na czym właścicielowi franczyzy zależy przecież najbardziej – twierdzi Bartłomiej Woźniak – kierownik projektu eFakturomat.
Dla wszystkich zainteresowanych stron, dodatkowymi zaletami, jakie proponuje e-faktura są: duża oszczędność pieniędzy, które przeznaczamy na kosztowną obsługę wysyłkową i drukarską dokumentów podatkowych, szybki sposób rozliczania się ze swoimi klientami czy wreszcie świadome działanie na rzecz redukcji niepotrzebnych zajęć, które towarzyszą nam i naszym pracownikom praktycznie każdego dnia.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
Realizowane przez ITEZONE.PL Sp. z o.o., które otrzymało dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania POIG 8.1
Tytuł projektu: "E-Fakturomat – praktyczne narzędzie dla sieci handlowych i agencji badania rynku i opinii."