Dane GUSu z lutego pokazały, że sprzedaż detaliczna spadła w Polsce o 1,6 proc. Obniża się przede wszystkim popyt na dobra trwałe, a więc takie, z których konsument rezygnuje w pierwszej kolejności kiedy szuka oszczędności – a są to m.in. meble i produkty wykończeniowe. Polskie firmy DDD, Komfort i Majster jeszcze kryzysu nie widzą. Jednym słowem – polskie ma się dobrze.
4 kwietnia br. w Tomaszowie Mazowieckim otwarto dziesiąty już sklep franczyzowy sieci Komfort. Do końca roku firma Sklepy Komfort planuje otworzyć kolejne 11 salonów sprzedaży działających w takiej formule biznesowej. Druga z wymienionych sieci - sklepy Majster z drzwiami i podłogami obecnie liczy 50 sklepów, a do lipca przewiduje uruchomienie kolejnych dziesięciu. Także DDD Dobre Dla Domu kontynuuje ekspansję swoich salonów na terenie całej Polski. W 2009 roku DDD planuje uruchomienie 20 nowych placówek działających na zasadzie franczyzy. Najbliższe plany rozwojowe firma wiąże ze Śląskiem.
Sieć sklepów Komfort posiada 120 sklepów własnych i 10 partnerskich. Sprzedaż firmy w 2008 roku wyniosła 424 mln zł. Pierwszy sklep został otwarty 10 maja 2008 roku w Radomsku. W tym samym roku Komfort otworzył 6 salonów (Radomsko, Łowicz, Puławy, Bochnia, Giżycko, Gniezno), a w pierwszym kwartale 2009 kolejne 3 lokalizacje (Chojnice, Wągrowiec i Wyszków). Jak podano w komunikacie, plan na 2009 rok zakłada otwarcie 15 nowych sklepów. Kolejne otwarcia planowane są pod koniec kwietnia w Mławie oraz w czerwcu w Chełmnie i Legionowie. Właściciele nowych sklepów oraz ich pracownicy biorą udział w szkoleniach, seminariach i treningach technik sprzedaży. Franczyzobiorcy przystępujący do sieci są także zwolnieni z opłat franczyzowych w czasie trwania umowy. Marcin Grzelak, dyrektor ds. franchisingu sieci Komfort przyznaje, że od początku współpracy, firma uważnie przygląda się wynikom ich działalności partnerów. „Po kilku miesiącach funkcjonowania sklepów, możemy ocenić, że efekty są dla nas satysfakcjonujące, salony te zarabiają na siebie. Optymizmem napawa też fakt, że z 8 partnerów, którzy działają teraz w sieci, czterech jest zainteresowanych otwieraniem kolejnych placówek. Pozwala to sądzić, że formuła współpracy pod szyldem Komfort jest dla nich atrakcyjna.” – dodaje Marcin Grzelak.
Sklepy franczyzowe Komfort mają za zadanie zwiększyć potencjał sieci w mniejszych miastach, liczących od 25 do 70 tysięcy mieszkańców. Właśnie w takich lokalizacjach na terenie całej Polski firma szuka partnerów biznesowych – osób posiadających lokal własny lub wynajmowany o powierzchni 300 – 500 mkw., posiadających kapitał na inwestycję początkową od 100 do 150 tys. zł oraz własną działalność gospodarczą.
Majster to ogólnopolska sieć sklepów sprzedających materiały wykończeniowe dla osób budujących i remontujących domy lub mieszkania. Specjalnością sklepów jest sprzedaż paneli podłogowych z laminatu i drewna, stolarki drzwiowej i okiennej. Wiele sklepów oferuje dodatkowo ogromny wybór innych towarów wykończeniowych (ceramika, terakota, oświetlenie, karnisze itp.) oraz budowlanych. Oferowane produkty pochodzą od najbardziej renomowanych producentów polskich i unijnych i są dostępne w szerokim wyborze rodzajów i wzorów. Obecnie sieć liczy 50 sklepów, do lipca przewiduje się uruchomienie kolejnych dziesięciu. Już wkrótce powstaną punkty w Limanowej, Złotoryi i Rawie Mazowieckiej. Do końca roku planowane jest otwarcie w sumie 70 sklepów. Potencjalny franczyzobiorcy chcący przystąpić do sieci powinien posiadać wkład własny w wysokosci 50 tys. zł, opłata licencyjna uzależniona jest natomiast od wielkości projektu. Wspomniane 50 tys. w całości przeznaczane jest na zatowarowanie. Sklepy Majster należą do Składów budowlanych VOX. Sieć działa na rynku od 2007 roku.
Nie zwalnia także sieć DDD Dobre Dla Domu. Na początku marca został uruchomiony kolejny salon, tym razem w Grudziądzu. Jest to 33 sklep sieci. Placówka o powierzchni 400 m2 została uruchomiona w atrakcyjnej, dobrze znanej lokalizacji w okolicach dworca PKP. Franczyzobiorca DDD w porozumieniu z centralą poszerzył działalność ofertę o okna, bramy garażowe oraz system zabudowy wnęk firmy Komandor. DDD to franczyzowa sieć specjalistycznych salonów wnętrzarskich.
W ofercie sklepów znajdują się panele podłogowe, podłogi drewniane, panele ścienne, drzwi, oraz akcesoria do podłóg, paneli ściennych i drzwi. Sieć Dobre Dla Domu współpracuje z czołowymi producentami wyposażenia wnętrz. Właścicielem sieci DDD jest firma BRW Wnętrza. Pierwszy sklep franczyzowy Dobre Dla Domu powstał w marcu 2006 roku. Przedsiębiorca zainteresowany franczyzą DDD powinien dysponować kwotą około 100 tys. zł. Dobre Dla Domu wraz z dostawcami dodatkowo inwestuje w każdy sklep 200 tys. zł. „Początki współpracy to przede wszystkim rozmowy, rozmowy i jeszcze raz rozmowy. Później oczywiście pierwsze szkolenia. Myślę, że już na wstępie udało nam się nawiązać całkiem dobrą nić porozumienia. Moim zdaniem kluczem do sukcesu jest własne zaangażowanie. Postawiliśmy najpierw na lokalizację, szukając odpowiedniego lokalu, znając lokalny rynek. Potem staraliśmy się mocno uczestniczyć w przygotowaniu sklepu.” – powiedziała w rozmowach z portalem Marta Gruszczyńska, franczyzobiorcy z Olsztyna. Pomysłem DDD na skuteczną konkurencję z sieciami marketów budowlanych jest tworzenie sklepów specjalistycznych, w których klient znajdzie najwięcej modeli drzwi, paneli i podłóg oraz może liczyć na fachowe doradztwo oraz pełen zakres usług okołosprzedażowych z montażem zakupionych towarów włącznie.
Agnieszka Grabuś, 6 kwietnia 2009 r.