Polska głównym celem operatorów hotelowych w regionie CEE / SEE

Data dodania: 12 lutego 2021
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Foto: pixabay.com

Warszawa, Kraków, Gdańsk (Trójmiasto) oraz Wrocław zostały uznane za jedne z najbardziej atrakcyjnych rynków dla operatorów hotelowych w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Tym samym, Polska wyróżnia się jako lider w regionie w ocenie branży hotelowej.

Raport "Operator Beat, Hotel Operator Survey, H2 2020" ujawnia, że Warszawa, Kraków, Gdańsk i Wrocław są postrzegane przez operatorów hotelowych jako bardziej atrakcyjne niż niektóre stolice regionu, takie jak Sofia, Zagrzeb czy Kijów. Warszawa zajmuje trzecie miejsce, tuż po Pradze i Budapeszcie, z blisko 90% operatorów zainteresowanych ekspansją w stolicy Polski. Kraków, znalazł się w pierwszej piątce najatrakcyjniejszych rynków, z ponad 80% operatorów zainteresowanych otwarciem tam hoteli, a Wrocław i Trójmiasto cieszą się zainteresowaniem 75% operatorów. Inne polskie miasta, takie jak Poznań, Lublin i Łódź, również są wymieniane jako potencjalne lokalizacje, obok miast takich jak Braszów, Jassy, Lwów, wybrzeże Czarnogóry, Odessa, Ostrawa, Pecz, Pilzno, Pula, Rijeka, Split, Warna i Koszyce.

  • "Polska posiada duży potencjał wzrostu obecności międzynarodowych marek hotelowych, ze względu na stosunkowo niski udział 'markowych pokoi' w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej. Obserwujemy zainteresowanie operatorów zarówno nowymi inwestycjami, jak i współpracą z istniejącymi nieruchomościami. W obu przypadkach właściciele hoteli mają szansę na poprawę widoczności i zwiększenie przychodów w konkurencyjnym środowisku" – mówi David Nath, Head of Hospitality CEE & SEE, Cushman & Wakefield.

Różne strategie operatorów

Zainteresowanie operatorów różni się w zależności od ich skali działalności. Mniejsi gracze skupiają się na stolicach głównych krajów, podczas gdy więksi są również zainteresowani miastami drugiego i trzeciego poziomu w regionie CEE/SEE oraz ośrodkami wypoczynkowymi.

Ponad 70% operatorów deklaruje, że większość ich projektów, mimo pandemii COVID-19, przebiega zgodnie z planem. Większość spodziewa się odbicia sektora hotelowego w stolicach w latach 2023-2024, a mniejsze miasta regionalne, napędzane popytem krajowym, mają wrócić do formy szybciej – już w latach 2022-2023.

  • "Sektor hotelowy w Polsce znalazł się w trudnym położeniu z powodu restrykcji rządowych. Zniesienie tych ograniczeń umożliwi rozpoczęcie odbudowy branży. Długoterminowe perspektywy dla hotelarstwa w Polsce są obiecujące, co potwierdza zainteresowanie operatorów naszym krajem" – komentuje Łukasz Bondyra, Senior Hospitality Advisor CEE & SEE w Cushman & Wakefield.

Katarzyna Tencza z Walter Herz dodaje, że hotele oczekują na odmrożenie gospodarki. "Polski rynek hotelowy jest silny dzięki krajowemu popytowi biznesowemu i turystycznemu. Dzięki temu hotele mają dużą szansę na szybkie odbicie po zniesieniu obostrzeń, nawet jeśli międzynarodowy ruch turystyczny będzie jeszcze ograniczony."

Wyzwania i przyszłość branży hotelowej w Polsce

Branża hotelarska jest jedną z najbardziej dotkniętych przez pandemię, a najtrudniejsza sytuacja dotyka właścicieli hoteli bez rezerwowego kapitału. W Polsce na sprzedaż wystawionych jest obecnie kilkaset obiektów hotelowych, głównie mniejszych hoteli i pensjonatów.

W wyniku spadku zaufania ze strony instytucji finansowych, hotele w słabej kondycji nie mogą liczyć na wsparcie kredytowe. "W tym roku będziemy świadkami przejęć i konsolidacji branży na dużą skalę," przewiduje Tencza.

Międzynarodowi inwestorzy wstrzymują się z akwizycjami w sektorze hotelowym, skupiając się na sektorze magazynowym. Operatorzy hotelowi są ostrożni w podejmowaniu decyzji i koncentrują się na największych aglomeracjach albo wstrzymują inwestycje. Hotele, szczególnie w dużych miastach, będą musiały wykazać się kreatywnością, aby przyciągnąć krajowych gości biznesowych. Wiodące sieci hotelowe rozszerzają ofertę na wynajem krótkoterminowy mieszkań i domów, reagując na zmieniające się potrzeby klientów.

irmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że Warszawa, Kraków, Gdańsk (Trójmiasto) i Wrocław przewyższają inne stolice regionu, takie jak Sofia, Zagrzeb czy Kijów, pod względem atrakcyjności dla operatorów hotelowych. Warszawa zajmuje trzecie miejsce w rankingu, zaraz po Pradze i Budapeszcie, z blisko 90% operatorów deklarujących chęć ekspansji w polskiej stolicy.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design